Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Återigen. Din dator är inte speciellt gammal, uppenbarligen startar den och går att använda, internminnet räcker till en hel del - flaskhalsen är din hårddisk! En ny hårddisk (SSD) är den billigaste och framförallt den mest prestandamässiga uppgradering du kan göra. Att Apple fortfarande inte skeppar iväg nya datorer med denna hårddisk som standard i sina stationära datorer är märkligt!

Jag har haft en exakt likadan dator som TS, som min fru använder nu.

Håller med Viktor Möller i sitt resonemang.
8gb Ram är inte den begränsande faktorn i ditt fall. Om något minne är felaktigt påverkar inte datorn på det sättet du beskriver, men kan ge andra konstiga fel.

Mer RAM kommer snabba upp dina processer, speciellt med flera program igång samtidigt, men tro inte att det gör någon jättestor skillnad. På den daton du har så körde jag samma program som du, med en databas på 30.000 RAW-bilder. Jag uppgraderade från 8 till 24 GB och märkte ingen skillnad, förutom när jag körde fler än 6 program samtidigt.

nej en ny ssd är inte den billigaste uppgraderingen. minnet är mycket mycket billigare att uppgradera.

hur kan du vara så säker på att det just är hårddisken som är boven i dramat i det här fallet?
menar du att den är trasig eller att den bara är så här långsam?

Jag har förstått att datorn startar och fungerar men att vissa moment tar längre tid än de borde göra. Skulle det vara ett mer allvarligt hårdvarufel skulle datorn sannolikt bete sig annorlunda.

Det internminne du har (8 GB) räcker ju faktiskt ganska långt och borde inte påverka den vardagliga användningen (jag har kört Lightroom på en Macbook Air med 4 GB internminne. Det funkade men var inte optimalt). Sen är det klart att det inte skulle skada att utöka till 16 GB men som sagt, det borde räcka till Lightroom och vanligt kontorsanvändande utan någon större prestandaförsämring. Då kvarstår hårddisken.

En hårddisk åldras, försämras och i kombination med mer krävande system, program och bildfiler är min erfarenhet att den inte hinner med. Jag var faktiskt inte på MacForum här i Göteborg och tittade lite på en iMac. Faktum är att denna helt nya maskin (med mekanisk snurrdisk) började "badbolla" även vid ganska enkla kommandon.

Som jag beskrev tidigare i tråden har jag både för egen och vänners räkning, bytt ut mekaniska hårddiskar mot SSD-diskar och resultatet är att datorer från 2011 blivit bättre än de någonsin har varit. Att göra sig av med datorn tycker jag är vansinne då den för Lightroom håller i många år till, men lite kärlek på insidan hade gjort underverk!

Viktor
Om du läser det jag skrev så inser du att båda lösningar kommer kännas som en förbättring. Men den underliggande problemet förblir densamma.

Viktor
Om du läser det jag skrev så inser du att båda lösningar kommer kännas som en förbättring. Men den underliggande problemet förblir densamma.

Vad menar du är det underliggande problemet? Enligt Adobe själva är minimikravet 2GB internminne men de rekommenderar 8. Låter man bli att öppna alla program i datorn borde detta räcka. Är det något som är föråldrat i datorn är det hårddisken där tekniken är flera år gammal.

Viktor

Jag hävdar tvärt om, nästan... 8Gb räcker till att köra Adobes program men visst kan det flyta på snabbare med mer RAM.

MEN, TS upplever att han blir badbollad och i 10sek när han skall skriva i adressfältet beror INTE på RAM-minnet, såvida inte han har alla program på datorn uppe samtidigt. Möjligtvis om RAM är trasigt, men då brukar datorn bete sig annorlunda, inte konsekvent badbollad.

Antingen är det någon process som är ingång som äter processorkapacitet eller minneskapacitet, eller någon form av kontinuerlig diskaktivitet. Tex när man med mekanisk hårddisk som är välfylld skall skapa sin första TimeMachine, dvs stora mängder data skall kopieras så har jag upplevt samma symptom.

Det är väldig enkelt att kolla detta. Man bara öppnar aktivitets hanteraren och kollar hur mycket minne var och ett progam upptar när man jobbar. LR äter snabbt upp alla 8GB själv.

PS. Har man för lite minne så kommer såklart man inte se att den överskrider den maxminne man har. Ds

Det är väldig enkelt att kolla detta. Man bara öppnar aktivitets hanteraren och kollar hur mycket minne var och ett progam upptar när man jobbar. LR äter snabbt upp alla 8GB själv.

PS. Har man för lite minne så kommer såklart man inte se att den överskrider den maxminne man har. Ds

har kollat allt det. Bilder finns tidigare i tråden både minnet, hårddisken och processorn.

Men du har bara 8... dvs den kommer visa typ mindre än 8. Resten är i cache. Vi som har mkt mer än dig ser ju sanningen då vi långt ifrån fyller den. Därmed även cache är alltid inte använt på samma sätt. Kan ta skärmdump av min om du vill med enbart LR igång som jobbar. Jag 8 internt och lagt till 16.

aha du kanske menar att både lightroom och photoshop och alla filer ska ligga på den externa och bara köra operativsystemet på den interna SSD ?

Ja det hade ju fungerat, men ändå skönt att slippa en extern som är inkopplad hela tiden.

Blir det inte långsammare att köra program och mängder stora filer från en extern istället för en intern?

Du lägger operativet och alla program på din SSD. I LR kan du styra var dina bildfiler skall lagras.
Bilblioteksfil, Previews och bilder som du arbetar aktivt med lagrar du också på SSD men alla andra bilder på en extern disk. Fungerar superbra även för extremt stora bibliotek.

Men du har bara 8... dvs den kommer visa typ mindre än 8. Resten är i cache. Vi som har mkt mer än dig ser ju sanningen då vi långt ifrån fyller den. Därmed även cache är alltid inte använt på samma sätt. Kan ta skärmdump av min om du vill med enbart LR igång som jobbar. Jag 8 internt och lagt till 16.

när datorn jobbar hårt så brukar minnet ligga på ca 6,5-7gb om man kollar.

Precis. Det betyder att du förbrukar allt egentligen. Men men gör som du vill. Även om jag tar en skärmdump som visar att enbart LR upptar 11GB så lär jag nog inte övertyga dig..när jag hade i 8GB minne så visade den såklart inte 11..

vad menar du men "gör som du vill" ? jag ska ju sätta i mer minne. kommer utöka mina 8gb till 24gb efter jul.

vad menar du men "gör som du vill" ? jag ska ju sätta i mer minne. kommer utöka mina 8gb till 24gb efter jul.
Det är bra! Ja jag kan inte bestämma vad du tror är den begränsande faktorn. Jag har redan skrivit att båda lösningar kommer snabba upp datorn. Men huvudproblemet är alltid en enda sak..aldrig två. I ditt fall är det definitivt minnet. 4 går bra att köra LR, rekommenderat 8, men båda är.begränsade. den som har 4 lär typ se 3gb är åt LR.

Det är bra! Ja jag kan inte bestämma vad du tror är den begränsande faktorn. Jag har redan skrivit att båda lösningar kommer snabba upp datorn. Men huvudproblemet är alltid en enda sak..aldrig två. I ditt fall är det definitivt minnet. 4 går bra att köra LR, rekommenderat 8, men båda är.begränsade. den som har 4 lär typ se 3gb är åt LR.

ja lightroom tar ju en del minne, sen har jag ofta photoshop uppe samtidigt och jobbar där. och sen också gärna spotify så jag kan lyssna på musik samtidigt. även safari är ju på i bakgrunden så man kan kolla forumen och så emellanåt också. så det är ju en del igång samtidigt, och det är väl då extra minne kommer göra nytta, istället för en snabbare hårddisk?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar