fotobollfoto
Aktiv medlem
Knappast om kvalitet mäts i lastförmåga.Det vet väl t o m italienare att Ferrari är bättre än Volvo!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Knappast om kvalitet mäts i lastförmåga.Det vet väl t o m italienare att Ferrari är bättre än Volvo!
Detaljupplösning. Fler pixlar = högre detaljupplösning.
Till er båda!
Definiera gärna bildkvalitet så att det objektivt kan mätas entydigt.
Njae, jag tror inte man vill överge måttet linjepar per millimeter för att mäta upplösningsförmåga om man använder en digitalkamera istället för en filmkamera.Upplösning: möjlighet att urskilja detaljer. Dvs ett avstånd. Mäts i pixlar i digital bild och i sträcka i analog bild.
Jag svarade på #188 men varför skulle inte fler pixlar/punkter vara bättre även för utskrifter eftersom vi nu är inne på teori? Ta fram förstoringsglaset. Ditt påstående är korrekt men onödigt svagt.
Som vi kommit fram till gör de inte det om man inte printar väldigt stort.
Jag tycker det hade varit fantastiskt att se utskrifter gjorda från olika kameror, MFT/APS-C/FF//MF olika fabrikat, olika utskriftsstorlekar, olika upplösningar i ett riktigt blindtest, hängande på en vägg i ett normalbelyst rum och betraktad på ett realistiskt avstånd
Min personliga tro är att ytterst få av oss med någon större konsekvens skulle kunna identifiera några meningsfulla skillnader. Av de som i verkligheten betraktar våra bilder skulle uppfatta någon skillnad alls har jag ännu svårare att tro.
Ett enda sånt blindtest tycker jag skulle vara oändligt mycket intressantare än alla teoretiska beräkningar.
Kan vi inte fixa det? Om ett tiotal av oss ses och tar med oss våra respektive grejer och plåtar samma grej så kan vi satsa några hundra vardera på att göra några utskrifter som vi sen kan hänga och blindtesta – skulle ju vara roligt att se om man ens kunde känna igen in egen bild
Den enda risken som jag ser är att det skulle dämpa lusten till ny utrustning något
Yes! Typ att låta 4 helt olika bilar tävla i hastighet på motorvägen men ingen får köra snabbare än 110!
Men det är ju precis det som är poängen. En snabbare bil kör inte snabbare än en annan om båda kör i 110.
Lätt. Den som har största utskriften vinner. Detaljer i skuggor och högdagrar lär försvinna så man fixar förstås detta. Eller menar du att alla bilderna ska skalas ner till samma A3? Och att man inte får lyfta skuggorna på de kameror som klarar det?
Yes! Typ att låta 4 helt olika bilar tävla i hastighet på motorvägen men ingen får köra snabbare än 110!
En kommer accelerera snabbare än den andra och komma först i mål...
/Stefan
Ja det är ju faktiskt så man normalt sett testar bilar, utifrån hur de är att använda för en vanlig användare. Det är precis det testet jag är intresserad av, för att jag tycker det har störst allmängiltighet. Du vill testa vilken bil som går fortast under ideala förhållanden. Det är fine, om det är ditt intresse, däremot så inser du säkert att topphastigheten är ointressant för någon som har bilen som ett transportmedel.
Jag skulle gärna ha en D850 eller en A7IIr, men sannningen är att det inte ens för en procent av de bilder jag tar skulle leda till i praktiken bättre bilder, jämfört med min 6D. Det betyder förstås inte att jag inte förstår att de i vissa situationer har potentialen att ge bättre resultat, men för mig så är det i realiteten inte så – alla ger ett tillräckligt bra resultat, så bra att de som betraktar mina bilder aldrig skulle kunna se skillnaden (jag bortser från jpeg-färger rakt ur kameran)
Jag har för mig att vi pratat om en liknande sak i en annan tråd, där du är av åsikten att kvalitetsmaximering är det man ska sträva efter, medan jag menar att det är kvalitetssatisfiering, dvs att nå ett _tillräckligt_ bra resultat som är intressant. Allt utöver det är ganska ointressant för mig, och skulle jag tro, för många andra.
Därför, tycker jag ett sånt blindtest vore intressant
Tävla i hastighet var det.
Precis så är det. Man äter tills man är mätt. Annas kan det till och med får negativa konsekvenser. Oftast är det människan som sätter gränsen för tekniken, för våra förmågor är begränsad.
En större hammare kunde slå hårdare, men om den överstiger ett visst vikt blir den oanvändbar.
Filmer på teven eller datorn visas med 25 eller 60 bilder per sekund, för det räcker att vi uppfatta att rörelsen är mjukt. Om någon tycker att det är bra för hans ögon med 200 bilder per sekund, var så god.
Det som lurar oss är att man kan zooma vid en skärm. Om du visa dina bilder för andra bara på skärm (internet) eller printa i storlekar som har plats i en vanligt vardagsrum räcker ganska låga MP värden. Men klart måste man kunna peka på större siffror om man vill säljer en ny kameramodell, så köp bara på och fyll era hårddiskar med pixlar ingen titta på ;-)
Sorry jag lovade ju att inte skriva mera i den här tråd....
...
Jag skulle gärna ha en D850 eller en A7IIr, men sannningen är att det inte ens för en procent av de bilder jag tar skulle leda till i praktiken bättre bilder, jämfört med min 6D. Det betyder förstås inte att jag inte förstår att de i vissa situationer har potentialen att ge bättre resultat, men för mig så är det i realiteten inte så – alla ger ett tillräckligt bra resultat, så bra att de som betraktar mina bilder aldrig skulle kunna se skillnaden (jag bortser från jpeg-färger rakt ur kameran)
Jag har för mig att vi pratat om en liknande sak i en annan tråd, där du är av åsikten att kvalitetsmaximering är det man ska sträva efter, medan jag menar att det är kvalitetssatisfiering, dvs att nå ett _tillräckligt_ bra resultat som är intressant. Allt utöver det är ganska ointressant för mig, och skulle jag tro, för många andra.
Därför, tycker jag ett sånt blindtest vore intressant
mmm medelhastigheten för den som kom först i mål var högre än förloraren. Och då körde man inte full kapacitet.
Alla bilar/mjukvaror startar ´från 0.
/stefan