Annons

Vad händer med Raw när jag ändrar inställningar i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara om man valt jpeg som kompression, det finns många förstörande kompressionsalgoritmer (som är bättre och effektivare).

TIFF är ett kontainerformat, det går att komprimera med vad man vill, förstörande, oförstörande, jpeg, zip eller eget ihopkok.

TIFF är standardiserat, så eget hopkok går bort.
De kompressioner som stöds är:
* PackBit (oförstörande skurlängdskodning)
* CCITT T.4 bi-level encoding (oförstörande)
* CCITT T.6 bi-level encoding (oförstörande)
* LZW Compression scheme (oförstörande, samma som zip)
* JPEG-based compression (förstörande)
 
TIFF är standardiserat, så eget hopkok går bort.
De kompressioner som stöds är:
* PackBit (oförstörande skurlängdskodning)
* CCITT T.4 bi-level encoding (oförstörande)
* CCITT T.6 bi-level encoding (oförstörande)
* LZW Compression scheme (oförstörande, samma som zip)
* JPEG-based compression (förstörande)

Jag har sett en mycket längre lista men jag kanske får backa från att man kan stoppa i vilket bild/kompressionsformat som helst...men tex Nikon NEF finns valbart.
 
...Vissa inställningar påverkar rådata, som hur du exponerar (tid/bländare). Medan andra inställningar (skärpning, olika motivprogram, färgrymd (sRGB/ARGB) osv inte påverkar råfiler, bara de jpeg-filer som framställs av kameran. ...

Spelar det då ingen roll om man fotar i sRGB eller ARGB, så länge man använder RAW?
Jag har fått lära mig att plåta i ARGB för att få med så mycket bildinformation som möjligt i filen, för att ha större möjligheter vid bildbearbetningen.
 
Jo, det är klart jag kan ändra, men innehåller RAW-filen lika mycket bildinformation oavsett vilken färgrymd jag haft kameran inställd på vid fototillfället? Det är det jag menar. De gamla råden om att fota i ARGB kanske var fel?

Nej rådet var korrekt, färgrymd går bra att ändra i efterhand utan att påverka kvalitén.
 
Jo, det är klart jag kan ändra, men innehåller RAW-filen lika mycket bildinformation oavsett vilken färgrymd jag haft kameran inställd på vid fototillfället? Det är det jag menar. De gamla råden om att fota i ARGB kanske var fel?

Det spelar ingen roll om du väljer sRGB eller Adobe RGB. Så det gamla rådet var fel om du fotograferar i råformat.
 
Nej rådet var korrekt, färgrymd går bra att ändra i efterhand utan att påverka kvalitén.

Det tidigare rådet från grevture avsåg jag.

Tack Stefohl för förtydlingen.

(Sen kan det vara bekvämt att ställa in kameran i den färgrymd man sen tänker använda och det skadar inte att preview / den inbäddade tumnageln ser rätt ut)
 
Jag förstår inte hur det skulle motsäga det som Grevture skrev. Exponeringsinställningar är alltså bländare, slutartid OCH iso.
Njae, exponeringsinställningarna är bländare och slutartid. ISO-inställningen påverkar inte hur mycket sensorn exponeras, men väl hur mycket signalen från sensorn förstärks.

Nu hör ju jag till dem som inte tycker iso-inställningen är en exponeringsinställning :) Vilket är en helt annan diskussion som inte sällan kan bli ganska hetsig den också ...
Det är väl snarare ett faktum än en åsikt? Exponera betyder usätta och specifikt i fotosammanhang betyder det utsätta för ljus. De enda faktorer som kan påverka exponeringens storlek (i en given kombination av kamera och objektiv) är tiden för exponeringen samt hur stort ljusflöde man har, dvs slutartid och bländare (och om man vill vara petig: eventuella filter på objektivet).

Jag har märkt att en del blandar ihop exponering med ljushet, och pratar om att höja eller sänka exponeringen i efterbehandlingen. Det är en terminologiförvirring som jag tycker bör motarbetas. Termen exponering har varit väldefinierad så länge fotografi har funnits (och längre ändå!) och det vore olyckligt om vi fick en stor röra av exponering, ljushet och signalförstärkning och kallar röran för "exponering".
 
Njae, exponeringsinställningarna är bländare och slutartid. ISO-inställningen påverkar inte hur mycket sensorn exponeras, men väl hur mycket signalen från sensorn förstärks.

Vilket i högsta grad påverkar resultatet. En bild blir lika mycket överexponerad ifall man har valt för högt iso som om man hade valt för lång slutartid eller för stor bländare.
 
Vilket i högsta grad påverkar resultatet. En bild blir lika mycket överexponerad ifall man har valt för högt iso som om man hade valt för lång slutartid eller för stor bländare.
Bilden blir då för ljus pga för hög signalförstärkning.
Överexponerad blir den bara om man överexponerar den. :)

Givetvis har man överexponerat om bilden blir för ljus med fixerat ISO, men det går inte att ändra exponeringen genom att sänka ISO. Sänker man ISO så minskar man bildens ljusnivå men man har samma exponering av sensorn.
 
Per och Johan: Det ni nu diskuterar är en visserligen intressant fråga, men som väl ärligt talat ligger väl lite utanför frågeställningen för den här tråden. Och som diskuterats både länge och inte sällan mycket intensivt i åtskilliga andra trådar :)

Det som känns relevant för trådämnet är att det finns några inställningar man gör i kameran (fokus, slutartid, bländare, iso) som faktiskt påverkar bilddata i råfilerna, medan i stort sett alla övriga inställningar som t.ex. färgrymd (inklusive att göra bilden svartvit), vitbalans, skärpning, osv bara registreras som metadata i råfilerna och i huvudsak påverkar de jpeg-filer som skapas i kameran och ibland men långt ifrån alltid används som utgångsvärden av externa råkonverterteringsprogram.
 
Jag tror att trådskaparen skulle ha nytta och nöje av att titta på den här videoserien av och med Mattias Karlsson. Om man får en lite djupare förståelse av vad en råfil är så blir en hel del av den digitala fotograferingen lättare.
 
Per och Johan: Det ni nu diskuterar är en visserligen intressant fråga, men som väl ärligt talat ligger väl lite utanför frågeställningen för den här tråden. Och som diskuterats både länge och inte sällan mycket intensivt i åtskilliga andra trådar :)

Det som känns relevant för trådämnet är att det finns några inställningar man gör i kameran (fokus, slutartid, bländare, iso) som faktiskt påverkar bilddata i råfilerna, medan i stort sett alla övriga inställningar som t.ex. färgrymd (inklusive att göra bilden svartvit), vitbalans, skärpning, osv bara registreras som metadata i råfilerna och i huvudsak påverkar de jpeg-filer som skapas i kameran och ibland men långt ifrån alltid används som utgångsvärden av externa råkonverterteringsprogram.

Tack för denna kärnfulla sammanfattning!

Jag tror att trådskaparen skulle ha nytta och nöje av att titta på den här videoserien av och med Mattias Karlsson. Om man får en lite djupare förståelse av vad en råfil är så blir en hel del av den digitala fotograferingen lättare.

Tack för länktipset, ska kolla igenom detta någon kväll :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.