Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

För att vara från 2012 är prestandan inte den bästa, men inte helt kass. Appen är avsedd att testa läs och skrivprestanda på diskar. Den testar inte hela lagringsutrymmet, men skulle t.ex läshuvudet vara defekt påverkas prestandan negativt oavsett vart på disken det löser. Det kan fortfarande finnas sektorer på disken som är defekta, men då borde du få varningar om läs/skrivfel. Jag tror vi kan avfärda disken som orsak för extrem seghet.

Har du gjort en nyinstallation av Sierra? Det kan vara värt ett försök. Sierra-uppgraderingen har enligt många på nätet medfört olika problem. Min sambos MBP fick extremt seg wifi, men problemet löstes enkelt efter lika googlande.

ja det är sierra jag har.

Förstår inte varför jag ska installera ett gammalt operativsystem.
Svar: Därför att nya system INTE är utan barnsjukdomar åtminstone 2-3 förstaversionerna.

Mina problem har jag haft i 1,5 år och jag har bytt op flera gånger under den tiden. även formaterat och installerat på nytt utan resultat.
Svar: Ja men det gick väl bra när datorn var ny och innan du började uppgradera, eller har jag missuppfattat dig?
Om du installerar det ursprungliga operativsystemet, så får du eventuellt ett kvitto på att det inte är datorns hårdvara som det är problem med.

Varför måste jag säkerhetskopiera operativsystemet? det är ju bara att ladda ner igen om det skulle behövas.
Svar: Ja det har du i och för sig rätt i ! (Men det finns vissa läge då t ex en bortbar klon är att föredraga. Men du visste inte vad jag menade med bortbar klon. Det är en extern hårddisk med en kopia av dators hårddisk från vilken du kan starta upp din dator. Det är det absolut snabbaste sättet att komma igång efter en krasch. Alla konto och inställningar finns ju färdigt på kopian)

Det enda jag säkerhetskopierar det är alla mina bilder. Och det göra jag så fort jag laddar in nya bilder i datorn.

Något annat har jag som sagt inte som jag behöver kopiera.
Svar: Jag kan lova dig att när du upplevt din första hårddiskkrasch så kommer du att göra back up på alla dina filer....
Här är en länk till en av MÅNGA trådar som exempel som behandlar sega Macdatorer från MacWorld forum:
http://forum.macworld.se/topic/1797...-hela-disken/?hl=+clean++install#entry1847534
bl a med länk till hur man installerar om operativsystem på ett av de möjliga sätten. Ja det finns flera sätt att installera om.

Så här installerar du om macOS
Så här installerar du om operativsystemet för din Mac på samma Mac.
https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Som jag har skrivit tidigare så har jag en Mac Mini. OCH DET ÅR INTE ATT BYGGA UT MINNET

Jag utgick från TS frågeställning. Ber om ursäkt för att jag missade ditt specifika fall. Köper man en Mini köper man också dess begränsningar, och de lär väl knappats kommit som en överraskning?

Svar: Jag kan lova dig att när du upplevt din första hårddiskkrasch så kommer du att göra back up på alla dina filer....
Här är en länk till en av MÅNGA trådar som exempel som behandlar sega Macdatorer från MacWorld forum:
http://forum.macworld.se/topic/1797...-hela-disken/?hl=+clean++install#entry1847534
bl a med länk till hur man installerar om operativsystem på ett av de möjliga sätten. Ja det finns flera sätt att installera om.

Så här installerar du om macOS
Så här installerar du om operativsystemet för din Mac på samma Mac.
https://support.apple.com/sv-se/HT204904

TS har ju enligt vad han själv skriver både formaterat om och nyinstallerat flera gånger, och har koll på backup av det som behövs.

Att satsa på en mac från 2012 är självklart, den borde ha många år kvar. Det går ju flera PC;en på en mac i fråga om livslängd,

Kör själv Mac, men även PC, och det där stämmer inte alls som någon generell regel. Låter som väldigt mycket dogmatiskt troende i mitt tycke. Det är helt beroende på vilka exakta datormodeller vi talar om. Inte om det är Mac eller PC i sig.

Dock så kan jag hålla med om att det finns många billiga = dåliga datorer på PC-sidan (om man väljer att köpa sådana), vilket Apple generellt inte har.

Talar vi däremot om motsvarande datorer för motsvarande pengar och kvalitet, så skulle jag säga att det är mest religösa myter som vi ser exempel på ovan - inte någon faktabaserad statistik.

Jag utgick från TS frågeställning. Ber om ursäkt för att jag missade ditt specifika fall. Köper man en Mini köper man också dess begränsningar, och de lär väl knappats kommit som en överraskning?

Kommer man från PC så tar man det som en självklarhet. Och definitiv inget som man skall behöva kolla i förväg. Uruselt!

Jag har sagt det tidigare i tråden men kan vara värt att nämna igen verkar det som 😊

Jag har både formaterat hårddisken och installerat operativsystemet på nytt. Det har inte hjälpt.

Säger detta också igen. Jag har inget viktigt på datorn förutom mina bilder och dom har jag såklart säkerhetskopierat.
Resten är bara appar som man enkelt laddar ner igen om hårddisken skulle krascha.
Så att göra en klon på allt känns onödigt.

Ska i alla fall göra det där testet senare idag och se hur det ser ut.

Kommer man från PC så tar man det som en självklarhet. Och definitiv inget som man skall behöva kolla i förväg. Uruselt!

Det är tyvärr inte längre någon självklarhet att minne och hårddisk går att byta ut på PC heller. Kanske på stationära PC-datorer men inte på laptop:s. På motsvarande modeller som Mac mini och iMac skulle jag inte ta det som någon självklarhet.

Det är snarare du som är usel och bara köper något som du inte har koll på.

Det är ganska svårt att hålla koll på allt innan man köper en sak, någonstans får man dra en gräns. Om det t ex finns en konstruktionsfel på en dator som gör att den blir överhettad, är det också något man borde haft koll på? Om man inte är intresserad så är det lätt att missa någon parameter som t ex att minnet ska gå att uppgradera.

Man kanske köpte datorn för ett helt annat behov, och en dag köper man en högupplöst kamera och börjar med Lightroom. Även jag som kan teknik och är intresserad vill ibland bara kunna plocka upp något jag tycker är snyggt/känns bra och vara nöjd men tyvärr finns det alldeles för många fallgropar.

Det är ganska svårt att hålla koll på allt innan man köper en sak, någonstans får man dra en gräns. Om det t ex finns en konstruktionsfel på en dator som gör att den blir överhettad, är det också något man borde haft koll på? Om man inte är intresserad så är det lätt att missa någon parameter som t ex att minnet ska gå att uppgradera.

Man kanske köpte datorn för ett helt annat behov, och en dag köper man en högupplöst kamera och börjar med Lightroom. Även jag som kan teknik och är intresserad vill ibland bara kunna plocka upp något jag tycker är snyggt/känns bra och vara nöjd men tyvärr finns det alldeles för många fallgropar.

Om du bara vill plocka upp en grej och köpa utan att bry dig så är det ju okej. Kan vara smidigt. Men då kan man ju heller inte klaga efteråt och säga att Apple är usla.

Om jag går in i en bilbutiķ och pekar på den första volvon jag tycker är snygg och köper den.
Är Volvo då usla när det visar sig vara en diesel istället för en bensinare som jag har köpt?

Om du bara vill plocka upp en grej och köpa utan att bry dig så är det ju okej. Kan vara smidigt. Men då kan man ju heller inte klaga efteråt och säga att Apple är usla.

Om jag går in i en bilbutiķ och pekar på den första volvon jag tycker är snygg och köper den.
Är Volvo då usla när det visar sig vara en diesel istället för en bensinare som jag har köpt?

Är det mitt fel om det efter 5000 mil när batteriet pajjar visar sig att det inte går att byta ut trots att bilbatterier alltid gått att byta på Volvo tidigare och att alla andra bilmärken på marknaden har utbytbara batterier?

Är det mitt fel om det efter 5000 mil när batteriet pajjar visar sig att det inte går att byta ut trots att bilbatterier alltid gått att byta på Volvo tidigare och att alla andra bilmärken på marknaden har utbytbara batterier?

Eftersom du inte kollat upp bilmodellen du köper, så ja det är ditt fel.
Som ko sument har du alltid ett eget ansvar. Många tycks blunda för det för att sen skylla på alla andra. Enklare så antar jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar