Gimbal
Aktiv medlem
Jag säger bara att i praktiken har det ofta ingen, eller försumbar betydelse för majoriteten, och vad gäller upplösning ännu mer så.
Majoriteten? Det är ingen ide att blanda in dem, de är nöjda om det är en katt på bilden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag säger bara att i praktiken har det ofta ingen, eller försumbar betydelse för majoriteten, och vad gäller upplösning ännu mer så.
Det är ett ganska tråkigt påstående. För det är detsamma som göra sig själv till bättre vetande och majoriteten till idioter.
Precis så är det. Man äter tills man är mätt. Annas kan det till och med får negativa konsekvenser. Oftast är det människan som sätter gränsen för tekniken, för våra förmågor är begränsad.
En större hammare kunde slå hårdare, men om den överstiger ett visst vikt blir den oanvändbar.
Filmer på teven eller datorn visas med 25 eller 60 bilder per sekund, för det räcker att vi uppfatta att rörelsen är mjukt. Om någon tycker att det är bra för hans ögon med 200 bilder per sekund, var så god.
Det som lurar oss är att man kan zooma vid en skärm. Om du visa dina bilder för andra bara på skärm (internet) eller printa i storlekar som har plats i en vanligt vardagsrum räcker ganska låga MP värden. Men klart måste man kunna peka på större siffror om man vill säljer en ny kameramodell, så köp bara på och fyll era hårddiskar med pixlar ingen titta på ;-)
Sorry jag lovade ju att inte skriva mera i den här tråd....
Hur många i denna tråd har då stannat vid 10-12 år gamla kameror då, kör du fortfarande med en 20D från 2004, den klarar också galant att skriva ut både A3 och A2 och ännu större om man vill.
Hur avgörande är själva skrivaren för att få ett tillräckligt bra resultat?
Ett foto jag har tagen med min aps-c kamera.
6000 x 4000 pixel lite beskuren
Alla tavlor är en print som jag har klippt isär
hela trycket ca 550 x 750 mm printad med 1024dpi
Detta blir lite under 250ppi och är större än en A2
Alltså - man skulle ju vilja zooma in och kolla att det verkligen är skarpt på dot-nivå!
Helst skulle man vilja kunna zooma in i grässtrået dna.
Fast att A2 är för litet för att kunna visa på en verklig högupplöst kameras fördelar är definitivt sant.
De fysiska måtten på sensorn har ingen stor betydelse i den jämförelsen. Det är antalet pixlar som spelar roll.Jag är väldigt okunnig inom digital foto-teknik.
Men jag har listat ut att trådskaparen som är nöjd med A4-utskrifterna från en iPhone 7 skulle bli lika nöjd med A2-utskrifter från en sensor stor som en lillfingernagel med 48 megapixel (=fyra sensorer från en iPhone 7).
De fysiska måtten på sensorn har ingen stor betydelse i den jämförelsen. Det är antalet pixlar som spelar roll.
De fysiska måtten på sensorn har ingen stor betydelse i den jämförelsen. Det är antalet pixlar som spelar roll.
D810 hade tydligen besvär med slutar skakningar vid vissa tider och zoom objektiv enligt DPR men lär vara lösta med D850 så mera keepers med den senare.
Diskussionen tycker jag verkar ha tyngdpunkt på upplösning och då är det pixelmängden som spelar roll för hur stort man kan skriva ut.Ni kunniga är inte överens. När jag tidigare i tråden räknade med bara pixlar ansågs det att storleken också har betydelse.
En bilds kvaliteter är ju fler än bara upplösning.
Ja, om man vill jämföra andra aspekter än upplösning så behöver man ta hänsyn till storleken också.Och ganska enkelt - om en iPhonesensor duger till A4 i alla avseenden, så duger alltså fyra iPhonesensorer till A2. I alla avseenden.
Om man jämför Nokia N8 och Sony 7S (bägge med 12 MP) på Imaging-Resourse Multi
så är det dött lopp på svart/vitt och annat med häg kontrast. Däremot är det stor skillnad på låg kontrast typ hår och detaljer i kläder. Där ser mobilen suddig ut.
Väldigt enkelt. Jag använder inte LR till de bilder jag vill skriva ut. Hanterar dem i Iridient, On1 raw eller Capture One pro före utskrift. Lr håller inte måttet.
Det är transmosacing och rendering som inte fungerar i LR.