Att ersätta en söndrig sak är en helt annan sak än att försöka ta bort flaskhals. Är det konstaterat sönder hårdisken? Att köpa båda kan jag hålla med, men man bör prioritera. Är det konstaterat att HD är sönder anser jag det självklart att man börjar här, minnet i 2:a hand. Är det inte konstaterat att HDn är sönder så börjar man på minnet. Är man rik och inte är alltför teknisk med att byta interna delar i en apple så anser jag inte man ska byta båda, man bör köpa en ny laptop. Minnet är billigast och främsta orsaken till prestandan (om nu inte hårdisken är paj för då står man inför en allvarligare problem)
När jag jobbat i projekt så letar man upp alla flaskhalsar. Alla samverkar, men det är altid en man måste lösa först, sen en 2a sen en tredje. Man börjar aldrig på den sista, för den sista är ju inte den främst begränsaden faktorn. Däremot löser man alla i slutändan, men man måste prioritera och se vad det ena leder till. Det kan vara så att lösa problem 3 gör så att problem 4 och 5 inte kommer ha en mätbar skillnad.
/Stefan