Okej, jag är med dig, du vill att det ska funka och det har funkat en gång i tiden om jag förstår dig rätt? För att testa om det är något FEL på dina minnen kan du köra ett program som heter MEMTEST. Symtomen tyder dock mer på din HDD som tyvärr också är väldigt föråldrad teknik men du säger dig inte vilja byta den ändå så jag vet inte riktigt hur du ska komma runt det där.
En modern SSD har skrivhastigheter närmare 2000mb/s, det går helt enkelt inte att jämföra med en gammal trött HDD även om den är FELFRI. Men för att montera en sådan (naturligtvis en PCI-E då) måste du skruva bort både det ena och det andra så jag antar att det alternativet går bort.
Om du betalade 17k för en Core i5 (I5-3470S) med 8gb ram och snurrdisk så måste jag nog säga att du blivit ganska lurad. S-modellerna är långsamma budgetmodeller och du kan se ungefär var den står sig om du googlar på benchmarks eller tar en snabbkik här:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3470S+@+2.90GHz
För att svara på din fråga, nej jag kastar inte och köper nytt, går något sönder så byter jag det. Jag har också en Ivy Bridge men en
[email protected] (lika gammal som din men mer än dubbelt så snabb). Om pengar är en bristvara men du fortfarande vill ha prestanda så är inte Mac rätt väg att gå, tyvärr. Tänker inte ge mig in i någon VS-diskussion här men om du vill ha designen på en Imac och OSX så måste du vara beredd att betala väldigt mycket mer än motsvarande Win-maskin, det är den bistra sanningen. Uppgraderingsmöjligheterna är ju som du nu upptäcker dessutom begränsade/svåra att göra om man inte vill mecka.