Annons

Hur många skriver albumkommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Nja, inte om jag som kommentator namnger de bilder jag kommenterar i en albumskommentar.

Det skulle ju förenkla saken..men fortfarande kan bilder läggas till och ta bort som gör att kommentarerna/betygen inte är det minsta relevanta för albumet.
Därför tycker jag att det är ointressant att kommentera/få kommentarer på album.

undantag finns ju så klart..vissa album har ju ett klart syfte och man kan anta att bilderna inte kommer ändras nämnvärt..tycker det är krångligt iaf..kommentera ett album och ge betyg..nästa gång man kollar i albumet så är det helt andra bilder!

Ett problem är att fotosidan är mycket bildcentrerad. Det är svårare att få överblick över album än bilder. David har i en annan tråd sagt att de fundera på att bättra fotosidan på detta område.

Ett problem är också begränsningen på max tre bilder i veckan. Jag håller på att bygga upp ett album, men det blir inte klart förrän till helgen, eller nästa, på grund av denna restriktion. Det hade varit bättre att göra en restiktion på 12 bilder per månad så att det var möjligt att lägga upp en hel kollektion.

Albumen är också till för att vi skall lära oss annan än berätta med bilder, detta tycker jag också är viktigt. Det som jag upplever som problem är att det finns många bra fotografer på sidan som inte tar steget full ut.

Experimenterar vi med nya tekniker så är det OK att lägga upp dessa bilder i ett eget album och kalla det etyder eller något annat. I texten till albumet så berättar fotografen syftet med albumet och bilderna.

urbano skrev:

Självklart har du rätt med att det blir en svårighet. Men samtidigt bör det väl vara en viss cirkulation. Kritikeralbumen är ju begränsade till 75 bilder (med portofolier är det en annan sak) Vitsen är väl att man vill ha en dialog kring bilderna för att förhoppnings kunna bli bättre som fotograf. Ingmar Bergman lär ha sagt att klippning av långfilmer handlade om "kill your darlings". Så kanske det också är med de bilder vi visar upp i kritikeralbumen. Någon gång blir det dags "to kill a darling"

Självklart ska det vara cirkulation!
min ide var att när man känner sig "färdig" med ett album..så skulle man kunna "låsa" det albumet för att kunna ta imot kommentarer/betyg på albumet..bilderna i "olåsta" album skulle inte kunna kommenteras..sen är det bara att radera albumet..för att byta ut bilder..när man så önskar.
bara en ide.

Jo, fast det beror ju på fotografen. Jag tror att de som medvetet gör en kollektion inte ändrar så mycket i sitt album annat än på inrådan från de som kommenterar.

Men albumet "blandade bilder" slösar inte jag heller energi på att kommentera. Inte heller de album där folk tror att de har en kollektion bara för att alla bilderna är svartvita. Sällan de album som enbart består av singelbilder även om dessa befinner sig i samma genre.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:

Men albumet "blandade bilder" slösar inte jag heller energi på att kommentera. Inte heller de album där folk tror att de har en kollektion bara för att alla bilderna är svartvita. Sällan de album som enbart består av singelbilder även om dessa befinner sig i samma genre.

Mvh
Maverick

Håller med - pfta är det en samling löst sammanhållna bilder.
De få (2) gånger jag kommenterat album har jag först kommenterat en bild, kikat vidare i albumet och upptäckt att samtliga bilder har en kvalitet som jag vill uppmärksamma och kommentera gemensamt.

Är detta med albumkommentarer då bara till en belastning för administratörerna eller finns det olika sätt att vidareutveckla dessa?

För kommentarer vill vi väl alla ha för att vi ska kunna utveckla oss.

/ K.

Kim7i skrev:

bilderna i "olåsta" album skulle inte kunna kommenteras..

Det där förstod jag nog inte riktigt. Menar du att befintliga bilder eller när man lägger upp nya bilder i ett 'olåst' album så skulle dom inte kunna komenteras föränn man låser albumet? Då skulle det bli tunnt med kommentarer på fotosidan eller?

Hassan skrev:

Det där förstod jag nog inte riktigt. Menar du att befintliga bilder eller när man lägger upp nya bilder i ett 'olåst' album så skulle dom inte kunna komenteras föränn man låser albumet? Då skulle det bli tunnt med kommentarer på fotosidan eller?

hehe..oj..det blev fel..albumet som bilderna ligger i skall inte kunna kommenteras..självklart ska bilderna kunna kommenteras :)

Min personliga erfarenhet är att det är glädjande många som skriver kommentarer till album. Men bara om albumet har ett sammanhållet tema.
Us

Sonnaren skrev:
Min personliga erfarenhet är att det är glädjande många som skriver kommentarer till album. Men bara om albumet har ett sammanhållet tema.
Us
ja, det är väl först då det är intressant att kommentera ett album.

Det vore kanske bra om någon la ut lite tips på vad man kan tänka på när man ska lägga upp ett album. På detta sätt kanske det blir lättare att just se den röda tråd som ibland saknas och som borde göra det lättare att kunna ge konstruktiva kommentarer för oss som betraktare.

/ K.

Jag är INTE ute efter att slå mig för bröstet (det gör jag ändå när ingen ser eller hör....;-)) ) men du kan ju gå in i "statistikmenyn" och se vilka album som fått flest kommentarer och vad som kännetecknar dessa. Jag tror du har mer glädje av och får ut mera av det än en massa snusförnuftiga råd. men återkom gärna med funderingar och eventuella frågor.
Us

Måste man leta upp alla skäl till att -inte- kommentera album? Det går ju att hitta en massa skäl till att inte kommentera bilder också, om man anstränger sig det minsta lilla, t.ex. "nä, folk blir ändå bara sura när man skriver något som inte är uteslutande positivt, så jag struntar i det, så slipper jag bli utsatt för hämnd..." eller "nä, folk bara tar bort bilder hela tiden, ingen idé att kommentera dom".

-Så- himla jobbigt är det ju inte att skriva kommentarer på album att det är katastrof om ett album försvinner, och om det nu skulle råka försvinna eller tillkomma en bild eller två eller tre så gör väl inte det så mycket? Kommentaren man lägger riktar sig väl i första hand till den som skapat albumet, och den personen läser ju den när albumet stämmer överens med din kommentar.

Jag är själv usel på att kommentera album, till stor del av det skäl många nämner, att dom sällan känns speciellt sammanhållna, men när man hittar ett där summan blir större än delarna så försöker jag peta in en kommentar, om inte annat just om det faktum att det -är- ett genomtänkt album.

Det har ju meddelats att dom som driver fotosidan funderat över albumfunktioner för att lyfta fram dom ytterligare, och det låter kanon. Det är ju egentligen våldsamt mycket roligare att se en hel bra serie, än bara en enskild bild utan sammanhang.

wennerstrom skrev:

-Så- himla jobbigt är det ju inte att skriva kommentarer på album att det är katastrof om ett album försvinner, och om det nu skulle råka försvinna eller tillkomma en bild eller två eller tre så gör väl inte det så mycket? Kommentaren man lägger riktar sig väl i första hand till den som skapat albumet, och den personen läser ju den när albumet stämmer överens med din kommentar.

Ja..visst i första hand..men även till alla andra som kommenterar och läser kommentarerna på albumet..många kommentarer kommer (och ser) ju helt obgripliga ut når det är helt andra bilder i albumen.
och det gör att jag finner det ganska ointressant med albumskommentarer.

Jag kom helt plötsligt på att tänka på en sak. Ett album är ju något som betecknar någon form av innehåll, men en Kollektion kan man ju se som en beståndsdel i ett album. Man borde ju kunna ha några kollektioner och lägga dom i ett överliggande album och få kommentarer på just den specifika kollektionen. Då borde det väl bli lättare att just hitta den röda tråden och kunna ge vettiga kommentarer?

Det bygger ju lite på tanken med en begränsning av antalet bilder i ett album, men kan ju ha samma inriktning t.ex. "Arkitektur" o.s.v.

/ K.

Bildkreator skrev:
Jag kom helt plötsligt på att tänka på en sak. Ett album är ju något som betecknar någon form av innehåll, men en Kollektion kan man ju se som en beståndsdel i ett album. ...............
Det bygger ju lite på tanken med en begränsning av antalet bilder i ett album, men kan ju ha samma inriktning t.ex. "Arkitektur" o.s.v.

/ K.
Now yo're talkin'.....;-)
Det var väl ungefärligen det som alltihop handlade om......:))
Us

Kim7i skrev:

Ja..visst i första hand..men även till alla andra som kommenterar och läser kommentarerna på albumet..många kommentarer kommer (och ser) ju helt obgripliga ut når det är helt andra bilder i albumen.
och det gör att jag finner det ganska ointressant med albumskommentarer.

Om man ser en kommentar som inte stämmer med albumet är väl den första tanken man får att albumet är ändrat. Det är väl inte så obegripligt.
Kommentaren är väl ändå i första hand en feedback till fotografen.

Hassan skrev:

Om man ser en kommentar som inte stämmer med albumet är väl den första tanken man får att albumet är ändrat. Det är väl inte så obegripligt.

ja, det är första tanken..men det behöver ju inte vara så ;-)
där i ligger problemet.

Vi kanske får kolla lite grann med administratörerna vad de har för egna tankar om albumkommentarer och dess utveckling. De borde ju när de först skapade dessa ha en tanke. Vore kul attveta om den förändrats.

/ K.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar