Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många sk, 'Frilansare' ryms det i en Bubbla..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnlaug

Aktiv medlem
En Grad-fråga...

...När kan/bör man egentligen kalla sig för Frilansfotograf..? Proffs-kamera + F-skattsedel = Yrkes/Frilansfotograf... eller Proffs-kamera + sålt ett par bilder till Morsan = Frilans...? Eller slutligen kanske... Proffs-kamera + Morsan igen... = fortfarande En Glad Amatör!?

När tog Ni fotografer det avgörande steget ifrån att 'bara' vara en Glad amatör till det mer prestige-klingande 'Frilans' ???

Yrkesfotografer, Frilansare & Glada Amatörer... skriv ner era tankar kring Svamp-syndromet 'Frilans'fotograf...

Mvh 'Glad Amatör'
 
En frilansare är en som lever på sitt skrivande eller plåtande men som inte är anställd.

Jag har egen firma och F-skattsedel och fina kameror men är inte frilans för det... :)


Jesper
 
Nä, glad amatör... :)

Jag lever ju inte på mitt plåtande, det gör jag på mitt "vanliga", tråkiga jobb..

Jesper
 
Jesper K skrev:
Nä, glad amatör... :)

Jag lever ju inte på mitt plåtande, det gör jag på mitt "vanliga", tråkiga jobb..

Jesper

Men om man är Rektor, Taxi-nisse, Thoraxkirurg eller Badvakt å säljer lite bilder till Morsan eller till en ryggdunkande polare... kan man kalla sig för 'Frilans' då..? :)

Självklart så är fotografer som lever på sitt plåtande Yrkesfotografer i mina ögon... Men hur definerar folk egentligen 'Frilans'... Leva av = 100% eller bara till 1% !? Håller självklart med om att en 'Frilans' bör leva av sitt plåtande utan fast anställning för att få kalla sig 'Frilans'...
 
Gunnlaug skrev:
Men om man är Rektor, Taxi-nisse, Thoraxkirurg eller Badvakt å säljer lite bilder till Morsan eller till en ryggdunkande polare... kan man kalla sig för 'Frilans' då..? :)

Nix, det tycker jag inte för då är man inte frilans... möjligen "semiproffs" eller nåt... :)

Jesper
 
Jesper K skrev:
En frilansare är en som lever på sitt skrivande eller plåtande men som inte är anställd.

Jag har egen firma och F-skattsedel och fina kameror men är inte frilans för det... :)


Jesper


Varför skulle en frilansare endast vara de som lever på sysselsättningen? Liksom i många andra yrkesgrupper kan man med denna typ av egen verksamhet deltisarbeta av ett eller annat skäl, således är man inte amatör, men ja om du så vill det kan ju deltisarbetande frilansare, eller möjligen "semi-frilans" vara en epitet på mig och säkerligen en hel del andra som här på FS benämner sig som frilansare.

/ Johan
 
Svenska Akademiens ordlista
fri|lans s. -en -ar journalist m.m. utan fast arbetsgivare

Norstedts stora svenska ordbok
frilans subst. ~en ~ar äv. frilansar|e -(e)n =, best. plur. -na
• person som utför mer tillfälliga uppdrag och ej har anställningskontrakt; om journalist, fotograf o.d.: frilansbasis; frilansjournalist; frilansskådespelare; hon jobbar som ~

Norstedts svenska synonymordbok
frilans (om författare, journalist, konstnär) utan fast anställning, fri(stående), sin egen herre; frilansare
 
Gunnlaug skrev:

När tog Ni fotografer det avgörande steget ifrån att 'bara' vara en Glad amatör till det mer prestige-klingande 'Frilans' ???
Lätt fråga:) Svar: Aldrig
Jag kallar mig rätt och slätt "fotograf" och har valt att inte sätta mig i någon kategori.

F-skattsedel och beredd att ta samt klara av uppdrag borde iaf vara ultimatum för att kalla sig frilans tycker jag. Sen tycker jag nog inte en frilansare behöver leva på fotot för lever man på det är det ju ett yrke fullt ut. Alltså borde det då ligga åt yrkestiteln väl?
För även egna företagare med F-skatt utan anställning kan ju vara yrkesfotografer så Jesper placerar jag vid frilans enl. min def...
 
Om man lever på sitt fotande så tycker jag man är Yrkesfotograf, Säljer man bilder vid sidan av sitt vanliga jobb frilansar man,






Mvh
David
 
Skybolt skrev:
...Säljer man bilder vid sidan av sitt vanliga jobb frilansar man,
Bara en följdfråga..
Vi företagare som inte har något "vanligt jobb" då? För vi är nog många fotograferande företagare som kombinerar fotograferandet med andra tjänster. Vad är vi enligt def då?
 
Räcker det inte med bara fotograf, Att yrkes, frilans etc ska funka som någon slags kvalitetstämpel ser man ganska snabbt är omöjligt. Att det ger en känsla av status att kalla sig för frilansfotograf märks väl nu för tiden men som jag ser det så är det inte prefixet som ger en fotograf status utan dennes bilder, släpp alla titlar och prefix... letar någon efter just dig som fotograf märker dom snart på vilken basis du jobbar.

Så tycker jag iallafall.
 
Frilans är ju ingen benämning på hur stor del av inkomsterna frilansandet står för. Frilans kan man väl kalla sig oavsett man inte säljer något eller massor. Frågan är väl om man har en fast arbetsgivare eller inte.
De vanliga begreppen hel- och deltid gäller ju även fotografer. Om man ska vara noga med etiketter kanske dessa definitioner kan passa:)


Amatör (glad eller inte)

Frilans deltid (har inte en fast arbetsgivare och lever inte till 100 % på plåtande)

Frilans heltid (har inte fast arbetsgivare men lever till 100 % på plåtande)

Yrkes deltid (har en fast arbetsgivare men lever inte till 100 % på plåtande)

Yrkes heltid (har en fast arbetsgivare och lever till 100 % på plåtande)
 
Frilans är väll ändå att man gör jobb utan fast uppdragsgivare/köpare.(punkt)
Ibland så kan det vara ett beställt uppdrag, ibland så görs uppdraget först och så söker man kunder när man är klar.
Att blanda in omsättning, andra inkomster, livsstil gör det hela bara komplicerat och ett försök till att beskriva en verklighet som inte passar på alla.
Definitioner skall hållas enkla och korta, inga specialfall eller undantag.
Tolkingar därmot få ni gärna knöla till hur mycket ni vill, hur omvärlden sedan bedömer erat resultat kan ni fundera lite på...
 
Jag tycker det är oväsentligt med arbetsgivare eller inte i fallet. Många duktiga fotografer, de som verkligen lyckas leva 100% på det kan nog med all rätt säga att de är yrkesfotografer (om de vill) även om de är det utan arbetsgivare (egna.)

Fast jag tycker som Fredrik att titlarna är onödiga egentligen och att fotograf räcker topp..
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.