Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Nej, Opanda funkar inte för Canon. men det finns en tysk som gjort ett program som läser Canon RAW. Minns inte nu vad det heter, men det ger antalet exponeringar, om man inte laddat in en annan kamerainställning. jag laddade in sportsshooters inställning i min och då nollades räkneverket.

CanCount heter det. Men det fungerar inte med MKIII modellerna. De andra i Canon 1 serien går br med det
 
Opanda funkar bra med canon, som sagt läs av i kolumnen som heter 0093 och tredje sifferkombinationen som är antal exponeringar. Funkar för eos 1ds och 1d modellerna. Räknar antal ggr slutaren används vare sig du skjuter jpeg eller raw. Funkar dock ej på mark III modellerna.
 
dudek53 skrev:
Opanda funkar bra med canon, som sagt läs av i kolumnen som heter 0093 och tredje sifferkombinationen som är antal exponeringar. Funkar för eos 1ds och 1d modellerna. Räknar antal ggr slutaren används vare sig du skjuter jpeg eller raw. Funkar dock ej på mark III modellerna.
Ja, den läser samma fält som CanCount, och jag skulle således inte vilja säga att den funkar till Canon generellt när det bara är två modeller som fungerar ;) Det är dessutom inte antal gånger som slutaren använts. Då denna position nollas om man laddar in andra kamerainställningar. Det är bara Canon som via servicemjukvaran kan utläsa detta.
 
Cancount is an application with a single purpose: displaying camera-recorded metadata inside RAW and JPEG files captured with Canon 1-series digital SLRs

Det står klart och tydligt att cancount endast funkar för eos 1 modellerna, alltså samma som för Opanda. Har inte hittat nåt sätt att räkna ut det för 10,20,30,40 modellerna? Kanske inte finns ett räkneverk i dessa ?

Jag har testat flera 1d modeller och har inte stött på problematiken du nämner med nollställning.

Har verifierat att Opanda funkat då jag först fick veta antal exponeringar på verifierad canonverkstad och sedan själv via Opanda.

vänligen, daniel
 
Ja, Cancount fungerar endast med 1 seriens kameror förutom MKIII:eek:rna.

Om du inte har stött på problemet med räkneverket som nollställdes, så har du nog inte laddat in andra kamera-inställningar via minneskort från andra kameror.
Sen är det fel att kalla det "att nollställa räkneverket" Man laddar in den andras kamera-inställningar i sin egen. Står den på noll så blir din egen samma. Men står den andra på ett annant nummer så blir det det nummret du får. Och hur många kameror står på noll tagna bilder :)
 
Jag har aldrig laddat in några inställningar från extern källa men det du säger är att om jag gör det så hänger antal exponeringar från externa inställningar med in i min kameras inställningar?
Låter konstigt. Kan du verifiera det? Har du själv erfarenhet av att det inträffar?

mvh Daniel
 
Ja det kan jag. Men det var ganska länge sen jag använde mjukvaran. Tidigare hade jag MKII kamerorna och använde den. Nu har jag MKIII kamerorna och har därför slutat att använde Cancount.
 
Se hur många exponeringar, vart ?

Hur ser jag i min D80 hur många exponeringar den varit med om ?
Har för mig att man kunde se det i menyn förut, men hittar den inte :(
 
Antal exponeringar

Kan man se hur många exponeringar en D200, D300 har gjort? och i så fall hur gör man det?
Tacksam för tipps
 
Ladda Ner Opanda Exif och använd det programmet.
Du plockar upp bilden och har information om hur många slutarrörelser som är gjorda med kameran.
 
Tack för svar.
Min engelska är kanske lite skral:( borde finnas en rukrik under camera eller? Vad är Tag och Type?
Bosse
 
alla bildfiler har ett nummer. om du inte nollställt räknaren nån gång, och vet hur många gånger du gått över 9999 så vet du antal tagna foton.
 
Tack för svar.
OK, trodde att det fanns en inbyggd logg på ngt vis så att om kameran var nollställd så räknade den ändå.
 
Gustavs grej funkar ju om det är en egen kamera eller man har koll. Exif informationen är ju lite mer exakt och en br akoll om du ska köpa en ny kamera.
Titta under i kolumnen Entry under rubriken Maker Note (Nikon) och så är det värdet Total Number of Shutter Releases for Camera = xxxx som du ser hur många gånger slutaren stängts.
 
Precis vad jag sökte, men det konstiga är att jag får upp det med bilder från min D200 men inte från D300
 
Är det JPG bilder du tittar på från båda husen? För det stöder inte RAW format.
Jag har kollat på bilder på alla mina 3 Nikon hus och får infon.
Något 300 hus har jag tyvärr inte så jag kan inte kolla det och kan inte se att det skulle vara ngn inställning i programmet.
Får nog passa på din fråga och hoppas att någon annan har ett tips
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.