Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixel för landkskap?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett ganska tråkigt påstående. För det är detsamma som göra sig själv till bättre vetande och majoriteten till idioter.
Faktum är att majoriteten är ganska smart. När det gäller kameror är det kanske vi nördar som tappat greppet och majoriteten som bryr sig mindre som har rätt. Hur mycket tid ägnar de våra fantastiska alster?
Jag skiter ärligt talat i vilket.
Jag kör efter vad jag själv tycker är rätt och så länge jag själv är nöjd får det duga.
Det beror inte på att jag tror mig veta bäst utan på att jag måste tro på något.
Att lyssna på vad andra tycker leder sällan till bättre bilder eller ett bättre kameraval.
Är mäkta trött på hur många påstår att mitt val är rätt och gör som jag så blir allt bättre.
Det finns nog många vägar till nirvana men att det skall finnas en optimal väg för alla tror jag inte på.
Vi måste var och en finna vår egen väg till att vara nöjda.

Det är ett ganska tråkigt påstående. För det är detsamma som göra sig själv till bättre vetande och majoriteten till idioter.

Jag tror mig vara bättre vetande än majoriteten i ämnet, det stämmer. Men det betyder inte att de andra är idioter, bara mindre vetande i ämnet.

Alla är vi okunniga, men inom olika områden.

Jag är väldigt okunnig inom digital foto-teknik.

Men jag har listat ut att trådskaparen som är nöjd med A4-utskrifterna från en iPhone 7 skulle bli lika nöjd med A2-utskrifter från en sensor stor som en lillfingernagel med 48 megapixel (=fyra sensorer från en iPhone 7).

En sådan kamera skulle inte behöva vara stor eller tung, så många spontana naturbilder skulle kunna fångas.

Hur avgörande är själva skrivaren för att få ett tillräckligt bra resultat?

Precis så är det. Man äter tills man är mätt. Annas kan det till och med får negativa konsekvenser. Oftast är det människan som sätter gränsen för tekniken, för våra förmågor är begränsad.

En större hammare kunde slå hårdare, men om den överstiger ett visst vikt blir den oanvändbar.
Filmer på teven eller datorn visas med 25 eller 60 bilder per sekund, för det räcker att vi uppfatta att rörelsen är mjukt. Om någon tycker att det är bra för hans ögon med 200 bilder per sekund, var så god.

Det som lurar oss är att man kan zooma vid en skärm. Om du visa dina bilder för andra bara på skärm (internet) eller printa i storlekar som har plats i en vanligt vardagsrum räcker ganska låga MP värden. Men klart måste man kunna peka på större siffror om man vill säljer en ny kameramodell, så köp bara på och fyll era hårddiskar med pixlar ingen titta på ;-)

Sorry jag lovade ju att inte skriva mera i den här tråd....

Hur många i denna tråd har då stannat vid 10-12 år gamla kameror då, kör du fortfarande med en 20D från 2004, den klarar också galant att skriva ut både A3 och A2 och ännu större om man vill.

Hur avgörande är själva skrivaren för att få ett tillräckligt bra resultat?

Det viktiga är att skrivaren har tillgång till olika pappersprofiler eller att olika papperstillverkare skapar profiler för skrivaren om man nu vill kunna använda andra papper än vanliga standardpapper från skrivartillverkaren. Alternativt får man låta göra en skrivarprofil till skrivaren för ens favoritpapper, men det krävs att skrivarens programvara kan använda sig av separata profiler. Billigare skrivare har ofta bara möjlighet att skriva ut med "Låt skrivaren hantera färgerna" och det kan bli bra om man bara använder skrivartillverkarens papper, annars inte. Sedan beror det på hur stort man vill kunna printa, A4, A3 eller A2. Det är Epson och Canon som dominerar fotoskrivarmarknaden.

Ett foto jag har tagen med min aps-c kamera.
6000 x 4000 pixel lite beskuren
Alla tavlor är en print som jag har klippt isär
hela trycket ca 550 x 750 mm printad med 1024dpi

Detta blir lite under 250ppi och är större än en A2

Bilagor

• 300-96.jpg
    300-96.jpg
    368.2 KB · Visningar: 31
  • 300-97.jpg
    300-97.jpg
    317.7 KB · Visningar: 40
Ett foto jag har tagen med min aps-c kamera.
6000 x 4000 pixel lite beskuren
Alla tavlor är en print som jag har klippt isär
hela trycket ca 550 x 750 mm printad med 1024dpi

Detta blir lite under 250ppi och är större än en A2

Alltså - man skulle ju vilja zooma in och kolla att det verkligen är skarpt på dot-nivå!
Helst skulle man vilja kunna zooma in i grässtrået dna.
😜

Fast att A2 är för litet för att kunna visa på en verklig högupplöst kameras fördelar är definitivt sant.

En A2-utskrift klarar alla kameror med 6 Mpix (12 Mpix - se nedan) galant, så även om det handlar om större utskrifter som A1, A0 o.s.v. Finessen handlar om att betrakta utskrifter på normala avstånd.

Vill man enbart visa olika "högupplösta" kamerors/skrivares fördelar räcker det med med att printa utsnitt i A6-format.

Max upplösning för en kamera är halva pixelmängden - de sensorer i sensorn som registrerar grönt. I de sensorer som registrerar blått och rött finns ingen upplösning.

En skrivare behöver kunna printa minst tre dots/pixel för att visa en pixels rätta färg. Ofta anges skrivarens täthet till 1200 dpi med K inräknad i CMYK-patronerna. En skrivare som klarar 2400dpi har ofta minst åtta färgpatroner och använder ofta minst sex av dessa för att printa en "kamerapixel" i rätt färg.

6 (12) Mpix räcker alltså till allt men en framtida kamera med 200 Mpix kommer trots detta att vara bättre i allt som gäller skärpa, moire, objeltivfel mm då mängden gör det oändligt mycket lättare att ta bort alla fel inkl skak.

Hur många pixel för landskap? Minst 12 Mpix.

Jag är väldigt okunnig inom digital foto-teknik.

Men jag har listat ut att trådskaparen som är nöjd med A4-utskrifterna från en iPhone 7 skulle bli lika nöjd med A2-utskrifter från en sensor stor som en lillfingernagel med 48 megapixel (=fyra sensorer från en iPhone 7).
De fysiska måtten på sensorn har ingen stor betydelse i den jämförelsen. Det är antalet pixlar som spelar roll.

För några år sedan hann Foto med att testa några telefoner också, fans det inte någon Nokia med 40mp bland exemplaren, hur som helst var det en Sony telefon med 20mp, men enligt testaren så använde den bara 5mp, resten av pixlarna vet jag inte var dom tog vägen någonstans, modellerna med runt 12mp gav bättre resultat, nu i dag har dom väl förbättrat sensorerna men alla pixlar ser inte ut att vara med tydligen, i kamerorna används också en del pixlar för andra data uppgifter, men dom brukar uppge effektiva så man kan läsa om två olika pixelmängder.

De fysiska måtten på sensorn har ingen stor betydelse i den jämförelsen. Det är antalet pixlar som spelar roll.

Ni kunniga är inte överens. När jag tidigare i tråden räknade med bara pixlar ansågs det att storleken också har betydelse.
En bilds kvaliteter är ju fler än bara upplösning.

Och ganska enkelt - om en iPhonesensor duger till A4 i alla avseenden, så duger alltså fyra iPhonesensorer till A2. I alla avseenden.

Om den egna favoritkameran ( själva märket )-( Tillverkaren ) väljer att höja eller sänka pixelmängden i nästa modell, så är det som det är, den mera påkostade kamera modellen kan få lite mera pixlar, och ofta någon ytterligare förbättrad finess, precis som vissa bilar så är det inte bara flera hästkrafter ( pixlar ) utan kanske också bättre bromsar, bättre varningssystem osv, man drar inte alltid nytta av många hästkrafter eller många pixlar, men det kan vara bra att dom fins och så följer det med lite extra också, D810 hade tydligen besvär med slutar skakningar vid vissa tider och zoom objektiv enligt DPR men lär vara lösta med D850 så mera keepers med den senare.

Om man jämför Nokia N8 och Sony 7S (bägge med 12 MP) på Imaging-Resourse Multi
så är det dött lopp på svart/vitt och annat med häg kontrast. Däremot är det stor skillnad på låg kontrast typ hår och detaljer i kläder. Där ser mobilen suddig ut.

D810 hade tydligen besvär med slutar skakningar vid vissa tider och zoom objektiv enligt DPR men lär vara lösta med D850 så mera keepers med den senare.

Nu misstänker jag att du minns lite fel. Inte för att starta ett märkeskrig Nikon/Sony, men det var ju A7R som led något enormt av just shutter shock, och som innebar att det ibland var svårt att fullt nyttja dess högupplösta sensor. Detta har Sony dock löst mycket bättre och i stort blivit av med i den uppföljande A7RII-modellen.

Ni kunniga är inte överens. När jag tidigare i tråden räknade med bara pixlar ansågs det att storleken också har betydelse.
En bilds kvaliteter är ju fler än bara upplösning.
Diskussionen tycker jag verkar ha tyngdpunkt på upplösning och då är det pixelmängden som spelar roll för hur stort man kan skriva ut.

Och ganska enkelt - om en iPhonesensor duger till A4 i alla avseenden, så duger alltså fyra iPhonesensorer till A2. I alla avseenden.
Ja, om man vill jämföra andra aspekter än upplösning så behöver man ta hänsyn till storleken också.

Om man jämför Nokia N8 och Sony 7S (bägge med 12 MP) på Imaging-Resourse Multi
så är det dött lopp på svart/vitt och annat med häg kontrast. Däremot är det stor skillnad på låg kontrast typ hår och detaljer i kläder. Där ser mobilen suddig ut.

Kan du länka till den jämförelsen? Objektiven spelar f.ö. roll också. Och brusreduceringen. Och annan bildprocessning.

Väldigt enkelt. Jag använder inte LR till de bilder jag vill skriva ut. Hanterar dem i Iridient, On1 raw eller Capture One pro före utskrift. Lr håller inte måttet.

Det är transmosacing och rendering som inte fungerar i LR.

Alltid lite fascinerad av dessa påståenden om att den ena råkonverteraren är så mycket bättre än den andra. Jag tog en bild med mycket grönt i, som ju anses vara den svåraste färgen att återge för Lightroom, och sedan konverterade jag den bilden i Lightroom och Irident Developer. Ändrade ingenting på grundinställningarna med undantag av skärpningen. Där försökte jag hitta den optimala inställningen för respektive program. Jag lade upp dem sida vid sida vid 100% och tog en skärmdump. Vilken är Lightroom och vilken är Irident? Vill du se dumpen vid 100%, vilket du bör göra med tanke på hur suddiga bilderna blir på Fotosian, så finns skärmdumpen att ladda ner här https://www.dropbox.com/s/uvru5zduky2etxc/LR_vs IR.tif?dl=0

Bilagor

• LR_vs-IR.jpg
    LR_vs-IR.jpg
    134.3 KB · Visningar: 72
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar