Helmetrock
Aktiv medlem
En grej till, ta den mest nytagna bilden du har, antalet exponeringar som står är ju när bilden togs.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En grej till, ta den mest nytagna bilden du har, antalet exponeringar som står är ju när bilden togs.
hur många exponeringar ska d200 tåla?
Eller om du kör mac så öppnar du bara upp bilden i Förhandsvisning och trycker Äpple-i (cmd-i) och kollar under fliken Nikon så står ShutterCount där.
Menar du bildens namn? Det beror väl på om man någonstans på vägen har bytt namn på vad bilderna skall heta för då börjar den väl om att räkna från noll? Eller?
Jag är också nyfiken på detta, ska prova programmet som nämns ovan. Finns inget i tex Bridge (PC) man kan spana på?
Så om jag vill veta hur många exponeringar jag har dragit med min 40D så verkar det inte finnas något program som kan visa det.. eller är det någon som har hittat på något på senare tid?
det funkade fin fint!!Kan svara mig själv på den frågan. Hittade efter lite sökandet svaret på min (och säkert andras) canonfråga. Här finns ett program att ladda hem för att räkna antalet på 40D´n iaf.
http://astrojargon.net/(X(1)S(h5fuy...utterCount.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Ingen som vet något program som finns till mac?
Det är ju ett Mac-program som finns på den av Norde angivna länken, duger inte det?
Det bör den inte göra, meningen med denna typ av räkneverk är just att servicetekniker ska kunna avläsa när kameran kommer in på service. Då är det ren utsagt dumt med ett räkneverk som lätt kan nollställas.Påverkar uppdatering av firmware räkneverket på något sätt? Typ nollställer det?
Är det någon som vet hur jag kan se hur många exponeringar jag har gjort med min D3000. Hittar nämligen inget annat än det som står på bilderna tex DSC_0058 men dom numrena nollställs ju om jag raderar alla bilder på minneskortet.