p1ersson skrev:
Jag tycker också att proffsutrustningen är tung men jag antar att det inte är något självändamål eller önskemål från kunden som gör dessa tunga.
Det är nog helt enkelt så att de blir tunga för att ha den prestandan som de har och prylarna är ju trots allt tillverkade i lättmetaller och komposit här och där så tillverkaren försöker ju i alla fall.
Undrar hur mycket tillverkarna egentligen arbetar på det hela? Fler än en gång har man ju hört hur viktig "tyngden" i kameran är & jag funderar på om inte många sammankopplar vikt med kvalite, tålighet & stabilitet.
När jag själv kände på D2X så fick jag just denna känsla av en enormt robust kamera, inte så säkert att jag reagerat på samma sätt om Nikon lagt ned mycket arbete på att få ned vikten & den vägt mindre än den D7D jag egentligan var där för att kolla på?
En anekdot jag hörde om amerikanska långtradarchaffisar var att när Volvo skulle försöka att slå sig in på lastbilsmarknaden i USA så upptäckte dom att det inte gick att sälja lastbilar med servostyrning. Detta p.g.a att man i USA tyckte att detta var fjolligt & chaffissarna tyckte att det skulle krävas en riktig karl för att köra långtradare. Ska tilläggas att detta var för ca 25 år sedan...
Kan samma fenomen finnas hos fotografer, det ska krävas en riktig karl för att inte få ont i vänsterhanden (he, he, Janne
)...
Själv så grejade jag inte att förra sommaren bära omkring på min Hasselbladare med div. optik, m.m. i axelhängd väska, nacke & axlar tog mycket stryk & jag är övertygad om att ryggen i längden, förr eller senare, tar skada av snedbelastningen. Fotorygga är då självfallet bra men jag kan inte riktigt med att det är så krångligt att nå utrustningen...
En annan sak. Vi säger ju ofta att det är lättare att handhålla en tung kamera (inom vissa gränser förstås) vid längre slutartider men jag funderar på hur mycket belägg det egentligen finns för detta? Låt oss säga att vi har exakt samma kamerahus med god ergonomi & ett väger 600g medan det andra väger 1000g, finns det en skillnad & i så fall hur stor?
Vad jag kan tänka mig är att risken för skakningsoskärpa p.g.a. spegeln kan bli mindre på det tyngre huset men för övrigt vetefan...
//Larsa