Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
En grej till, ta den mest nytagna bilden du har, antalet exponeringar som står är ju när bilden togs.

Menar du bildens namn? Det beror väl på om man någonstans på vägen har bytt namn på vad bilderna skall heta för då börjar den väl om att räkna från noll? Eller?
Jag är också nyfiken på detta, ska prova programmet som nämns ovan. Finns inget i tex Bridge (PC) man kan spana på?
 
Använd den senast exponerade bilden, där har du antalet exponeringar.

Ett annat program som klarar detta är Opanda Iexif som du hittar på

http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

När du startat programmet så öppnar du den senast exponerade bilden, och på fliken Exif ser du all exif info. En bit ner i listan finns "Maker Note (Nikon)" och där finns en tagg som heter "Total Number of Shutter Releases of Camera" och där ser du hur många exponeringar din kamera har tagit.

Hoppas att detta hjälpte.

//Patrik
 
Menar du bildens namn? Det beror väl på om man någonstans på vägen har bytt namn på vad bilderna skall heta för då börjar den väl om att räkna från noll? Eller?
Jag är också nyfiken på detta, ska prova programmet som nämns ovan. Finns inget i tex Bridge (PC) man kan spana på?

Orsaken till att du ska ha den nyaste bilden är att kameran sparar in hur många bilder kameran gått når du tog just den bilden. Tar du inte en ny bild blir antalet för lågt alltså.

Tänker du bara på filnummersekven, numret i filnamnet efter de tre bokstäverna, eller? För den här räknaren går från att kameran är ny, den nollställs inte ens om du nollställer kameran eller något!
 
Så om jag vill veta hur många exponeringar jag har dragit med min 40D så verkar det inte finnas något program som kan visa det.. eller är det någon som har hittat på något på senare tid?
 
Så om jag vill veta hur många exponeringar jag har dragit med min 40D så verkar det inte finnas något program som kan visa det.. eller är det någon som har hittat på något på senare tid?

Kan svara mig själv på den frågan. Hittade efter lite sökandet svaret på min (och säkert andras) canonfråga. Här finns ett program att ladda hem för att räkna antalet på 40D´n iaf.
http://astrojargon.net/(X(1)S(h5fuy...utterCount.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
 
Påverkar uppdatering av firmware räkneverket på något sätt? Typ nollställer det?
Det bör den inte göra, meningen med denna typ av räkneverk är just att servicetekniker ska kunna avläsa när kameran kommer in på service. Då är det ren utsagt dumt med ett räkneverk som lätt kan nollställas.

Men eftersom inga två kameramodeller är helt lika, ska man inte säga något med alltför stor säkerhet.
 
Tack för ett bra programtips, kollade första bilden jag tog med min Nikon D300 nu, står som nummer 30, tycker detta verkar lite konstigt, eller brukar det göras tester eller så med kamerorna där räkneverket går?

Mvh
/Frisk
 
Exponeringar på D3000?

Är det någon som vet hur jag kan se hur många exponeringar jag har gjort med min D3000. Hittar nämligen inget annat än det som står på bilderna tex DSC_0058 men dom numrena nollställs ju om jag raderar alla bilder på minneskortet.
 
Ladda ner gratisprogrammet Opanda Iexif 2; öppna en jpg-fil som inte har bearbetats i nåt program utan kommer direkt från kameran; kolla in "total number of shutter releases for Camera".
 
Är det någon som vet hur jag kan se hur många exponeringar jag har gjort med min D3000. Hittar nämligen inget annat än det som står på bilderna tex DSC_0058 men dom numrena nollställs ju om jag raderar alla bilder på minneskortet.

Gör dig den tjänsten att sätta flaggan som gör att du inte numrerar om bilderna när du formaterar kortet! Det är ett elände att ha 30-40 bilder med filnamnet DSC_0001... Tro mig, jag har provat!

Per.

PS. Detta minskar dock inte behovet av att kunna läsa informationen i EXIF-data med t.ex. opanda. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.