Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur matt är Ilfords Multigrade matt?
- Trådstartare J. Patric
- Start datum
Jimsan
Aktiv medlem
Som ovanstående säger så är det verkligen en reflexdödare. Perfekt när man skall göra lite större kopior (30x40 eller större) som skall hänga på en vägg. Man slipper blänk.
Använder själv Ilfords multigrade Satin.
Det är det mattaste av pappren. Skall finnas något mitt i mellan också.
Det sägs att det inte blir lika bra svärta med det matta pappren som med det blanka. Men jag har inte märkt någon skillnad.
Pappret ger en gammaldags känsla som är perfekt för porträtt.
Använder själv Ilfords multigrade Satin.
Det är det mattaste av pappren. Skall finnas något mitt i mellan också.
Det sägs att det inte blir lika bra svärta med det matta pappren som med det blanka. Men jag har inte märkt någon skillnad.
Pappret ger en gammaldags känsla som är perfekt för porträtt.
hasse lundberg
Aktiv medlem
steinick skrev:
Patric, om du vill ha matt barytpapper så är Ilford Multigrade Fiber 5K helt matt (som ett skrivpapper). Mycket läckert, men inte samma maxsvärta som blankt, naturligtvis.
Det påståendet förstår jag inte riktigt.
Varför kan inte ett matta papper ha lika hög svärta som ett blankt.
Svärta är väl en sak, och ytråhet (glans) en annan, eller?
hasse lundberg
Aktiv medlem
Ett matt yta reflekterar ju ljuset åt alla håll, de blanka åt ett håll.Pej skrev:
Visst har Steinick rätt men be mig inte att förklara det. Kanske är det så enkelt att matta papper sprider ljuset mer än blanka papper.
Detta är ju papperets glans.
Du får gärna förklara.
pej
Aktiv medlem
Jag spånade bara -- eftersom mindre information träffar ögat så försvinner kanske de ljusfattiga detaljerna i bruset som borde öka av samma anledning.
Som sagt... jag vet inget mer än att Steinick, i det allmänna fallet, har rätt. Det finns kanske någon annan som kan förklara varför?
Som sagt... jag vet inget mer än att Steinick, i det allmänna fallet, har rätt. Det finns kanske någon annan som kan förklara varför?
hasse lundberg
Aktiv medlem
Jag har just exponerat en bit blankt ilford (plast)och en bit matt ilford (fiber).
När dom är sköljda och torra skall jag mäta upp dom och se vilken svärta dom visar.
Återkommer.
När dom är sköljda och torra skall jag mäta upp dom och se vilken svärta dom visar.
Återkommer.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Ja, nu har då fiberpapperet torkat och jag har mätt upp med en reflektionsdensitometer.
Samtliga papper är Ilford.
Plast Blank - 2.09
Fiber Blank - 2.16
Fiber Matt - 1.49
Hade väntat mig ett högre värde för det matta papperet, tål att tänka på.
Jag blandar nog ihop svärta och reflektion.
Samtliga papper är Ilford.
Plast Blank - 2.09
Fiber Blank - 2.16
Fiber Matt - 1.49
Hade väntat mig ett högre värde för det matta papperet, tål att tänka på.
Jag blandar nog ihop svärta och reflektion.