Annons

Hur mycket går att fixa i RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Alltså, nu så har senaste tidningen dimpt ner i brevlådan. Å där finns det "nya" med HDR med lite. Kanske skall testa lite tänker man. MEN...

Jag fotar i NEF (RAW), ifall-att-om. Och undrar lite om RAW i allmänhet.

Hur fungerar det med exponeringen? Man kan dra lite i reglagen efter å öka-minska exponeringen lite i efterhand. Men hur mycket tål det att fixa innan det blir dåligt. Är det 2 EV eller 10 EV???

När ja ändrar så ändras inte exponeringen i Lightroom. Menar siffrorna som beskriver bilden. Varför?

Å en HELT annan fråga också.
Köpte ett Nikon 50/1,8 till min D80. Och tycker det fungerar bra. Men kameran vill aldrig använda snabbare bländare än 2,8. Varför gör den inte det? Måste man manuellt gå in å pilla? Å hur får kameran reda på vilken bländare som den för tillfället bör använda?

Vilket programläge kör du i? Manuell (M), Aperture Priority (A), Shutter speed (S) eller P?

Kan ju vara så enkelt att du kör på S eller P och att det helt enkelt är för ljust för att kameran skall tycka 1.8 är en bra ide. Prova kör på A eller M-läget. Då skall det nog gå bra att ratta in 1.8 skall du se. Nu är väl inte 50:an skarpast på 1.8 direkt men vad gör man inte om det behövs.

Saxdalen skrev:
Hur fungerar det med exponeringen? Man kan dra lite i reglagen efter å öka-minska exponeringen lite i efterhand. Men hur mycket tål det att fixa innan det blir dåligt. Är det 2 EV eller 10 EV???

Jag har läst någonstans att man med NEF kan få ytterligare något steg i kontrastomfång, men inte mer.

Sedan kan du givetvis dra i reglagen och flytta exponeringen ändå, men det kan du lika bra göra med ett JPEG-original.

Per.

Jag kör i stort sett på alla lägen. Men helst inte på M, då jag inte kan hantera det.

Det känns bara tråkigt att man måste pilla manuellt för att kameran skall våga att köra med 1,8-2,8. Men skall kolla i ett mörkt rum sedan ikväll å se vad som händer.

Annars är jag nöjd med 50/1,8. Ibland blir det lite för mycket zoom. Kanske skulle haft 25-30 mm istället. Men ibland ska plånboken (och frun) vara med å bestämma....

Re: Re: Hur mycket går att fixa i RAW?

perstromgren skrev:
Sedan kan du givetvis dra i reglagen och flytta exponeringen ändå, men det kan du lika bra göra med ett JPEG-original.

Per.
Det stämmer delvis, men en raw-fil kan man genrellt sett dra mer i utan att den går sönder.

Re: Re: Hur mycket går att fixa i RAW?

perstromgren skrev:
Visst kan du göra det -- men resultatet blir inte alls detsamma.

I jpg-bilden har man ju redan kastat den bildinformation som du vill få fram och som eventuellt fanns i det som ser svart (eller vitt) ut. Någon teckning utöver det du redan ser kan du alltså inte få fram genom att "dra i reglagen".

Den möjligheten finns däremot i en raw-fil, eftersom den innehåller all information som kamerans bildsensor faktiskt orkade med att registrera.

Saxdalen skrev:
Jag kör i stort sett på alla lägen. Men helst inte på M, då jag inte kan hantera det.

Det känns bara tråkigt att man måste pilla manuellt för att kameran skall våga att köra med 1,8-2,8. Men skall kolla i ett mörkt rum sedan ikväll å se vad som händer.

Annars är jag nöjd med 50/1,8. Ibland blir det lite för mycket zoom. Kanske skulle haft 25-30 mm istället. Men ibland ska plånboken (och frun) vara med å bestämma....

Hej Christian.

Prova med att lära dig använda antingen AV eller M, det är i varje fall de enda lägen jag tycker mig behöva.

Mvh.

/Janne

Re: Re: Re: Hur mycket går att fixa i RAW?

ErlandH skrev:
Visst kan du göra det -- men resultatet blir inte alls detsamma.

I jpg-bilden har man ju redan kastat den bildinformation som du vill få fram och som eventuellt fanns i det som ser svart (eller vitt) ut. Någon teckning utöver det du redan ser kan du alltså inte få fram genom att "dra i reglagen".

Hur många steg extra tycker du att det finns i rå-filen, då? Mer än ett steg?

Per.

Re: Re: Re: Re: Hur mycket går att fixa i RAW?

perstromgren skrev:

Per.

Eftersom jag har testat detta ett flertal gånger, även visat hur mycket man kan återinföra så är svaret, det beror på vilken kamera du använder och vilket rawprogram som används för att räkna fram en fullgod färgåtergivning.1-1.5 steg är oftast OK
För att få en fullgod färgestimering, dvs när en eller flera kanaler är klippta så är ca 1 till 1.5 steg helt OK att återinföra innanför 255 med exc Camera Raw och de flesta SLR kamerorna.
Fuji S5 har lite större exponeringstolerans och kan därmed återge något mer än andra kameror exv Canon 5d beroende på de Fujis dubbla pixeluppsättning.

Re: Re: Re: Re: Hur mycket går att fixa i RAW?

perstromgren skrev:

Per.

Eftersom jag har testat detta ett flertal gånger, även visat hur mycket man kan återinföra så är svaret, det beror på vilken kamera du använder och vilket rawprogram som används för att räkna fram en fullgod färgåtergivning.1-1.5 steg är oftast OK
För att få en fullgod färgestimering, dvs när en eller flera kanaler är klippta så är ca ett till 1.5 steg helt OK att återinföra innanför 255 med exc Camera Raw och de flesta SLR kamerorna.
Fuji S5 har lite större exponeringstolerans och kan därmed återge något mer än andra kameror exv Canon 5d beroende på de Fujis dubbla pixeluppsättning.

perstromgren skrev:
Men du menar att det finns mer information i en rå-fil att ta fram än det finns i en JPEG-fil. Då måste du ha testat detta, gissar jag.
I en jpg-fil finns det ingen information att "ta fram". What you see is what you get. Det är därför jpg-filerna är mindre än raw-filerna: man kastar all information som inte behövs (alltså inte syns).

Saxdalen skrev:
Alltså, nu så har senaste tidningen dimpt ner i brevlådan. Å där finns det "nya" med HDR med lite. Kanske skall testa lite tänker man. MEN...

Jag fotar i NEF (RAW), ifall-att-om. Och undrar lite om RAW i allmänhet.

Hur mycket man kan återfå har du redan fått svar på. Men en sak ska man verkligen tänka på, och det är att man inte använder RAW för att kunna "rädda" felexponerade bilder, utan för att maximera mängden information i filen, för att kunna få ut absolut maximal kvalitet i slutändan.

När ja ändrar så ändras inte exponeringen i Lightroom. Menar siffrorna som beskriver bilden. Varför?

Väldigt enkelt. Bilden togs som den togs. Siffrorna för slutartid eller bländare kan ju inte ändras, de beskriver ju hur bilden togs. Vad exponerings-reglaget i lightroom egentligen gör är att det bestämmer bildens vitpunkt. Altså vad i bilden som blir helt vitt, ej att förväxlas med vitbalans. Reglaget "shadows" bestämmer svartpunkten, altså vad som blir helt svart.

Å en HELT annan fråga också.
Köpte ett Nikon 50/1,8 till min D80. Och tycker det fungerar bra. Men kameran vill aldrig använda snabbare bländare än 2,8. Varför gör den inte det? Måste man manuellt gå in å pilla?

Jag skulle råda dig till att avända Av-läget. I det läget bestämmer du bländaren, och kameran slutartiden. Vitsen är ju att det är du som bestämmer skärpedjupet, det vill man sällan låta kameran bestämma. Enda gången som det finns en poäng i att själv bestämma slutartiden är om man fotar saker i rörelse, och behöver en viss slutartid. I det läget använder man Tv-läget (eller helmanuellt förstås).

Å hur får kameran reda på vilken bländare som den för tillfället bör använda?

Det är kamerans ljusmätare som avgör exponeringen. Exponeringen bestäms ju av tre faktorer, slutartiden, bländaren och ISO-talet.
Har man kameran inställd på Av-läget så bestämmer du bländare och iso, och kameran bestämmer slutartiden.
Har du kameran i Tv-läget bestämmer du slutartiden och iso.
Har du kameran i P-läget bestämmer du endast iso, kameran avgör lämplig slutartid och bländare efter en fördefinerad kurva. Enkelt beskrivet funkar kurvan så att om det är tillräckligt ljust för att få en slutartid som inte ger skakningsoskärpa så bländar kameran ner för att ge större skärpedjup. Vid ljussvagare situationer bländar den upp, för att få en så kort slutartid som möjligt. Man har altså ingen kontroll över skärpedjupet man får i bilden, utan det beror på hur ljust det är.

Eftersom trådskaparen äger en D80 och de flesta här verkar tala Canonspråk känner jag mig manad att slänga med en Canon till Nikon ordlista

Av (Aperture value) = A (Aperture priority)
Tv (Time value) = S (Shutter priority)

Zotamedu skrev:
Eftersom trådskaparen äger en D80 och de flesta här verkar tala Canonspråk känner jag mig manad att slänga med en Canon till Nikon ordlista

Av (Aperture value) = A (Aperture priority)
Tv (Time value) = S (Shutter priority)

Good call! Jag tänkte faktiskt inte ens på att det inte heter samma mellan märkena :)

Det hade varit för lätt om kamerans alla funktioner hette samma på olika märken.

Ta bara det med objektiven, måste ju ladda ner broschyrer och råplugga innan man vet vad skillnaden på alla bokstavskombinationer betyder mellan Nikon-Canon-Sigma-Tamron och de andra.

Nåja, jag tackar för svaren. Kameran verkar aldrig vilja ha kortare slutartid än 1/60 sek.

Detta med helmanuellt är lite krångligt. Är det _bara_ lilla mätaren som berättat exponeringen eller finns det någon som helst automatik i kameran?

I helmanuellt läge är det endast blixten som exponeras automatiskt. Vitsen med det helmanuella läget är just att man inte har någon automatik som ändrar exponeringen. Men det är inte så krångligt som det låter, men det absolut viktigaste är att ha kläm på relationen mellan bländare, slutartid och ISO. För bra resultat i sina bilder gäller det dock för samtliga exponeringslägen. Vet man inte hur exponeringen fungerar så är det helt enkelt svårt att ta bra bilder.

När kameran väljer 1/60 som längsta slutartid, är det på P-läget? I A-läget väljer den en slutartid som ger en korrekt exponering tillsammans med vald bländare och ISO, oavsett om tiden blir 1/2 s eller 1/2000

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar