Rawtherpee och Fujifiler, går det bra ihop?
Har själv aldrig jobbat med X-transfiler så jag vet inte hur bra det fungerar, men tycker att Rawtherpee har en del bra raw konverterings algoritmer. Ex Pentax pixelshift fungerar bäst i just RT.
Har aldrig använt programmet. Fast de är sällan med bland de man testar som bäst för X-Trans.
Nu är det verkligen svårt att testa raw-program för att se vad som är bäst.
Vi har alla ett eller ett par program som vi använder ofta och känner väl efter att tillbringat hundratals timmar med att redigera bilder.
Övriga har vi kanske testat då och då och kört några bilder igenom.
Många testare kör demoversioner där de drar igenom några bilder och jämför resultatet med program de kör dagligen. Alla program har sina egenheter och man måste lära sig dessa genom erfarenhet.
Här en test som jag inte själv tycker stämmer egna mina erfarenheter.
http://blog.thomasfitzgeraldphotogr...fuji-x-pro-2-image-7-different-raw-converters.
Ser proffsig ut men som trots detta har alla svagheter jag nämner ovan och jag håller inte med om resultatet eftersom jag har mycket erfarenhet av t.ex. On1 som har mängder av verktyg som gör att jag tycker resultatet är felaktigt.
Vad som är bäst har jag inte lyckats komma fram till själv trots många tester.
Mest allround och med bredast funktioner är LR. Här har man en bilblioteksmodul som få andra kan konkurrera med. Enkel sökning av metadata och fritext. Enkelt att tagga bilder om man nu har ordning på deras keywords.
Det finns en bra slideshow modul, bokmodulen passar inte mig men något alla andra saknar.
En karta man kan använda för att tagga bilder geografiskt. OM man inte har GPS i kameran. Fast få andra har en karta som visar var man tog bilderna.
En väldigt enkel och bra utskriftsmodul.
Inget annat program erbjuder allt detta.
Det finns nu många utmanare fast ingen kan utmana Adobe på alla områden.
Capture One Pro och On1 raw är nog de jag anser vara de seriösaste utmanarna. De verkar ha kapitalet bakom sig och ser att de har chansen att utmana ett fett och nöjt Adobe.
Fat de har en lång väg att ta sig innan de har lika breda användigsområden som LR. Det kommer ta tid och mycket kapital för att ta sig dit.
Är man inte ute efter en direkt ersättare till LR utan bara vill ha något som hanterar X-trans filer bättre än LR så kan man nästan välja vad som helst.
Skillnaden är inte enorm och syns speciellt i bilder med brunt gräs och brungula löv.
Skillnaden bör inte enorm och man måste ställa sig frågan hur långt vi måste gå.
Vad man kan se på skärmen syns inte alltid i en utskrift, i en bok eller på en förstoring.