Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Opanda IExif........

Andreas K skrev:
Opanda måste visa summa sumarum.
Jag fotar uteslutande i RAW men för att Opanda skall fungera så krävs en jpg fil direkt ur kameran och då visar räknaren på min D70 45.000 exponeringar ca.

"Kanon" Fotar åxo numera helt i Raw, bugar o tackar för svaret på min fråga om Opanda.
Hälsn. Kjell-Åke Johansson
 
själv har drygt 27k exponeringar på min D70, vore intressant att veta på ett ungefär vad folk har kommit upp i innan ett slutarbyte har behövts.
 
Finns det något motsvarande för D100? Jag har tagit ca 70.000 bilder med min, men det skulle vara bra att veta exakt...
 
Fotar du i raw eller jpeg?
För att Opanda skall funka för mig på D70 så måste jag fota en jpg direkt i kameran.
Verkar vara olika information i EXIF beroende på om det är RAW eller JPG.
 
Både D70 och D70s funkar fint men inte min D100.
Jag har testat med .jp direkt från minnekortet.
Kan inte testa .tiff för det kräver registrering Det är jag inte så sugen på att lägga ut pengar på för den skull.
 
Ja det är riktigt att D100 skriver inte ner information om hur många exponeringar den gjort i EXIF.
 
Hi folks

D100 är av en äldre generation där Nikon inte ens har skrivit Firmwaren själva. Detta är även orsaket till att D100:an måste in till Nikon för en uppdatering av Firmwaren. Upphovsrättsliga avtal med det företag somskrev firmwaren. Nu är det väl inget problem längre. Gissar att alla D100 har den senaste versionen. Det är ju några år sedan som den senaste verionen kom :)

Endast Nikon kan se det totala antalet exponeringar i en D100.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

D100 är av en äldre generation där Nikon inte ens har skrivit Firmwaren själva. Detta är även orsaket till att D100:an måste in till Nikon för en uppdatering av Firmwaren. Upphovsrättsliga avtal med det företag somskrev firmwaren. Nu är det väl inget problem längre. Gissar att alla D100 har den senaste versionen. Det är ju några år sedan som den senaste verionen kom :)

Endast Nikon kan se det totala antalet exponeringar i en D100.

Mankan

Tack för upplysningen. Då slipper man ju leta mer efter det.

"Min kamera har nog inte knäppt mer än ca 1000 bilder när jag säljer den."
 
Test program för att mäta antal exponeringar D50

Jag undrar om det finns program för att mäta hur många exponeringar har genomförts på en D50?
Tacksam för all hjälp.
 
Senast ändrad:
Antal exponeringar

Har en D70 och är nu påväg att köpa en till,då en D70s. Jag undrar hur man kan se hur många exponeringar det tagits med en viss kamera. Vill gärna kunna kolla innan köpet...

Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.