Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Trevligt att du känner dej hemma i C1 så snabbt Sten-Åke!
Det är en mycket kompetent rå-framkallare med mängder av möjligheter för alla tänkbara tillämpningar och arbetssätt. Sedan jag hoppade av LR1 så har jag även hoppat av Photoshop och övriga fotoredigeringsprogram för efterbehandling av foton. Jag gör m.a.o. all bildredigering för mina foton i Capture One Pro, oavsett om de ska ut på webben, högupplöst bildfil eller för extern eller egen utskrift. Jag använder bara gamla fina Jasc Paint Shop Pro 9, versionen innan Corel tog över, för bannerhantering o.d. för min hemsida.
Tack för inspelet Leif! Det jag funderar över när det gäller Lightroom är ju att det har den ställning det har på marknaden när det faktiskt har de svagheter jag ser med relativ liten arbetsinsats. Lightroom har sina starka sidor inte tal om annat men om utskrifter och preview-rendering inte är helt på topp så undrar jag över framgången bland många fotografer som inte verkar lämna något annat åt slumpen. Proffshus och bästa optik går liksom inte ihop med att man tummar på slutresultatet nedströms i produkttionsflödet.
Först trodde jag det berodde på att Lightroom var bättre optimerat för Canons- och Nikons RAW-filer och att det var vi Sony-användare som var speciellt styvmoderligt behandlade av Adobe men du verkar ju ha gjort det val du gjort fast du (kör Canon) inte tillhör de som ska trycka Sonys RAW-filer genom din RAW-konverterare. Att Capture One ger detta prisprivilegium till Sony-användarna är trevligt för oss, men en aning oförståeligt. Man undrar om det är Sony som kranat till detta och om de ämnar kasta in handduken och sluta utveckla IDC (Image Data Converter) och få oss att använda Capture One istället. 23 Euro är väldigt förmånligt och Capture One tror jag har betydligt större möjlighet att lyckas få Sony-användarna att ta det till sina hjärtan än IDC.
Jag pratade med ett par av våra fotografer på jobbet i morse och de tyckte sig haft liknande erfarenheter som jag med Lightroom. De har också noterat både taskig preview-kvalitet och utskrifter inte helt på topp men tyckt sig kunna leva med det då det mesta produceras för webb idag och i JPEG-filerna som exporteras märks som sagt inte dessa problem på samma sätt..
Trots allt kommer det kännas lite konstigt att dumpa Lightroom då jag haft det så jäkla länge. Jag är van vid det och kan det och Adobe är "industristandard". Det finns litteratur, presets, plugins och en användarkultur som är enorm. Men det blir nog hej, hej och tack nu för den tid som varit ändå. Capture One är hard core facts - hands on. Kan bara inte förstå att man nu även som Sony-användare kommer få tillgång en fantastisk tethering-lösning, något Adobe aldrig brytt sig om att ge oss tidigare. Det blir kvällens orgie!
Paint ShopPro, är det 80-tal eller tidigt 90-tal? Det var ju då Corel var riktigt stora och på allvar utmanade Adobe. Corel var en av våra viktigaste leverantörer när Esselte Datasoft ännu fanns och inte blivit Scribona ännu . Det finns faktiskt en del väldigt gamla program som är så korrekt skrivna att de lyckats vara kompatibla ända tills nu. Jag hade länge ett skärmdumpprogram med bildbibliotek som hette Scrapbook+ som fungerade till för bara någon Windows-version sedan det med.