Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ha 2x4gb till tror jag. Det blir en bra prislapp.

Köpa begagnat verkar dumt när det ändå är så billigt.

Köpa begagnat verkar smart när det ändå är så billigt. ;)
https://www.blocket.se/skaraborg/4GB_Ram_minne_SO_DIMM_70373798.htm?ca=15&w=3
170kr för 4GB.

Ja, det är 2x8GB.

Din dator tar 32GB som mest. Köper 4:eek:r och stoppar i, och en dag vill maxa datorn så kan du inte nyttja dina fyror. Därav tycker jag 8:eek:r är vettigare att stoppa i.
Det är därför du finner mycker mer 2/4:eek:r än 8:eek:r beg.

Köpa begagnat verkar smart när det ändå är så billigt. ;)
https://www.blocket.se/skaraborg/4GB_Ram_minne_SO_DIMM_70373798.htm?ca=15&w=3
170kr för 4GB.

Ja, det är 2x8GB.

Din dator tar 32GB som mest. Köper 4:eek:r och stoppar i, och en dag vill maxa datorn så kan du inte nyttja dina fyror. Därav tycker jag 8:eek:r är vettigare att stoppa i.
Det är därför du finner mycker mer 2/4:eek:r än 8:eek:r beg.

då köper jag dom jag länkade till senast. 2x8gb med andra ord. då blir det lite rabatt också :)

du har rätt med det du säger om att uppgradera ännu mer sen. då är det bortkastat att köpa dom små minnena.
Tack för hjälpen :)

Det handlade om s.k. "datorvirus" som är systemspecifik skadlig kod som injiceras i en dator.

Exakt!

(Med reservation för vad du lägger i dina begrepp som tex. "systemspecifik").

Vilken attackvektor som används är irrelevant.

Det ger samma slutresultat. Är precis detta jag försökt att få fram.

Spelar ingen roll om inbrottet sker via dörren eller via fönstret på baksidan - iaf inte för husägaren som drabbas precis lika hårt, oavsett hur inbrottet gått till.

Var just min poäng!

(För polis som undersöker brottet, eller för husägare som vill förbättra säkerheten, kan man dock självklart ha nytta av att veta orsakerna till inbrottet, för att minska riskerna för framtiden).

Senast ändrad:
du behöver inte idiotförklara mig. tror du inte jag förstår att man inte kan räkna med minnen som man plockar ur datorn eller?

Det jag undrade över vara om man kunde kombinera två olika storlekar på minnen. alltså låta mina 2x4gb sitta kvar samtidigt som jag sätter i två nya (2x8gb)
och då sammanlagt få 24gb

Det var jag som var korkad, och inte förstod din fråga riktigt förra gången.

Jo, det går utmärkt. Datorn jobbar mest optimalt med parvis lika stora minneskretsar, men man kan utan problem köra med två par av olika storlek.

Nej Sierra är senaste.

Din dator har en del som dels slits med tiden, och som vid problem kan arta sig väldigt slumpmässigt: hårddisken. En fallerande hårddisk kan fortfarande fungera, men med mycket sämre prestanda.
Det är inte mycket man kan byta ut på en iMac, med hårddisken är utbytbar. Byter du den mot en SSD så har du uteslutit ev hårddiskproblem och gjort den bästa investering du kan göra för att få en snabb dator igen.
Samtidigt som man byter disk så får man koll på om datorn är fullpackad med damm. Bytet av disk tar <1timme och disk+arbete bör hamna under 2500kr. Inga speciella verktyg krävs.
Man kan felsöka i timmar, men jag rekommenderar att eliminera den mest troliga felkällan och fixa den i särklass största flaskhalsen på din dator.

Kan bara instämma i ovan rekommendation till 100%.

Svar till inlägg #185.

Hur den eventuella skadliga koden har hamnat i datorn är ointressant i det här sammanhanget. Det intressanta är huruvida det är något man bör prioritera eftersökning av. Eftersom virus och annan skadlig injicerad kod inte är den sannolikaste orsaken till TS problem, så bör man inte prioritera det förrän man har betat av de mera sannolika orsakerna.

då köper jag dom jag länkade till senast. 2x8gb med andra ord. då blir det lite rabatt också :)

du har rätt med det du säger om att uppgradera ännu mer sen. då är det bortkastat att köpa dom små minnena.
Tack för hjälpen :)

varför maxar du inte minnet? jag kör bla en imac late 2012 med 3,4GHZ intel i7 med 32gb minne o den rullar på bra. Jag brukar maxa minnet etc när jag köper nya datoreri min bärbara har jag 16GB minne gick inte att få in mer i den.
Så har du möjlighet kör 32gb det skadar inte;)

varför maxar du inte minnet? jag kör bla en imac late 2012 med 3,4GHZ intel i7 med 32gb minne o den rullar på bra. Jag brukar maxa minnet etc när jag köper nya datoreri min bärbara har jag 16GB minne gick inte att få in mer i den.
Så har du möjlighet kör 32gb det skadar inte;)

För att det är en kostnadsfråga. Detta är en julklapp till mig från en familjemedlem. Har dessutom fått lägga till egna pengar. Detta blir nog bra. 24gb tror jag kommer fungera mycket bra.
3x så mycket som jag har nu, det borde göra susen.

