Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
opanda stämmer ju rätt bra, räknade filerna på datorn och jämförde med exif, båda kom till ca 27000

700 för ett halvår låter extremt lite
 
idiom skrev:
opanda stämmer ju rätt bra, räknade filerna på datorn och jämförde med exif, båda kom till ca 27000

700 för ett halvår låter extremt lite
Kanske inte var en så värst ambitiös fotograf. Är ju inte helt ovanligt med folk som har mycket pengar och som tycker om dyra leksaker.
 
Annars är det ju inte jättesvårt att se på filnamnen på sina bilder och helt enkelt notera att "jahapp, nu har kameran gått från 9999 till 0001 två gånger". Det sker ju inte direkt ofta.

Men för att kontrollera exponeringarna på en beg. kamera är det ju klart toppen att kunna läsa lite exif.
 
Var läser jag antal exp

Hej!

En fråga. Jag är Canon ägare var läser jag av totalt antal exponeringar. Kan ej hitta det. Vilket program skall köras för att göra avläsningen det var två program som blev intallerade efter nedladdning??

MVH

/Royne
 
tror inte det spelar nån roll vilket prog du använder, det ena är freeware det ska fungera, det andra tror jag är ett demo

hur man gör med canon vet jag inte, men det är nog samma som med nikon, programmet läser bara jpg så ta en sån bild så det är sista bilden och öppna bilden i programmet, i datan där ska det stå, shutter antal tror jag

opanda iexif 2.3 tror jag gratisprog heter

ganska långt ner på makernote står det total number of shutter ...
 
Re: Var läser jag antal exp

Royne skrev:
Hej!

En fråga. Jag är Canon ägare var läser jag av totalt antal exponeringar. Kan ej hitta det. Vilket program skall köras för att göra avläsningen det var två program som blev intallerade efter nedladdning??

MVH

/Royne
Tänk på att filen inte får ha blivit redigerad. Verkar som att Photoshop raderar lite info, och troligen andra program ocskså. Dessutom märkte jag det med bilder från nätet, om dom är redigerade eller om nätet också tar bort info vet jag inte..
 
Re: Var läser jag antal exp

Royne skrev:
Hej!

En fråga. Jag är Canon ägare var läser jag av totalt antal exponeringar. Kan ej hitta det. Vilket program skall köras för att göra avläsningen det var två program som blev intallerade efter nedladdning??

MVH

/Royne

6:e nerifrån.

Mvh,
 
Royne Larsson (Royne) skrev:
Hej!

En fråga. Jag är Canon ägare var läser jag av totalt antal exponeringar. Kan ej hitta det. Vilket program skall köras för att göra avläsningen det var två program som blev intallerade efter nedladdning??

MVH

/Royne

I opanda läser man av kolumnen som heter 0093 ungefär 16 rader från slutet. Den tredje sifferkombinationen är antalet exponeringar på din kamera. OBS! Detta gäller för 1d och 1ds modellerna. Det funkar inte för 10d, 20d, 30d,40d etc.
Exifinformationen för antal exponeringar lagras i jpeg-filen hos 1d och 1ds modellerna men ej övriga canonmodeller. Möjligtvis går det att läsa av hos kunnig canonverkstad via hårdvaran i kameran men det är bara spekulation från min sida.
 
Tot Exp Canon 1 D MKII och 1 D MKIII

Tack Daniel; Jimmy, Denny och Lennart för era svar. Om jag fattar Daniel riktigt så går det inte att se på 1D-1Ds MKII eller MKIII modellerna.

/Royne
 
Det går att se på 1d och 1ds modellerna inkluderat mk 1, mk2, mk 3

Det går ej att se med konsumentmodellerna 10d, 20d, etc...

peace
 
Kan inte se antalet exponeringar med programmet Opanda IEXIF

Jag har en NIKON D80. Jag vill veta hur många exponeringar den har gjort men de går in´t så bra!

Jag har installerat Opanda IEXIF och med öppnad bild får jag massor med information, dock inget om hur många gånger som slutatren har öppnat och stängt. Har jag rätt program eller har jag klantat till det på något sätt?
 
Hittar du ingen text typ "Total number of shutter releases for camera" under "MakerNote (Nikon)"?

(Jag har inte D80 i o f s...)
 
Hittar inte...

Är det någon som kan se om jag har rätt program och i så fall - visa var jag hittar informationen om antalet exponeringar?
 

Bilagor

  • exif.jpg
    exif.jpg
    14.5 KB · Visningar: 357
Jag har Opanda IExif 2,3 och den verkar se lite annorlunda ut mot din bild men fungerar säkert på samma sätt.

Hos mig så finns information under en rubrik som heter "MakerNote (Nikon)" där man hittar "Total Number of Shutter Releases for Camera"

Dock så är det inte allid som den informationen finns med konstigt nog. Jag är för dålig på varför det blir så här men nu vet du att du inte är ensam ;-)

Prova med att arbeta med en bild t.ex. i PS eller vad du nu har och spara om den. Då kanske den "MakerNote"-informationen dyker upp.
 
Det funkar nu!

Jag bytte bild och då funkade det. Fattar inte varför, för det var samma typ av bild.

Tack för hjälpen!
 
dudek53 skrev:
I opanda läser man av kolumnen som heter 0093 ungefär 16 rader från slutet. Den tredje sifferkombinationen är antalet exponeringar på din kamera. OBS! Detta gäller för 1d och 1ds modellerna. Det funkar inte för 10d, 20d, 30d,40d etc.
Exifinformationen för antal exponeringar lagras i jpeg-filen hos 1d och 1ds modellerna men ej övriga canonmodeller. Möjligtvis går det att läsa av hos kunnig canonverkstad via hårdvaran i kameran men det är bara spekulation från min sida.

Verkar inte funka. Värdena e samma på alla bilder
Vilket skulle det isf vara?
0093 = 44, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 4, 0, 0, 0, 0, 0, 65535, 65535, 163, 0, 0, 0, 0, 0

1Dmk3
 
Nej, Opanda funkar inte för Canon. men det finns en tysk som gjort ett program som läser Canon RAW. Minns inte nu vad det heter, men det ger antalet exponeringar, om man inte laddat in en annan kamerainställning. jag laddade in sportsshooters inställning i min och då nollades räkneverket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.