ztenlund
Aktiv medlem
Alltid lite fascinerad av dessa påståenden om att den ena råkonverteraren är så mycket bättre än den andra. Jag tog en bild med mycket grönt i, som ju anses vara den svåraste färgen att återge för Lightroom, och sedan konverterade jag den bilden i Lightroom och Irident Developer. Ändrade ingenting på grundinställningarna med undantag av skärpningen. Där försökte jag hitta den optimala inställningen för respektive program. Jag lade upp dem sida vid sida vid 100% och tog en skärmdump. Vilken är Lightroom och vilken är Irident? Vill du se dumpen vid 100%, vilket du bör göra med tanke på hur suddiga bilderna blir på Fotosian, så finns skärmdumpen att ladda ner här https://www.dropbox.com/s/uvru5zduky2etxc/LR_vs IR.tif?dl=0
Vad har du använt för kamera? Flash Gordons åsikt torde särskilt utgå ifrån Fujis X-transfiler.
Jag har i och för sig en gissning utifrån tidigare exempel jag har sett., men eftersom frågan egentligen inte var ställd till mig och jag inte själv prövat Iridient så skriver jag inte ut (!) den. Men det kan ju bli kul att se om jag har rätt eller fel, låt vara att det är 50% chans att gissa rätt rent slumpmässigt.