Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan man ta betalt vid en bröllopsfotografering som amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Annapahl

Aktiv medlem
Jag ska foto mitt andra bröllop i helgen och nu vill brudparet veta hur mycket jag tar. Jag fotade en kompis sist så jag har inget pris att jämföra med. Jag kommer att köra ca 8 mil, vara där från smink till efter vigsel. Även alla gäster ska fotas. Jag räknar med att kunna ge brudparet ca 200 bilder. Framkallning ingår ej i priset, men efterarbeta av bilderna ifall det behövs. Är 1500 kr rimligt, eller tar jag för mycket?
 
Hej !

Jag förstår att du tycker att det är svårt.
Jag har plåtat ett par bröllop, men har aldrig tagit betalt. Dels för att jag känner de som har
gift sig och jag har sett det som min gåva till dem att plåta. Dels för att jag har tagit det som
ett bra tillfälle att lära. Jag har också gjort klart för dem att jag inte är ett proffs.
När jag tycker att jag har den erfarenhet som jag tycker
att jag behöver och som jag skulle förvänta mig av ngn som jag betalar för, då kommer jag att ta betalt för arbetet.
 
Tycker inte det är för mycket.
Det är ju en hel del efterarbete också.
Lycka till.
w
 
Annapahl skrev:
Jag ska foto mitt andra bröllop i helgen och nu vill brudparet veta hur mycket jag tar. Jag fotade en kompis sist så jag har inget pris att jämföra med. Jag kommer att köra ca 8 mil, vara där från smink till efter vigsel. Även alla gäster ska fotas. Jag räknar med att kunna ge brudparet ca 200 bilder. Framkallning ingår ej i priset, men efterarbeta av bilderna ifall det behövs. Är 1500 kr rimligt, eller tar jag för mycket?

Bil 50:-/mil plus moms
Bilderna x:-/storlek plus moms

Antar att hela uppdraget kan ta 16 timmar att genomföra, med resa, fotografering och efterarbete.

650:-/timma är väl ett rimligt minimum att ta ut plus moms. Om du inte har F-skattsedel ska brudparet betala sociala avgifter och din källskatt,sända kontrolluppgift vid årets slut till skattemyndigheten och du tar upp inkomsten som vanligt i deklarationen. Därav att det krävs mer än 1500:- för att få belöning för mödan att fotografera.
 
Senast ändrad:
Ta ut mer!

Sitter nu med bilder från en plåtning och timmarna rullar snabbt iväg. Är man riktigt på hugget är man uppe i 20 timmar utan större problem.
Är man dock ute efter både slantar och kanske främst att lära sig, som jag, så blir det väl en avägning. Och så beror det ju på hur nära man står brudparet eller om det bara är ett jobb.

Det dyker upp en massa extratimmar enligt mig så var inte rädd att ta ut för kalaset.
/K
 
Det slutade med att jag tog 1500 kr och då fick brudparet 15 st bilder i storlek 13*18 plus 350 bilder på CD.

Jag spenderade ca 6 h den dagen och åtskilliga timmar till efterarbete så det blev inte mycket per timme. Men samtidigt så är jag amatör och jag har sett personer med foto som yrke som tar 2900kr, för 2h fotografering och 15 bilder i album så jag ville inte ta mer. Det ska ju löna sig ekonomiskt att anlita en amatör jämfört med en som har mer erfarenhet.

Tyvärr hade inte detta brudpar planerat in någon tid för fotografering, de bestämde sig två dagar innan att de skulle ha fotograf, vilket gjorde det hela lite stressigt. Jag och brudparet är nöjda med bilderna men jag undrar om inte resultatet hade kunnat blivit bättre med lite mer tid.
 
Står man paret så nära att bröllopspresent är givet så kan ju fotograferingen vara en väldigt bra sån. I annat fall tycker jag nog att klarar man att utföra uppdraget bör man ta betalt för det. Som vilken fotograf som helst oavsett man jobbar på Ica annars.. 1500:- är snarare toklågt än rimligt. Tänkte du skatta på de 1500:- också?
 
Annapahl skrev:

Jag spenderade ca 6 h den dagen och åtskilliga timmar till efterarbete så det blev inte mycket per timme. Men samtidigt så är jag amatör och jag har sett personer med foto som yrke som tar 2900kr, för 2h fotografering och 15 bilder i album så jag ville inte ta mer. Det ska ju löna sig ekonomiskt att anlita en amatör jämfört med en som har mer erfarenhet.
Hur kan du jämföra 2h porträttfoto med 6h porträtt+dokumenterande+timmarna efgteråt med mängden av det? 2900:- kan vara rimligt för en ateljefotograf för porträtten ute, men går fotografen sedan med genom kyrkan mm och ägnar halv eller heldag så stiger priset. Det finns rekommenderade riktprislistor att beställa av Sff och Blf.

EDIT: Sista månaden har jag fått två avbokningar på bröllop i sommar för att de hittat billigare fotografer. Så billiga att det är omöjligt att bemöta ens till hälften om man vill överleva. Jag har behållt bokningsavgiften om 1000:- vardera.

Och egentligen är jag för konkurrans, men det finns gränser. I vissa lägen blir jag sur. Särskilt om jag tvingas skatta mer för att andra skiter i det..
 
Senast ändrad:
Nej, jag kommer inte att skatta för de pengarna och det står jag för.

Skulle jag fota betydligt mer och tjäna på det skulle det vara en helt annan sak men jag har hittills fått ihop 1800kr varav 300 kr i presentkort genom att fota två bröllop. Jag anser inte att jag konkurrerar med mer erfarna eller rent av yrkesverksamma fotografer. Mina brudpar har inte valt bort "riktiga" fotografer till förmån av mig och mina tjänster för 1500 kr, utan detta är personer som istället skulle ha varit utan fotograf eller låtit någon på festen fota.
 
Kan du fotografera borde du ju kunna ta betalt också. Det finns inget som säger att dina bilder är sämre än den som har foto som yrke mer än priset du själv satt och ditt självförtroende.

Paret du plåtade sprider ditt namn och pris vidare och sedan förväntar sig deras vänner få samma paket av dig då de gifter sig nästa månad.. Sen sprids det än mer och så är du inte ensam heller. Ni är ju många!

Nåväl. Bröllopsfoto är inte det viktigaste för mig.. Men sättet om att plåta för 1500:- rakt ner i fickan kan nog vara ett hot mot en hel branch. Om det sker av duktiga "amatörer"(?) iaf.
 
Man kan ju också tänka sig att branschen anpassar sig till kunderna...? Typ catering, ta betalt för fotograferandet och överlåt resten till kunden. Men man kanske inte ska svära i kyrkan.
 
Sluta lipa börja trolla :)
Folk är inte dumma. Har man 10'000 att lägga ut på fotograf anlitar man inte någon för 1500 för att spara pengar. Så är det bara.
Håller med föregående talare, hade man haft foto som yrke och brödföda så hade jag skattat, hade jag fotat åt några "bekanta" för 1500 hade jag inte gjort det. Life's a bitch...
 
chrullo skrev:

Folk är inte dumma. Har man 10'000 att lägga ut på fotograf anlitar man inte någon för 1500 för att spara pengar. Så är det bara.
Varför inte? Det kan ju finnas roligare att göra för den mellanskillnaden iaf.. Och enda orsaken att någon kan vara så billig är svartjobb.

Förresten står det ingenstans att brudparet är bekanta.

Personligen har jag inte värst ont av det uppdragsmässigt eftersom bröllopsfoto inte är min stora grej, men att min skatt höjs p.g.a svartjobbare irriterar mig. Det står jag för.
 
chrullo skrev:
...hade man haft foto som yrke och brödföda så hade jag skattat...
Kanske skulle några fotografer avregga sina firmor och kalla sig arbetssökande eller skaffa vik på Ica eller något.. För med annan inkomst är man väl amatörfotograf (även med sossbidrag eller A-kassa?) Och som amatörfotograf är det alltså helt ok med pengar rakt ner i fickan enligt er?

Alltså uppriktigt nu. Den uppenbara skillnaden på amatör och yrkes är att den sistnämnda är beroende av intäkten medan den första inte är det. Erfarenheten och kvalitèn kan skilja, men inte är det väl självklart att det gör det? (Det finns både duktiga amatörer och sjabbliga yrkes.)
 
Orsaken till varför jag kallar man amatör och varför jag presenterar mig som amatör för mina brudpar är för att jag helt enkelt inte är duktig nog att kunna leva på min hobby. Jag är VÄLDIGT noga med att tala om för dem jag fotar att jag inte är något proffs och att jag inte har fotat speciellt länge. Skulle de välja mellan mig och en mer erfaren fotograf skulle jag absolut råda dem till att ta den erfarna. Men som jag sa så har jag bara fotat två bröllop( en arbetskamrat och ett par där jag kände brudnäbbens föräldrar) och de hade små borgerliga vigslar med liten ekonomi.

Som jag skrev förut så är det väldigt viktigt för mig att tala om för dem jag fotar hur mycket kunskap och erfarenhet jag har. Detta för att de inte ska ha allt för höga förväntningar på resultatet. Jag skulle aldrig ta betalt om inte brudparet är nöjda med sina bilder.
 
Inte duktig nog att leva på din hobby? -Konsten att ta betalt är nog det svåraste av allt, vare sig man är fotograf eller något annat. Man får inte automatiskt bättre betalt för att man tar bättre bilder, man måste anstränga sig för att förhandla upp sin inkomst.

Du lägger krokben för dig själv och andra på det här sättet, och för att lätta upp skadan låter du bli att skatta för inkomsten -då blir det ju ändå *lite* pengar kvar.

Jag ser att du är lärare, och det är vad som får mig att skriva detta. Jag har kanske en för ljusblå bild av lärarkåren, vem vet. Och du kanske inte är en "riktig" lärare heller?
 
Tack för att du skrev Tomas. Det återgav mig hoppet då jag började tvivla på att det alls fanns vettiga människor i dessa sammanhang.
 
Tomasz skrev:

Du lägger krokben för dig själv och andra på det här sättet, och för att lätta upp skadan låter du bli att skatta för inkomsten -då blir det ju ändå *lite* pengar kvar.

Men nu får ni ge er.
Om jag reparerar bilen åt min polare, lägger jag då krokben för bilmekanikerbranchen? Jag är själv inte bilmekaniker utan har av erfarenheten med egna bilar lärt mig att skruva och fixao och hjälper gärna de i min bekatskapskrets.

I frågan om bilreparationen så tror jag 90% av fotosidan tycker det är helt OK att polaren lagar bilen för en billig penning eller kanske en pava whisky. Men så fort jag tar några bilder så blir jag ett svart får och förstör för en hel yrkeskategori.

Vi lever i en marknads ekonomi, tillgång och efterfrågan är det som styr. Kan inte ni yrkesfotografer konkurrera emot oss amatörer så rekommenderar jag er att leta efter en annan yrkes karriär. Ni är rent uppenbart inte duktiga nog som företagare att klara av eran business utan att kasta skit på andra.
 
Nome Nescio skrev:
Ni är rent uppenbart inte duktiga nog som företagare att klara av eran business utan att kasta skit på andra.
Kanske inte..
Jag vet ett flertal fd fotografer (riktigt duktiga) som är arbetssökande för tillfället, och själv räknar jag med en hel del mindre intäkt i år än föregående. Jag klarar inte att leva enkomt på foto så jag kompletterar det med annat också. Sköter skattandet och tar betalt så det täcker upp det, men kanske borde lägga ner det och börja stoppa pengarna i fickan i stället?

Kameraägare plåtar bröllop och annat svart, fler och fler företagare använder sina nyinköpta kompakter till reklambilderna i stället för att anlita fotograf och kraven på kvalitet har sänkts. Klart det blir svårare och svårare att överleva för fotografer..

Det minsta man kan begära på en konkurransrik marknad är väl åtminstone att folk skattar för pengarna?! Tar betalt såpass att det räcker till skatt också alltså.. Svartjobb är banne mig aldrig försvarsbart. Byten av tjänster med polare (som du är inne på) är något helt annat och inte jämförbart med svartjobb. Eller hur?

Och observera att det faktiskt inte rörde sig om tjänster till kompisar i denna tråden.
 
Oki, jämförelsen med kompis tjänster är lite haltande. Och självklart skall man betala skatt enl alla statens regler, men om mina inkomster för foto är endast 1800kr/år så behöber jag inte skatta för det. Jag tar upp det som hobb verksamhet och sedan så låter kan jag behålla allt med masens goda minne.

Men det var inte det som jag ville pålysa med mitt inlägg. Min poäng är att så fort någon kommer med ett förslag för ett jobb med ett pris som ligger markant lägre än vad branschen tar så skriker hela fotosidan att så lågt få du inte lägga dig. Du kommer att göra oss yrkesfotografer arbetslösa och vi kommer inte att kunna mata våra barn osv.

Vad är det som är nytt? Finns det för många bilmekar så kommer branschen att få det tjärvt, tillslut så kommer några att sluta skruva på bilar och leta efter ett annat jobb. Det är precis samma sak för fotografer, men här skall det kämpas med näbbar och klor i ett race som redan är förlorat sedan lång tid tillbaka. Fotograferans storhetstid är förbi, idag och imorgon kommer en väldigt stor del av bilderna i samhället att vara tagna av icke professionella fotografer, det är inget som vi kan ändra på genom att skälla på amatörer som fått sitt första betalande jobb.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.