ANNONS
Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
kan man alltså göra om en extern ssd till en intern? har du tips på en sådan disk då?

hur gör jag för att datorn ska fatta att os ligger där då? ska jag avinstallera os på den interna disken då?

eller hur gör jag helt enkelt? :)

Köp en SSD samt liten extern låda eller en USB-SATA sladd tex https://www.dustin.se/product/5010672005/map-hl45u3

Installera ett nytt OS på den, dvs välj den när du installerar och sedan kopierar du över lämpliga filer. Kan ju vara smart att installera altihop på nytt så vet att du inte kopierar över några filsystemfel som beror på migrering eller klonong.

Boota sedan upp den med ALT knappen och välj den externa disken. Funkar allt bra så kan du bara montera in den senare. Eller om du är lat kan du baar köra den externt men det blir ju inte så snabbt som det blir om du kör den internt.

Har du en iMac (sent 2012 och senare) så har den USB3 portar och då blir det rätt okej fart ändå!

De problem du beskriver brukar tyda på för lite minne, då börjar hårddisken jobba och så fort det händer blir allt väldigt långsamt.

Några saker att kolla:
-Som någon sagt innan, hur mycket minne används? Jag har 16GB (Windows 10) och Lightroom fungerar bra.
-En SSD blir antagligen en bra förbättring, men om minnet tar slut så hjälper det bara delvis.
-Kolla hur mycket diskutrymme som är ledigt, när minnet tar slut används hårddisken. Om den börjar bli full blir allt ännu långsammare. Minst 10GB ledigt utrymme är ett närmast ett krav.

Att allt fungerade bra när du köpte datorn betyder inte att allt fungerar bra idag även om hårdvaran är hel. Program uppdateras hela tiden, de kan börja använda mer minne, ibland avsiktligt, ibland pga någon bug. Du kanske börjar använda fler program samtidigt eller har fler tabbar öppna i browsern.

Lightroom och PS

Hej jag tycker diskussionen om mycket minne är oftast lite löjlig,

Kör jag upp 5 st 36MP bilder i tex Photoshop varav 1 har 10 lager 36MP bilder (orginal i råformat) så tar varje bild upp ca 100MB minne och 10 lagersbilden ca 1 GB, totalt 1,4GB minne.

Interpolerar jag upp 10 lagersbilden till 15000x10000 pixlar (10 lager/8 bitars uppplösning) så är bilden 4,3GB . Totalt minne som används i Photsoshop är då 9 GB (5 st 32MP samt en 150 MP 10 lager) ,

Så jag behöver nästan alldrig 16GB, möjligtvis när jag kör massor med program uppe, en VM med flera program igång samtidigt, men jag behöver aldrig mer än några GB när jag kör Photoshop normalt.

Men det är ju klart jobbar du med 150 MP råformatbilder i massor med lager då är det 16GB som gäller, eller som den här killen sitter och redigerar 5k Video http://www.huffingtonpost.co.uk/thomas-grove-carter/one-professionals-look-at_b_12894856.html så är nog 16GB nödvändigt. Men 32 GB, vilka fotografer har verkligen användning för detta?

Kör jag upp 5 st 36MP bilder i tex Photoshop varav 1 har 10 lager 36MP bilder (orginal i råformat) så tar varje bild upp ca 100MB minne och 10 lagersbilden ca 1 GB, totalt 1,4GB minne.

Interpolerar jag upp 10 lagersbilden till 15000x10000 pixlar (10 lager/8 bitars uppplösning) så är bilden 4,3GB . Totalt minne som används i Photsoshop är då 9 GB (5 st 32MP samt en 150 MP 10 lager) ,

Jag har inte så bra koll på hur mycket minne Photoshop och Lightroom egentligen tar..

Men då trådstartarens problem har exakt samma symptom som de man får när minnet är slut så tycker jag det är det första som ska undersökas.

De problem du beskriver brukar tyda på för lite minne, då börjar hårddisken jobba och så fort det händer blir allt väldigt långsamt.

Några saker att kolla:
-Som någon sagt innan, hur mycket minne används? Jag har 16GB (Windows 10) och Lightroom fungerar bra.
-En SSD blir antagligen en bra förbättring, men om minnet tar slut så hjälper det bara delvis.
-Kolla hur mycket diskutrymme som är ledigt, när minnet tar slut används hårddisken. Om den börjar bli full blir allt ännu långsammare. Minst 10GB ledigt utrymme är ett närmast ett krav.

Att allt fungerade bra när du köpte datorn betyder inte att allt fungerar bra idag även om hårdvaran är hel. Program uppdateras hela tiden, de kan börja använda mer minne, ibland avsiktligt, ibland pga någon bug. Du kanske börjar använda fler program samtidigt eller har fler tabbar öppna i browsern.

så hur kollar jag hur mycket minne som används då? och ska jag kolla det när datorn är som segast eller spelar det ingen roll?

Starta "Activity Monitor" (heter väl något med "aktivitet" på svenska gissar jag). Klicka på fliken "Memory". Exakt hur det presenteras beror på vilken version av programmet du kör (vilket i sin tur är kopplat till vilken version av OS:et du kör).

Längst ner ser man att ungefär 3/4 av minnet var i bruk av program, så någon direkt minneskris var det inte just då åtminstone.

så då kan vi utesluta att det är för lite minne som är boven i dramat?

är det störst chans att det är hårdvarufel eller? (ska göra det där testet sen)

finns det inga mjukvarufel som kan ställa till det?

vet att nån gång har jag fått fram ett meddelandefel när jag är inne i photoshop att det är något fel på någon drivrutin till grafikkortet och att jag ska gå till tillverkarens hemsida och få dom senaste uppdateringarna. Var dock en stund sedan det meddelandet kom fram och kommer inte exakt ihåg vad det stod.

Men det kan inte vara något sånt som segar ner datorn?

Och det ser ut så när du faktiskt har problem med seghet? Ja i så fall stämmer det att det inte bör vara minnet som är problemet.

Det vore också intressant att se hur flikarna processor och hårddisk ser ut när du upplever seghet.

datorn är mer eller mindre alltid seg, bara att den är överjävligt seg ofta. som att den helt plötsligt får för sig att den måste jobba med något väldigt jobbigt och då börjar hårddisken knaka som aldrig förr och då är det ingen ide att jobba vidare med det man håller på med.

Just nu är den inte superlångsam datorn men siffrors på minnet brukar typ se ut så här. '

kan fixa skärmdump på dom andra flockarna också

och så här ser dom andra ut

Bilagor

• Skärmavbild 2016-11-28 kl. 17.35.30.jpg
    Skärmavbild 2016-11-28 kl. 17.35.30.jpg
    87.4 KB · Visningar: 100
  • Skärmavbild 2016-11-28 kl. 17.36.00.jpg
    Skärmavbild 2016-11-28 kl. 17.36.00.jpg
    100 KB · Visningar: 105
så då kan vi utesluta att det är för lite minne som är boven i dramat?
Vid det tillfälle då du gjorde skärmdumpen så hade datorn inga minneskapacitetsproblem.

Se Apples beskrivning av hur man ska tolka det som presenteras under minnesfliken i Activity Monitor. Bläddra ner till rubriken "Memory".

TL;DR: så länge "minnestryck" visar grönt är allt lugnt på minnesfronten.

En ytterligare indikation är att "växelfil" visar 0 byte. Vanligtvis brukar OS X använda lite "swap space" (växelfilsminne på svenska, antar jag) även om inte RAM-minnet är fullt.

Tillägg: Apples beskrivning av Activity Monitor finns tydligen även på svenska vilket kan förenkla om man kör ett svenskspråkigt Mac OS X,

Men det vore också intressant att se de här kurvorna under längre tid, speciellt när du upplevt väldigt mycket seghet. Men om det är så segt som du säger hela tiden och minneskurvan ser ut så där, då lutar jag också åt någon typ av hårdvarufel...

Så jag behöver nästan alldrig 16GB, möjligtvis när jag kör massor med program uppe, en VM med flera program igång samtidigt, men jag behöver aldrig mer än några GB när jag kör Photoshop normalt.

Men det är ju klart jobbar du med 150 MP råformatbilder i massor med lager då är det 16GB som gäller, eller som den här killen sitter och redigerar 5k Video http://www.huffingtonpost.co.uk/thomas-grove-carter/one-professionals-look-at_b_12894856.html så är nog 16GB nödvändigt. Men 32 GB, vilka fotografer har verkligen användning för detta?

Jag gjorde en snabbtest och måste säga att du har fel, jag drog upp mina senaste 7 bilder i PS, vanliga 16MP-bilder, några lager per varje, har lightroom igång plus några Chrome-flikar. Vanlig användning alltså som nog många känner igen sig i. 77% av 16GB är då använt. Jag tror att du gör en grov underskattning alltså.

Nu verkar minnet kanske inte vara den praktiska flaskhalsen här men att säga att få fotografer behöver 16G blir ju bara löjligt!

Nu verkar minnet kanske inte vara den praktiska flaskhalsen här men att säga att få fotografer behöver 16G blir ju bara löjligt!

Operativsystemet slösar RAM om det finns mycket tillgängligt och optimerar när det börjar bli trångt.

Du ser i Activity Monitor hur mycket minne respektive app använder.

Operativsystemet slösar RAM om det finns mycket tillgängligt och optimerar när det börjar bli trångt.

Du ser i Activity Monitor hur mycket minne respektive app använder.

Eftersom jag är lat har jag alldeles för många PSD filer öppna samtidigt. Så att jag använder ofta de 32GB RAM jag har är normalt. Det som inte får plats swappas ut på en SSD. Det dödar inte datorns prestanda.

Eftersom jag är lat har jag alldeles för många PSD filer öppna samtidigt. Så att jag använder ofta de 32GB RAM jag har är normalt. Det som inte får plats swappas ut på en SSD. Det dödar inte datorns prestanda.

SSD har mycket snabbare accesstider än snurrdiskar så cachandet blir inte lika segt, men visst har det inverkan. En SSD är trots allt långsammare än RAM.
Adobe PS har en funktion som håller koll på RAM. De säger följande:
If the value in the indicator is below 100%, Photoshop has used all available RAM and is using the scratch disk, which slows performance. If the efficiency is less than 90%, allocate more RAM to Photoshop in Performance preferences. Or, add more RAM to your system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar