Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Antal exponeringar, D70s.

Hej på er.

Jag har tänkt mig att köpa en D70s, vet någon hur jag läser ut hur många exponeringar kameran har utfört?

Bra för mig att veta om inte säljaren vet.
Tack i förhand.
//Thomas
 
Nikon D90, hur räkna bilder? [antal exponeringar]

Hej, jag har köpt idag min Nikon D90 helt ny men ändå vill jag kolla hur många exponeringar (foto) har kameran redag tagit, undrar kan man kolla med den programvara som jag fick med kameran eller finns det någon bra funktion i kamera där man kan se hur många exponeringar den börjar ifrån eller?

Mvh
Vishal.
 
Tack för tipset om det programmet!

Det visade sig att min D200 tagit nästan 25 000 exponeringar!

Det är en hel del antar jag? Elller hur många är många egentligen? :)
 
Enligt opanda så har jag tagit 5830 totalt men jag vet att min räknar i kameran har gått till 10k sen börjat om och är på drygt 7000 nu igen !?
 
Jag försökte, men lyckades inte? :(

Trist då får du aldrig veta att opanda visar felaktiga siffror (oops!)

En annan trist sak är att folk alltid ska gå OT och gnälla på allt annat.
tråd skaparen måste skugga igenom så mycket skit då för att få sina svar, jag kan säga här och nu jag har haft en het och livlig debatt på ett annat forum om detta med min slarviga skrift men framför allt mitt sätt ätt sätta samman ett par meningar :), nu gör jag det på rutin inte rättvist emot er kanske men det sitter i från andra forum. finns folk som retar upp sig så in å helvete på sånt, och andra som inte bryr sig alls, har jag bråttom så är jag förmodligen halvt ordblind.
Sen fattar jag att ni bara skoja lite nu här och det är lugnt jag kan ta det!.
 
Gott Simon!

Jag antar att du menar att kamerans räkneverk går till 10 000 exponeringar och börjar om på 0 sedan?

Menar du att Opanda visar 5800 bilder, medan din kamera skulle visa 17 000 (ett varv + 7000) bilder?

Du får gärna utveckla det där om att Opanda visar fel!

Jag hoppas faktiskt att det gör det, för annars var tidigare ägaren till mina grejer en mytoman, dock en sjukt pedantisk mytoman.

Kameran har som sagt gått 25 000 exponeringar, den har två ytterst små repor på underkanten vid displayen och inget mer! Gummit är löst vid avtryckaren, men det är standard om jag fattat rätt? Utrustningen ser också helt oanvänd ut. Är det sannolikt med så många exponeringar? Hur slitet brukar mönstret i gummit bli? Finns det något annat hyfsat säkert sätt att se hur mycket en kamera är använd?

Den har inte använts i studio eller yrkesmässigt elller liknande, och jag har tagit ca 2500 bilder själv på två månader.
 
Trist då får du aldrig veta att opanda visar felaktiga siffror (oops!)

En annan trist sak är att folk alltid ska gå OT och gnälla på allt annat.
tråd skaparen måste skugga igenom så mycket skit då för att få sina svar, jag kan säga här och nu jag har haft en het och livlig debatt på ett annat forum om detta med min slarviga skrift men framför allt mitt sätt ätt sätta samman ett par meningar :), nu gör jag det på rutin inte rättvist emot er kanske men det sitter i från andra forum. finns folk som retar upp sig så in å helvete på sånt, och andra som inte bryr sig alls, har jag bråttom så är jag förmodligen halvt ordblind.
Sen fattar jag att ni bara skoja lite nu här och det är lugnt jag kan ta det!.

Hej, jag har förståt helt det du skrev innan men grejen e så här att många kan ju inte det, det här med internet språket som kan vara mkt svårare för de andra o förstå, men men det e inte ditt fell heller. Internet har utvecklat sig ganska mkt de senaste åren och därmed internet språk oxo, kan de inte förstå det så för de skylla sig själva eftersom de har inte alls vart med utvecklingen :)
 
Hej, jag har förståt helt det du skrev innan men grejen e så här att många kan ju inte det, det här med internet språket som kan vara mkt svårare för de andra o förstå, men men det e inte ditt fell heller. Internet har utvecklat sig ganska mkt de senaste åren och därmed internet språk oxo, kan de inte förstå det så för de skylla sig själva eftersom de har inte alls vart med utvecklingen :)

Jag skulle kalla det självbevarelsedrift att skriva på ett språk folk förstår ;)

Det är rätt enkelt, läs igenom inläggen här och bygg upp texten på samma sätt.
 
Funkar det bara för Nikon kameror?

För med min Eos 450D funkar det inte?

(ja vet att det här är Nikon delen, men endå)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.