Jag börjar dock med att uppgradera minnet. Kanske det räcker. Jag vågar nog dessutom inte operera själv i datorn. Den kommer det bli väldigt dyrt om jag ska ha en någorlunda stor SSD. Dom är inte billiga direkt.

Förstår inte alltid syftet med en stor SSD som system- och programdisk. Jag skulle hellre satsa på en mindre, och således billigare, SSD och lägga all media på antingen en andra intern eller alternativt en extern skiva. Dessa kan då vara mekaniska vilket ger en billig peng per gigabyte. Hävdar fortfarande att en SSD ger minst lika mycket, om inte mer, prestanda än mer internminne. Givetvis med förutsättningen att det finns en någorlunda rimlig mängd minne för datorn att jobba med (>8 GB).

För att det är en kostnadsfråga. Detta är en julklapp till mig från en familjemedlem. Har dessutom fått lägga till egna pengar. Detta blir nog bra. 24gb tror jag kommer fungera mycket bra.
3x så mycket som jag har nu, det borde göra susen.

minne man kan stoppa i efteråt kostar inte speciellt mycket men 24gb är bra mycket bättre än 8gb.

Förstår inte alltid syftet med en stor SSD som system- och programdisk. Jag skulle hellre satsa på en mindre, och således billigare, SSD och lägga all media på antingen en andra intern eller alternativt en extern skiva. Dessa kan då vara mekaniska vilket ger en billig peng per gigabyte. Hävdar fortfarande att en SSD ger minst lika mycket, om inte mer, prestanda än mer internminne. Givetvis med förutsättningen att det finns en någorlunda rimlig mängd minne för datorn att jobba med (>8 GB).

det är lite komiskt för när man får tips om en bärbar dator till exempel. En macbook pro som jag kollat på, då får man tips om att ha så stor ssd som möjligt.
Det med tanke på att råformatsfiler tar väldigt stor plats, samt att datorn blir långsammare när hårddisken är full.

Nu säger du tvärtom.
Sen att lägg alla bildfiler extern är väl lite osmidigt då jag vill ha dom tillgängliga i lightroom hela tiden.

Så nej, jag ser verkligen ingen fördel med en liten hårddisk.

det är lite komiskt för när man får tips om en bärbar dator till exempel. En macbook pro som jag kollat på, då får man tips om att ha så stor ssd som möjligt.
Det med tanke på att råformatsfiler tar väldigt stor plats, samt att datorn blir långsammare när hårddisken är full.

Nu säger du tvärtom.
Sen att lägg alla bildfiler extern är väl lite osmidigt då jag vill ha dom tillgängliga i lightroom hela tiden.

aha du kanske menar att både lightroom och photoshop och alla filer ska ligga på den externa och bara köra operativsystemet på den interna SSD ?

Ja det hade ju fungerat, men ändå skönt att slippa en extern som är inkopplad hela tiden.

Blir det inte långsammare att köra program och mängder stora filer från en extern istället för en intern?

Snurrdiskar är fortfarande billigare än SSD och det är därför de flesta prestanda desktops brukar utrustas med SSD och snurrdisk. Snurrdisken fungerar som lagringsdisk för arbetsfiler, typ filmer, bilder, dokument, ritningar etc.

Din Imac27 har utrymme för en SSD sticka (PCI-express) som kan agera primärdisk för OS och program.

Instämmer. En SSD är dyr i jämförelse med en snurrdisk. För att få tillbaka på en SSD-investering gäller det att nyttja den rätt - filer som ofta läses in, eller som är tidskritiska ska ligga på SSD:n. OS, Program, cache/förhandsvisning. Samt div småfiler -jag lagrar alla mina dokument (excel/pdf/doc) på SSDn eftersom de sammanlagt tar upp mindre än 5GB.
En SSD är enligt mig inte värt att lägga bildfiler på.

Snurrdiskar är fortfarande billigare än SSD och det är därför de flesta prestanda desktops brukar utrustas med SSD och snurrdisk. Snurrdisken fungerar som lagringsdisk för arbetsfiler, typ filmer, bilder, dokument, ritningar etc.

Din Imac27 har utrymme för en SSD sticka (PCI-express) som kan agera primärdisk för OS och program.

Rätt pyssligt...

som sagt så tänker jag inte operera i min dator då jag aldrig gjort det förut och har ingen som helst kunskap om det. Vore tråkigt att förstöra något.

Frågade på en macbutik om det gick att sätta in en SSD och han sa att det inte gick, sen kollade jag youtube och då visade det sig att det visst fick, men tror man var tvungen att fixa/bytta/ändra och pilla för att det skulle passa och då blir det ju ännu svårare.
Så nej det är inget alternativ för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar