äger en Imac 27" (late 2012)
2,9ghz i5
8gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB grafikkort
har i ca 1,5 år märkt att den är extremt långsam och ibland så illa att det inte gått att arbeta med den.
Har sökt om problemet förr om det kanske har varit virus eller något. Har formaterat hårddisken och lagt in allt på nytt.
Fick tips redan för över ett år sedan att det kunde vara hårddisken som var på väg att gå sönder. men det borde inte vara den då det var över ett år sen som sagt.
Den snurrande badbollen dyker upp så fort jag gör någonting.
Att gå från detta forum till ett annat genom att skriva i adressfältet kan ta 10 sekunder.
Gäller detta även om du inte har Lr eller Ps igång, utan bara kör tex Chrome?
Isf så skulle jag misstänka att det är något hårdvarufel (du har ju som du nämnt redan gjort en ominstallation av systemet).
Hårddisken arbetar och knakar konstant. även om jag liksom inte arbetar med något.
Du kanske har fått in något virus eller har en hårddisk med mekaniskt problem (inte speciellt ovanligt). Detta är min två troligaste teorier.
När du gjorde en ominstallation; såg du till att inte få med något efter backup av gamla filer? Testade du att köra datorn efter direkt efter en "clean install" och utan att ha läst tillbaka något gammalt som kan ha "kontaminerat" systemet? Tvärt emot myter på nätet så finns det både säkerhetshål i OS X och de som passar på att utnyttja dessa för sina egna syften.
Gällande hårddiskar, speciellt mekaniska, så är det inte alls speciellt ovanligt att de kan vara trasiga, men ändå "fungera" så sätt att det fortsätter att tuffa på, men knackigt (precis som du beskriver). Är återigen lite av en myt att saker antingen fungerar 100% eller 0%. Så enkel är tyvärr oftast inte verkligheten. Speciellt gällande mekanik (dit mekaniska diskar räknas).
Det värsta är dock när jag är inne i lightroom. i biblioteket till exempel, när jag scrollar och bläddrar bland bilderna, det går alltid extremt långsamt och är hackigt och flyter aldrig på. först är det en fördröjning på 1-2 sekunder när jag scrollar, och sen när det väl börjar bläddra ner så hackar det som f-n.
Ännu värre är det om jag har öppet photoshop samtidigt.
datorn är dock snabbare och hårddisken låter mindre när lightroom och photoshop är avstängt
ska en iMac verkligen bete sig så här? ska den inte klara av mina två program som jag brukar arbeta i? finns det kanske någon inställning i CC man kan göra så att det flyter på snabbare?
En fungerande dator skall inte bete sig så. Oavsett om den kör OS X, Windows eller Linux.
Eller finns det något annat man kan göra för att det ska bli bättre?
Innan du slänger datorn (eller ger bort de) och köper helt nytt, så tycker jag att du skall följa de råd som många redan gjort i tråden:
1. Byt ut disken emot en ny. Byt då emot en SSD (har inte kört mekanisk disk på någon av mina privata eller arbetsdatorer de sista 5-7 åren). Mindre risk för mekaniska fel, och kommer generellt att vara ett prestandalyft över en mekanisk dito.
2. När du ändå öppnar datorn och är inne och skruvar i den så passa på att byta minnena. Även dessa kan vara trasiga (behöver inte heller vara enbart 100% eller 0% fungerande). Passa då på att sätta in totalt 16Gb RAM eller 32Gb RAM. Oavsett vad andra hävdar så skulle jag personligen inte köpa mindre till en dator (antingen en ny, eller en jag uppgraderar). Både Ps och Lr älskar mycket tillgänligt RAM, och det kostar relativt sätt ganska lite i förhållande till den prestandaförbättring som det kan ge. Kör gärna på 32Gb så har du lite marginal något/några år framåt, men absolut inte mindre än 16Gb är mitt personliga råd.
Jag köpte en dyr iMac just för att slippa många av problemen som en vanlig pc har.
Har själv datorer med både OS X och Windows, och det är inga större skillnader angående problem, eller frånvaron av problem enligt min egna erfarenhet. Har haft lika mycket/lite strul med mina Macar som mina PC.
Knepet är bara att undvika de allra billigaste datorerna (där är oftast inte bra av en orsak).
Här har en Mac en fördel; det finns i princip inga billiga Mac. På PC-sidan finns däremot billiga maskiner. Undvik de, iaf för fotoredigering och annat produktivt arbete. Skall du skaffa PC så se till att betala ungefär lika mycket som när du skaffar en Mac. Skaffa enbart något ifrån de professionella serierna (företagsdatorer) ifrån kända märken som Apple, HP, Lenovo, Dell eller Microsoft.
Inbilla dig annars inte att någon av de är speciellt avgörande bättre än den andra. Det finns vissa småskillnader, men de är i princip mindre än de emellan Canon eller Nikon. Mycket en smaksak och smådetaljer som skiljer gällande operativsystemen. Hårdvaran är i princip identisk (ingen skillnad alls inom samma prisklasser och produktsegment).
Sedan finns det givetvis som alltid några undantag (tex så har Apple ingen motsvarighet till Microsofts Surface Pro eller Surface Studio, och PC-sidan har ingen motsvarighet till de nya bildbaserade fuktionstangenterna på senaste MBP), men de skippar jag i just denna kontexten.
Tyvärr kan hårdvara alltid gå sönder i datorer (precis som på kamerahus, objektiv och mobiltelefoner). Hoppas att du får ordning på detta. Men som sagt; starta med att skaffa ny disk (SSD) och nytt minne (32Gb, eller min 16Gb om du vill snåla).