Måste man leta upp alla skäl till att -inte- kommentera album? Det går ju att hitta en massa skäl till att inte kommentera bilder också, om man anstränger sig det minsta lilla, t.ex. "nä, folk blir ändå bara sura när man skriver något som inte är uteslutande positivt, så jag struntar i det, så slipper jag bli utsatt för hämnd..." eller "nä, folk bara tar bort bilder hela tiden, ingen idé att kommentera dom".
-Så- himla jobbigt är det ju inte att skriva kommentarer på album att det är katastrof om ett album försvinner, och om det nu skulle råka försvinna eller tillkomma en bild eller två eller tre så gör väl inte det så mycket? Kommentaren man lägger riktar sig väl i första hand till den som skapat albumet, och den personen läser ju den när albumet stämmer överens med din kommentar.
Jag är själv usel på att kommentera album, till stor del av det skäl många nämner, att dom sällan känns speciellt sammanhållna, men när man hittar ett där summan blir större än delarna så försöker jag peta in en kommentar, om inte annat just om det faktum att det -är- ett genomtänkt album.
Det har ju meddelats att dom som driver fotosidan funderat över albumfunktioner för att lyfta fram dom ytterligare, och det låter kanon. Det är ju egentligen våldsamt mycket roligare att se en hel bra serie, än bara en enskild bild utan sammanhang.