Jag har inte hängt med på alla turer i tråden men mycket har handlat om att uppgradera. Jag tycker det fortfarande är oklart när felet uppstår.
Om det var min dator så skulle jag göra en omstart. Sedan bara använda datorn till att surfar runt på välkända sidor, öppna utforskaren, kolla mail men iNTE öppna några andra program. Om allt funkar OK då, säg under 2-3 timmars normalt användande då "vet" jag att datorn i sig är OK.
Därefter skulle jag öppna t ex Lightroom och jobba med det i någon timme. Se vad som händer. Det är svårt att hitta orsaken men innan man vet vad som är knas är det omöjligt att sia om åtgärder.
Hade dina problem varit på en PC hade jag misstänkt följande:
- Virus
- Fläktproblem - överhettning
- Något program som orsakar minnesläckor. LR kan vara en bov där, en att den skulle sno alla 8GB känns osannolikt.
- Hårddisken full
Jag förstår att du redan kollat upp det mesta av detta så det kanske inte är några råd av värde.
Jag tycker dock det är fel att springa iväg och uppgradera minnen och hårddiskar innan du har hittat felet. Visst, prestanda på din burk är inte blixtrande, men självfallet skall det gå att köra LR på den. Att det tar minuter att stänga ett program är inte normalt.
hejsan. Nej det är inte lätt att hålla reda på allt i tråden. Det står mycket här faktiskt
Den senaste tiden har jag stängt av datorn varje kväll. Bara det har gjort att datorn beter sig lite mer normalt tycker jag. inte mycket men lite i alla fall. Har också testat att inte ha något annat uppe än safari. Har surfat omkring på lite olika sidor. Inte haft några program öppna. Då måste jag säga att det funkar riktigt bra. Hårddisken är tyst och inget lagg eller liknande saker.
Har även testat att jobba i photoshop utan att ha några andra program öppna och då fungerar det också bra faktiskt.
När datorn är som långsammast så arbetar jag i photoshop samtidigt som lightroom är igång samt safari.
Då kan datorn helt plötsligt få för sig att börja arbeta stenhårt, hårddisken knakar och låter jättemycket och allting går extremt långsamt, speciellt inne i lightroom. Att bläddra i biblioteket då är lönlöst, det funkar liksom inte.
Dock tycker jag alltid att lightroom är långsammare än photoshop. Tex klonverktyget i lightroom, klickar jag flera gånger i rad på en bild för att ta bort fläckar med verktyget så blir det en fördröjning. i photoshop går det blixtsnabbt.
Men märker det tydligast just i biblioteket i lightroom, där är det oftast väldigt segt att scrolla bland bilderna, då får datorn jobba hårt verkar det som och när jag scrollar med musen så flyter bilderna inte uppåt som dom ska utan det är först en lång fördröjning och sen hackar bilderna uppåt. och ju snabbare och oftare jag scrollar desto långsammare går det.
Som att alla bilder måste laddas om för varje bild som ska visas liksom.
Har kollat aktivitetskontrollen när det är så här segt och jag ser inget program som tar typ 100% av cpu eller så.
inte ens över 50%
Kollar jag minnet så kan det dra upp till kanske 7,5gb av 8 ibland men oftast ligger det på runt 6-6,5gb när jag jobbar i programmen.
nu när jag bara har safari och aktivitetskontrollen uppe så ligger det på ca 4gb av minnet.