ANNONS
Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enklast är att testa med en ny hårddisk (eller helst en SSD). De är inte särskilt dyra, och att hålla på att felsöka i evigheter är det nog inte värt. Skulle det visa sig att datorn måste bytas kan du använda SSD:n i en ny dator.

ja jag nämnde ju det i testen att någon trodde det. Jag har haft detta problemet sen 1,5 år tillbaka och då var ju inte datorn alls gammal. så har svårt att tro det. en hårddisk borde väl klara längre än så? säger dom inte att en medellivslängd på en mac är 6-7 år?

En mac är ju en pc, vad som skiljer är ju OS (som inte gör något för snabbheten), hårdvaran är i stort sett densamma, livslängden densamma. Du har ju inte någon direkt imponerande prestanda, 6-7 år kan ju funka om man har köpt top-of-the line men så är ju inte riktigt fallet. Sen är det ju en annan historia om den först har fungerat tillfredsställande för att sedan inte funka alls. Jag hade nog övervägt en ny dator med tanke på processorn men ett steg på vägen är nog snabbare lagring och mer minne.

Säkert men att alla aktiviteter ska vara så långsamma låter skumt. Han borde f ö märkt det när han installerade om operativet att det tog lång tid.

Att stänga PS kanske ska ta en sekund och om det nu tar 20 kan man räkna ut hur långsamt att installera ett OS blir.

Minnesproblem? Väldigt konstigt...

tog inte så lång tid att installera os faktiskt. och det är inte alltid som allt går extremt långsamt. men ofta, och ju långsammare allt går, desto mer knakar hårddisken.

nu till exempel så är både LR och PS öppet samtidigt och det flyter på ganska bra. hårddisken är tyst också.

men sen helt plötsligt så börjar det och då går det knappt använda datorn

Prova att kopiera lite filer från hårddisk till något snabbt, tex en USB3 minnespinne. Får du bra prestanda är det inte diskproblem.

Det säger inte så mycket. Det kan vara cachehanteringen i LR (som är mycket intensiv) som ställer till det, och den beter sig helt annorlunda än filkopiering.

Jag har en gammal Imac 27" från mid 2011 och den snurrar på med bra fart. Dock har jag 16Gb ram i den så det hjälper ju så klart. Kolla med hjälp av programmet "Aktivitetskontroll" hur mycket minne du egentligen förbrukar. Adobes rekommendationer är min 2Gb för både photoshop och lightroom. Jag förbrukar nästan 6Gb ram bara att köra maskinen utan att ha startat nåt program. Så risken är stor att du har minnesbrist eller nåt hårdvarufel.

Finns ett litet gratisprogram som heter "Macs Fan Control 1.4.4" där du manuellt kan styra fläktarna och även monitorera alla temperatursensorer.

äger en Imac 27" (late 2012)
2,9ghz i5
8gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB grafikkort

har i ca 1,5 år märkt att den är extremt långsam och ibland så illa att det inte gått att arbeta med den.
Har sökt om problemet förr om det kanske har varit virus eller något. Har formaterat hårddisken och lagt in allt på nytt.

Fick tips redan för över ett år sedan att det kunde vara hårddisken som var på väg att gå sönder. men det borde inte vara den då det var över ett år sen som sagt.

Den snurrande badbollen dyker upp så fort jag gör någonting.
Att gå från detta forum till ett annat genom att skriva i adressfältet kan ta 10 sekunder.

att stänga ner ett program kan ta uppåt en minut, samma sak när man startar (även om det brukar gå snabbare än att stänga ner)
Hårddisken arbetar och knakar konstant. även om jag liksom inte arbetar med något.

Det värsta är dock när jag är inne i lightroom. i biblioteket till exempel, när jag scrollar och bläddrar bland bilderna, det går alltid extremt långsamt och är hackigt och flyter aldrig på. först är det en fördröjning på 1-2 sekunder när jag scrollar, och sen när det väl börjar bläddra ner så hackar det som f-n.

Ännu värre är det om jag har öppet photoshop samtidigt.
datorn är dock snabbare och hårddisken låter mindre när lightroom och photoshop är avstängt

ska en iMac verkligen bete sig så här? ska den inte klara av mina två program som jag brukar arbeta i? finns det kanske någon inställning i CC man kan göra så att det flyter på snabbare?

Eller finns det något annat man kan göra för att det ska bli bättre?

Jag köpte en dyr iMac just för att slippa många av problemen som en vanlig pc har.

All hjälp tas emot med tacksamhet

/andreas

Samma problem med min MacMini, sen 2014. Trollspöt kan ta en minut för att slutföra sitt jobb. Att byta namn på en bild i Bridge kan oxå ta en minut

Om du inte har senaste OSX-versionen så kan man köra "verifiera/reparera rättigheter" i skivverktyg. (I senaste OSX så ska det visst göras automatiskt). Jag lyckades få snurr på en gammal macbook air genom att köra det. Fast det kanske inte spelar någon roll om man redan installerat om OSX?

Jag fick en 21,5 late 2012. I5 och 8 gig ram med kass disk av en kompis i våras.
Jag visste att jag skulle få igång den med ny disk så jag fick tjata på honom att ta emot åtminstone en 500-ing.
Åkte in till stan och köpte en ssd 480 gig kampanjpris ca 1000kr.
Åkte hem och tog ett gitarrplektrum och brytbladskniv och skar upp den dubbelhäftande tejpen som håller glaset. 30 minuter senare var det installert och klart med både ps och lr cc i drift utan problem, jag sålde den vidare i familjen efter att ha kört den som redigeringsburk för video ett par månader.
Men som sagt, den ska utan problem kunna driva det du behöver utan att bli speciellt ansträngd.
Enda anledningen tillatt jag sålde den var för att jag jobbar bättre i windows.
Annars svårt att slå som skrivbordsprydnad :)

Jag fick en 21,5 late 2012. I5 och 8 gig ram med kass disk av en kompis i våras.
Jag visste att jag skulle få igång den med ny disk så jag fick tjata på honom att ta emot åtminstone en 500-ing.
Åkte in till stan och köpte en ssd 480 gig kampanjpris ca 1000kr.
Åkte hem och tog ett gitarrplektrum och brytbladskniv och skar upp den dubbelhäftande tejpen som håller glaset. 30 minuter senare var det installert och klart med både ps och lr cc i drift utan problem, jag sålde den vidare i familjen efter att ha kört den som redigeringsburk för video ett par månader.
Men som sagt, den ska utan problem kunna driva det du behöver utan att bli speciellt ansträngd.
Enda anledningen tillatt jag sålde den var för att jag jobbar bättre i windows.
Annars svårt att slå som skrivbordsprydnad :)

Låter för avancerat för mig. Har haft så många andra problem med macen så skall byta tillbaka till PC

äger en Imac 27" (late 2012)
2,9ghz i5
8gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB grafikkort

har i ca 1,5 år märkt att den är extremt långsam och ibland så illa att det inte gått att arbeta med den.
Har sökt om problemet förr om det kanske har varit virus eller något. Har formaterat hårddisken och lagt in allt på nytt.
All hjälp tas emot med tacksamhet

/andreas

Har du testat att starta i säkert läge? Om inte följ anvisningar https://support.apple.com/sv-se/HT201262
Har en lite nyare iMac 27a men märkte att den behövde mer minne så jag satte i 32GB och har nu inga problem med badbollar.
/ Jörgen

Du kan ju installera windows på den. Då ser du också om det är något fel med hårdvaran.

Det är mycket som inte fungerar bra. Malien är mycket dålig. Kan inte använda Wifi utan har måste dra kabel, men tappar ändå uppkoppling (har bredband). Kan inte bygga ut minnet och inte använda 4K skärm - trots att första beskedet från Apple var OK till det.

Kanske nollställa SMC https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Till skillnad från Windows kan OSX/Macos bootas från en extern disk. Med USB 3 ansluten disk blir prestandan acceptabel. Om den externa disken fungerar bättre än den interna går det att fastställa om hårddisken är problemet.

Jag gissar också på att ett byte till en SSD piggar upp datorn ordentligt. Instruktionsfilmerna på Youtube är bra och det är inga problem att följa hur ingrepp skall utföras.

Det är mycket som inte fungerar bra. Malien är mycket dålig. Kan inte använda Wifi utan har måste dra kabel, men tappar ändå uppkoppling (har bredband). Kan inte bygga ut minnet och inte använda 4K skärm - trots att första beskedet från Apple var OK till det.

Den är ju inte ny, läge med nytt ändå då. Köper du pc är det lättare fixa hårdvarufel själv.

Kanske nollställa SMC https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Till skillnad från Windows kan OSX/Macos bootas från en extern disk. Med USB 3 ansluten disk blir prestandan acceptabel. Om den externa disken fungerar bättre än den interna går det att fastställa om hårddisken är problemet.

Jag gissar också på att ett byte till en SSD piggar upp datorn ordentligt. Instruktionsfilmerna på Youtube är bra och det är inga problem att följa hur ingrepp skall utföras.

Det går alldeles utmärkt att boota windows från extern disk eller minnespinne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar