Annons

Hur mycket får man mixtra med bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Jag gillar Photoshop och tycker om att experimentera med bilderna jag tar. Men hur mycket får kan man mixtra med bilden innan man lägger upp den här? Jag har flera bra bilder men med fel bakgrunder, fel färger och fel ljus. Vad säger kritikerna om man manipulerar bilden, gör vissa ingrepp så som byta bakgrund och byta ut färger, göra en himmel röd som egentligen är blå.
Är det bildens färdiga resultat som räknas eller är det original bilden som gäller?

Se exempel bilden!

Tacksam för svar.

Mvh/ Tom

Bilagor

• ferrari 3.jpg
    ferrari 3.jpg
    46.2 KB · Visningar: 223
Jag tycker att det är upp till dig, men tala gärna/helst om att bilden är manipulerad bara.

Väldigt snygga bilder f ö :)

Hur mycket som helst om man kan stå för det, och om bilden enbart är prydande.

Men är det en dokumentär bild så skall innehållet så klart vara så nära verkligheten som möjligt. Färgerna kanske inte har så stor betydelse i den dokumentära bilden, men det är ju klart en bedömningssak. Själv så älskar jag den nakna sanningen med de skavanker som faktiskt finns överallt...

Mvh. Andreas

Man får mixtra hur mycket man vill, men det finns en enkel regel som du brutit mot. Det är en bil du avbildat, inte ett flygplan. Alltså bör hjulen snurra för att den skall röra sig framåt ;-)

Jag håller med tidigare talare om att det är upp till var och en!
Mycket kanske beroende på att *jag* ”mixtrar” rätt mycket med mina bilder själv, och att jag ser mig mera som bildmakare/fotoillustratör än fotograf. Och de flesta av mina bilder gör jag också för att dom skall vara ”prydande” och najsa att titta på. Mina originalbilder (neg, dior och kopior) är ofta bara steg 1 i mina bildproduktioner/illustrationer.
Men jag har också talat om i min presentationstext att jag busar rätt mycket med mina bilder i PS och att jag ”älskar” att göra det.

Mvh, Bernt / The Image Designer °¿°

Bilagor

• imagedesigner.jpg
    imagedesigner.jpg
    24.1 KB · Visningar: 205
Man får väl som jag ser det mixtra med bilderna så mycket eller lite man själv vill och trivs med. Inom olika fotokategorier finns det olika "regler" om vad som anses ok. Inom porträtt och mode är photoshop en viktig och stor del av arbetet, medans det inom naturfotot ofta ses som lite "fult" att photoshoppa bilderna. Men i slutänden avgör du själv.

Personligen kan jag tillåta mig att photoshoppa mina digitala naturbilder, medans jag vill avstå från det när jag fotar på dia. I diafallet vill jag se diat som orginalet. Men det är jag det! Andra gör säkert på andra sätt och alla sätt är ok.

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Om man får frilägga med lithfilm eller bläck i mörkrummet, göra tonelinebilder o.s.v. så är det också manipulation, dock inte digital.

Blir bilden bra så spelar det ingen roll vad som gjort bilden bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar