Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
VIrus är osannolikt på en Mac,

Myt som inte har med verkligheten att göra.

De flesta säkerhetshål och attackvektorer har de senaste åren inte skett direkt på OS-nivå, utan på tredjepartkomponenter och programvaror så som Adobe Flash, Oracle Java, Chrome, Microsoft Office, etc. Där är Mac minst lika utsatt som Windows.

Däremot så är det sant att det finns betydligt fler virus och trojaner som attackerar Windows än OS X, men det har helt enkelt med marknadskrafter och tillgång på system. Eftersom det finns betydligt fler som kör Windows så är det inte bara populärare för goda program, men även så för elakartade. Dock, i takt med att OS X ökar i popularitet, och Windows minskar något, så har även antalet virus för specifikt OS X också ökat i marknadsandel (följer logiskt den totala målbasen på "marknaden").

Men som sagt, både Microsoft och Apple har mycket färre säkerhetshål än tidigare, och därmed så väljer de flesta av de tre största attackgrupperna (1. Organiserad brottslighet. 2. Nöjeshackers/aktivister 3. Nationers offensiva resurser) numer att ge sig på just middleware som den ifrån Adobe och Oracle typiskt. De har också oftast mindre bra koll på säkerhet rent allmänt än vad tex Microsoft, Apple och Google har (som ändå normalt är relativt duktiga på det).

Nu börjar det dock så sakta bli något lite bättre på den fronten, och i takt med att vi skaffar allt mer Internet-enheter som kopplas upp direkt (IoT), så kommer dessa tre målgrupper att välja att styra om sina resurser igen och attackera säkerhetsmässiga svagheter i dessa (oftast så har de långt ifrån så rigida skyddsmekanismer och lager som Windows och OS X har). Så även där följer man "marknaden" gällande vilka enheter som man kan avlyssna, fjärrstyra och använda i attacker emot andra (botnät).

Ok då får jag köpa två st då med andra ord.
Så det funkar att uppgradera 2x8 så jag får totalt 24 alltså?
.

Om du tar ut de 8 Gb (tex. typiskt 2x4) som satt innan och ersätter med 2x8, så har du bara totalt 2x8 (=16). De andra minneskretsarna sitter ju då utanför datorn och ligger löst på ditt skrivbord, eller i papperskorgen.

Om du däremot inte tar ut de 8 Gb som sitter i din dator, tex. om de är fastlödda på moderkortet, och har två lediga expansionsplatser för minne där du stoppar in dina nya 2x8, så får du totalt 8 + 2x8 = 24.

Vet inte hur det exakt ser ut på din datormodell, men de minnen som plockar ut ur datorn kan ju iaf. självklart inte räknas in - vilket är rätt givet och logiskt.

Det var billigare än jag trodde med minnen .

Det är detta jag sagt hela tiden. Att uppgradera till större RAM och byta till SSD (om det är möjligt) är en given uppgradering som kostar väldigt lite, och ger ofta en väldigt stor förbättring i upplevelse. Speciellt i minnes- och diskintensiva applikationer som Lr.

Det är detta jag sagt hela tiden. Att uppgradera till större RAM och byta till SSD (om det är möjligt) är en given uppgradering som kostar väldigt lite, och ger ofta en väldigt stor förbättring i upplevelse. Speciellt i minnes- och diskintensiva applikationer som Lr.

Amen. Opererade in en extra hårddisk (SSD) i min kompis Macbook Pro från 2011 som nu istället för dvd-läsare har SSD+HD. Vi kunde snabbt konstatera att den blev bättre än ny.

Senast ändrad:
Virus på Mac

Däremot så är det sant att det finns betydligt fler virus och trojaner som attackerar Windows än OS X, men det har helt enkelt med marknadskrafter och tillgång på system.
Vilket är ungefär samma sak som att det är osannolikt på en Mac.

Osannolikt är förstås inte samma sak som omöjligt.

Jag skulle inte börja med att leta virus på TS Mac eftersom det är mer sannolikt att det något annat som orsakar problemet. Man bör alltid leta efter den troligaste orsaken till ett fel först och därefter fortsätta med mindre troliga orsaker i fallande trolighetsordning.

slår huvudet i taket vet jag inte om jag gör men eftersom jag upplever en del problem med datorn så är det väl bra att lista ut vad som kan vara fel istället för att bara strunta i det, tycker du inte?

?

Jag har väl aldrig sagt att du skall strunta i det? Du har fått massor av förslag - osedvanligt mycket goda råd faktiskt. Beslutet om vad du skall göra måste du dock ta själv.

Vilket är ungefär samma sak som att det är osannolikt på en Mac.
.

Nej.

Du har uppenbarligen missat 90% av mitt inlägg.

Attackvektorn är oftast varken Windows eller OS X. Det är annan programkod som du kör på datorn som främst attackeras, och som oftast har fler svagheter och säkerhetshål än vad de underliggande operativsystemen har.

Det hjälper föga att ditt dörrlås inte har någon passande dyrknyckel hos tjuvarna, om de enklare tar sig in via ett fönster på baksidan som är på glänt. Skadan och sluteffekten blir ändå den samma. Någon har lyckats att ta sig in och ta kontrollen över ditt hus. Sedan kan du förstås mysa över att det inte skedde utifrån via dyrk till ditt dörrlås. Tyvärr gick det dock lätt att öppna dörren innifrån.

Det handlade om s.k. "datorvirus" som är systemspecifik skadlig kod som injiceras i en dator. Vilken attackvektor som används är irrelevant.

Och sannolikheten för att en Mac ska vara drabbad av datorvirus är förstås korrelerad till systemets marknadsandel. Precis som du skrev.

2 det senaste har jag. Mavericks är det väl?

Nej Sierra är senaste.

Din dator har en del som dels slits med tiden, och som vid problem kan arta sig väldigt slumpmässigt: hårddisken. En fallerande hårddisk kan fortfarande fungera, men med mycket sämre prestanda.
Det är inte mycket man kan byta ut på en iMac, med hårddisken är utbytbar. Byter du den mot en SSD så har du uteslutit ev hårddiskproblem och gjort den bästa investering du kan göra för att få en snabb dator igen.
Samtidigt som man byter disk så får man koll på om datorn är fullpackad med damm. Bytet av disk tar <1timme och disk+arbete bör hamna under 2500kr. Inga speciella verktyg krävs.
Man kan felsöka i timmar, men jag rekommenderar att eliminera den mest troliga felkällan och fixa den i särklass största flaskhalsen på din dator.

Om du tar ut de 8 Gb (tex. typiskt 2x4) som satt innan och ersätter med 2x8, så har du bara totalt 2x8 (=16). De andra minneskretsarna sitter ju då utanför datorn och ligger löst på ditt skrivbord, eller i papperskorgen.

Om du däremot inte tar ut de 8 Gb som sitter i din dator, tex. om de är fastlödda på moderkortet, och har två lediga expansionsplatser för minne där du stoppar in dina nya 2x8, så får du totalt 8 + 2x8 = 24.

Vet inte hur det exakt ser ut på din datormodell, men de minnen som plockar ut ur datorn kan ju iaf. självklart inte räknas in - vilket är rätt givet och logiskt.

du behöver inte idiotförklara mig. tror du inte jag förstår att man inte kan räkna med minnen som man plockar ur datorn eller?

Det jag undrade över vara om man kunde kombinera två olika storlekar på minnen. alltså låta mina 2x4gb sitta kvar samtidigt som jag sätter i två nya (2x8gb)
och då sammanlagt få 24gb

kommer det bli någon skillnad om jag har 16 eller 24? eller 32?

eller är allt över 16gb ganska onödigt just nu? uppgraderar man så högt bara för att klara sig i framtiden?

kollar på netonnet och detta som borde passa min dator
https://www.netonnet.se/art/kompone...crucial-4gb-ddr3l-1600mhz-sodimm/179817.8998/

men dom har även andra där det står att dom är till mac, men jag ser inte direkt skillnaden (förutom storleken då)
https://www.netonnet.se/art/kompone...ucial-8gb-1333mhz-for-mac-sodimm/179809.8998/

eller det är 1600Mhz på den första och 1333Mhz på den som är anpassad till mac

Men på apples hemsida står det att jag ska ha 1600Mhz.
så vilket är rätt?

kommer det bli någon skillnad om jag har 16 eller 24? eller 32?

eller är allt över 16gb ganska onödigt just nu? uppgraderar man så högt bara för att klara sig i framtiden?

kollar på netonnet och detta som borde passa min dator
https://www.netonnet.se/art/kompone...crucial-4gb-ddr3l-1600mhz-sodimm/179817.8998/

men dom har även andra där det står att dom är till mac, men jag ser inte direkt skillnaden (förutom storleken då)
https://www.netonnet.se/art/kompone...ucial-8gb-1333mhz-for-mac-sodimm/179809.8998/

eller det är 1600Mhz på den första och 1333Mhz på den som är anpassad till mac

Men på apples hemsida står det att jag ska ha 1600Mhz.
så vilket är rätt?

iMac 27" late 2012 iMac13,2 ska ha:
204-pin PC3-12800 (1600 MHz) DDR3 SO-DIMM

8->16 stor skillnad
16->24 & 24->32 mindre skillnad.

Om du nu inte kör många och stora appar samtidigt och PS med femtioelva lager.
Stoppar du 2x8GB utöver dina 2x4GB så får du 24 vilket räcker långt.

Japp det är det som står på Apples sida.
Blev bara lite fundersam när det stod på netonnet att vissa var anpassade just till Mac.

Men vad menar du med imac13,2 ?

13,2 är modellidentifieraren för modellen. För att vara övertydlig vilken modell vi pratar om.

Det finns inga minnen som är anpassade för Mac.

Apple uppger vilken sort som datorn stödjer, och dessa minnen passar i många datorer.

https://support.apple.com/en-us/HT201191#1
PC3-12800 (1600 MHz) DDR3 SO-DIMM

13,2 är modellidentifieraren för modellen. För att vara övertydlig vilken modell vi pratar om.

Det finns inga minnen som är anpassade för Mac.

Apple uppger vilken sort som datorn stödjer, och dessa minnen passar i många datorer.

https://support.apple.com/en-us/HT201191#1
PC3-12800 (1600 MHz) DDR3 SO-DIMM

men om du kollar min länk så står det att det är minne till mac.

men för att vara säker då. denna modell funkar ?

Det finns flera olika Macintoshar. (Eller så har Netonnet fel).

Jag litar mer på vad Apple själva säger om kompatibilitet.

Ja det gör jag också.

Men skulle gärna fortfarande ha svar på om.minnet jag länkar till passar. Enligt mig borde det föra det eftersom allt verkar stämma. Men vore bra att få bekräftat innan jag beställer 😊

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar