Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade Opande iExif. På min Nikon D300 så visar mätaren i kameran 17 bilder _mer_ än vad Opanda visar. Opanda visar alltså ett lägre värde. Borde ju vara precis tvärtom. Jag har tagit ca 45000 bilder sedan jag köpte kameran, men det borde ju inte ha ngn betydelse.
Testade även om den kunde räkna antalet exponeringar på min kompakt (Nikon Coolpix P5000) och mobil (Nokia N82). Men det verkar inte som programmet klarar dessa, lyckades i alla fall inte hitta infon.
Joakim
 
Antal exponeringar

Någon som har tips om hur man ser hur många exponeringar ett k.hus har avverkat, genom något program el.dyl.
Har för mig jag såg något i en tråd tidigare.
Jag plåtar med en Nikon D80.
Tacksam för svar!
 
Var i Opanda hittar jag antal exponeringar? Försöker få fram av min Nikon D80 hur många exponeringar den har gjort...letar och letar men hittar inget.
 
Var i Opanda hittar jag antal exponeringar? Försöker få fram av min Nikon D80 hur många exponeringar den har gjort...letar och letar men hittar inget.
Välj en bildfil som kommer direkt från kameran, informationen ifråga avlägsnas tydligen av vissa bildbehandlingsprogram, och då ser man inte heller nåt "Total number of shutter releases". (Minns inte om programmet fungerar med RAW-filer, om inte så är det ju bara som man konverterar en bildfil till jpg i kameran.)
 
Tack Thomas, men jag har gjort allt det där men jag vet fortfarnade inte vart i programmet jag hittar det. Har den nåt speciell "tag nr"? Har nu suttit och stirrat på detta program i 2 timmar utan att komma fram till nåt. Är det för att mina bilder startar från 1 varje gång som jag inte får fram nåt?

Försöker sälja kameran och alla frågar hur många exponeringar hela tiden...
 
Min 30D verkar vara den enda som inte nåt biter på... Undrar om någon messat upp min software? Det sista programmet astrojargon, var det första som jag överhuvudtaget fick ett värde som hette shutter count och då visade den noll (0).

Vid alla grönstekta eskimåers heliga.... skall det inte finnas nåt som kan läsa ut min slutares exponeringar?

Nån som sitter med samma kamera som jag och har nåt bra tips? Provat slå på och av, använt refresh-kanppen otalet ggr och dessutom fotat under tiden den varit inkopplad för att det eventuellt uppdateras i realtid.

Får väl åka till nån verkstad för avlusn... f'låt avläsning.
 
Min 30D verkar vara den enda som inte nåt biter på... Undrar om någon messat upp min software? Det sista programmet astrojargon, var det första som jag överhuvudtaget fick ett värde som hette shutter count och då visade den noll (0).

Vid alla grönstekta eskimåers heliga.... skall det inte finnas nåt som kan läsa ut min slutares exponeringar?

Nån som sitter med samma kamera som jag och har nåt bra tips? Provat slå på och av, använt refresh-kanppen otalet ggr och dessutom fotat under tiden den varit inkopplad för att det eventuellt uppdateras i realtid.

Får väl åka till nån verkstad för avlusn... f'låt avläsning.

Jag provar gärna om du vill. Skicka i så fall en jpg direkt från minneskortet (den får inte gå via ngt annat program) [email protected]

/Mats
 
Antal exponeringar tagna?

Hej, en Nikon D80-fråga. Ska man inte kunna se ur många exponeringar som tagits totalt? jag kan bara få fram hur många som finns på minneskortet. Har sökt i manualen men inte hitta svar.

Tack.
//H
 
Hej, en Nikon D80-fråga. Ska man inte kunna se ur många exponeringar som tagits totalt? jag kan bara få fram hur många som finns på minneskortet. Har sökt i manualen men inte hitta svar.

Tack.
//H

Finns olika sätt. Ett program som fixar det är Opanda Exif. Om du har Mac behövs inget extra program.
Vad jag vet kan du inte se det direkt i kamerans meny.
 
Jag har Mac, har kollat mapparna när jag pluggat in kameran samt "Visa info" men hittar inget. Är det något program i macen menar du?
 
Jag har Mac, har kollat mapparna när jag pluggat in kameran samt "Visa info" men hittar inget. Är det något program i macen menar du?

Ta en jpeg direkt från kameran. Öppna den i förhandsvisning. Tryck sedan cmd+i. Där står bl a antal exponeringar.
 

Bilagor

  • exif.jpg
    exif.jpg
    90.4 KB · Visningar: 6,741
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.