Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
39 546 exponeringar har min D80 tydligen gått, på knappt 2 år. Känns mkt, hoppas han hållr en stund till, inte råd med ett nytt hus just nu riktigt känner jag.:)

nån som vet hur många exponeringar en D80 generellt klarar?

Jag vill inte vara ngn pessimist, men enl den statistik jag sett så är väl ca 35 000 vad en D80 klarar i snitt innan den dör. D90/D5000 100 000, D200-D700/D7000 150 000, D3 300 000 (påstår iaf Nikon). Min erfarernhet är att slutaren fastnar lättare/dör om man fotar i continuous burst-läge.

Jag vill även rekommendera folk att ta en bild i JPEG och inte redigera den i Photoshop eller motsv (då det klipper bort EXIF-data) och sedan ladda upp bilden på flickr och så kan man kolla EXIF-datan genom att klicka på kameranamnet bredvid bilden. Man bläddrar ned och så står det där "Shutter count" och ett nummer som är hur många akuteringar kameran uträttat.
 
Antal exponeringar

Torde det inte finnas en funktion där man kan se hur många exponeringar en kamera har gjort? I detta fall en D70? Opanda verkar ej funka med WIn 7.
 
Snart 37000 bilder på min D90. Inga som helst bekymmer med kameran. Endast kosmetiska defekter som gummigreppet för högerhandens tumme som lossnat. Men det finns ju lim för sådant.
 
Ta en bild i JPEG och inte redigera den i Photoshop eller motsv (då det klipper bort EXIF-data) och sedan ladda upp bilden på flickr och så kan man kolla EXIF-datan genom att klicka på kameranamnet bredvid bilden. Man bläddrar ned och så står det där "Shutter count" och ett nummer som är hur många akuteringar kameran uträttat.
 
De rörliga delarna rör sig ju inte snabbare för att man kör på continuos, de rör sig bara fler gånger per sekund. Vad har en D70 för FPS? knappast över 4 eller? Det ger alltså 1/4 sek för varje exponering och det är ju ljusår ifrån riktigt snabba exponeringar som kan vara bortåt 1000-2000 ggr snabbare...


Skrockfull är nog inte rätt ord, men du läser och lyssnar nog på lite för mycket grejer och presenterar det som sanning och dina erfarenheter....
 
De rörliga delarna rör sig ju inte snabbare för att man kör på continuos, de rör sig bara fler gånger per sekund. Vad har en D70 för FPS? knappast över 4 eller? Det ger alltså 1/4 sek för varje exponering och det är ju ljusår ifrån riktigt snabba exponeringar som kan vara bortåt 1000-2000 ggr snabbare....

Som jag förstått det så är de väl de vibrationerna från spegeln som slår upp å ned i huset som kan få mekaniken i slutaren i otakt och låsa sig. Continues burst = mer vibrationer. Tar man en bild så hinner ju kamerahuset att absorbera vibrationerna tills du tar nästa bild en sekund senare. Tar man däremot kontinuerligt bilder så hinner inte alla vibrationer absorberas och det är ju möjligt att det kan bildas stående vågor av vibrationerna vilket betyder att de förstärks. Är slutaren livstrött så kan det ju vara spiken i kistan.

Jag påstår mig inte vara en expert på slutardöden, men det är vad reparatören påstod och det låter högst rimligt ur ett fysikaliskt perspektiv.
 
Det kanske är dags att återgå till det mera kontemplativt lugna fotograferandet, som på den tid exponeringar kostade pengar?

Per.
 
antal exponeringar

hej!
jag funderar på att köpa antingen en begagnad d80 eller en d200. vart kan det finnas uppgifter om hur många exponeringar dom klarar?
mvh caroline
 
35244 på min D50 sedan Mars 2006, enligt http://www.myshuttercount.com

Den rasslar en aning låter det som och spegeln har hängt sig en gång, men det funkar fortfarande.
Knappast någon ide att sälja, vore inte schyst mot köparen, plus att man inte får något för den.
Har beställt en D7000 som jag hoppas ska fungera minst lika väl.
 
35244 på min D50 sedan Mars 2006, enligt http://www.myshuttercount.com

Den rasslar en aning låter det som och spegeln har hängt sig en gång, men det funkar fortfarande.
Knappast någon ide att sälja, vore inte schyst mot köparen, plus att man inte får något för den.
Har beställt en D7000 som jag hoppas ska fungera minst lika väl.

På min D90 var det 20 000, sedan december 2009. Om det är mycket eller lite vet jag inte, men den funkar prima. Jag kallar det "normalanvänd" med det är ju ett ganska subjektivt uttryck... hahah!
Jag fotar både privat och på uppdrag så därav mängden.
 
På min D90 var det 20 000, sedan december 2009. Om det är mycket eller lite vet jag inte, men den funkar prima. Jag kallar det "normalanvänd" med det är ju ett ganska subjektivt uttryck... hahah!
Jag fotar både privat och på uppdrag så därav mängden.

Det är inte alls mycket. Den går säkert minst det dubbla eller tredubbla!

(Den kan såklart gå sönder innan också, men det är mer otur isåfall)
 
En fråga. Jag fick hem min nya D90 idag, och tog ett antal bilder sen laddade jag ner Opanda IExif 2.3 och skulle kolla hur många exponeringar det var på kameran för skojs skull. Öppnade en bild från minneskortet och kollade...hittade "Total number of shutter releases for camera". Har jag hittat rätt då? Stod 32st...kan det stämma?? :O Låter väldigt lite..testar dom inte alla hus på fabriken?
 
JPEG + RAW antal exponeringar

Jag kom att tänka på en sak förut angående det här med antalet exponeringar, så jag petar in frågan i den här tråden.

Om man fotar i JPEG + RAW tas två bilder även fast man bara tryckt ned slutaren en gång. Räknas det då som en exponering eller två exponeringar?

För om det nu räknas som en exponering när man tar två bilder så skiljer sig ju antalet bilder i kamerans inbyggda räkneverk mot det faktiska antalet gånger som man tryckt ned slutaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.