PMD
Aktiv medlem
Jag hade en gång bara ett (50 mm)!Nu hade du bara tre (21, 35, 100mm) och jag hade en gång bara två (40 och 100mm).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade en gång bara ett (50 mm)!Nu hade du bara tre (21, 35, 100mm) och jag hade en gång bara två (40 och 100mm).
Det var många år jag enbart hade ett 50mm, en Canon FTb samt nästa kamerahus AE-1, så var det enbart med kitobjektivet. Det var först vid det tredje huset en Nikon AF 501 som jag skaffade en 70-210/4 zoom och det var allt som jag hade till det huset en 50mm och en telezoom. Så under kanske 10-15 år så ”behöves” enbart 1-2 objektiv.Jag hade en gång bara ett (50 mm)!
Vad är ett analogt objektiv?Mina mest använda objektiv är min Sigma 400 apo tele macro. Sen Sigma macro 105 2,8 hsm. Även en analog 35 - 105 zoom från Nikon. Har även en analog 200 4,0 även den från Nikon. Mitt senaste fynd är en Nikon zoom 80-200 2,8 ed. Mitt sista objektiv är en Nikon 60mm 2,8 macro.
Han menar förstås ett mekaniskt objektiv. I Canonvärlden hade det varit ett FD, inte ett EF eller RF.Vad är ett analogt objektiv?
I Pentaxvärlden pratar vi om LBA, Lens Buying Addiction. En svår sjukdom, det finns ju så många braaaaa objektiv man bara mååååste ha. Själv har jag stannat vid ett femtontal från 11mm till 600mm. Men om det dyker upp ett FA* 200mm Macro, eller ett FA* 400mm till ett bra pris så...
Ett med elektrisk inställning av fokusering och bländare. I Canonvärlden EF och RF.Vad är ett icke-mekaniskt objektiv?
Jo, fast i det ovan nämnda fallet verkar sjukdomen begränsad till att bara omfatta objektiv.Är det inte samma sak som GAS (Gear Acquisition Syndrome ).
Vad är ett analogt objektiv?
Du vet alltså vad som menas med ett analogt objektiv? Är det ett objektiv som används tillsammans med en "analog" kamera?Om man har tillräckligt mycket kunskap inom området så tror jag de flesta klarar av att lägga ihop pusselbitarna och fortsätta diskussionen på ett konstruktivt sätt. Precis som särskrivning på sammansatta ord så är det oftast såna som vill trycka ner folk som kommenterar att de inte fattar och skyller på syftningsfel, men är man med i diskussionen, tittar lite och och försöker hjälpa folk så sätter hjärnan ihop sakerna själv så det blir en meningsfull mening inom ämnet som diskuteras.
Jag tror/hoppas du förstod av som menades med analogt objektiv, men samtidigt hoppas jag inte det.
Objektiv med elektrisk inställning av bländare har oftast en mekanisk bländare. Objektiv med elektrisk inställning av fokus har ofta en omkopplare som gör att man kan ställa in fokus genom att vrida på en ring som påverkar fokuseringen mekaniskt (ibland sitter omkopplaren på kameran). Det finns alltså ingen direkt skarp avgränsning mellan mekaniskt och icke-mekaniskt objektiv.Ett med elektrisk inställning av fokusering och bländare. I Canonvärlden EF och RF.
Till skillnad från FD (och ännu äldre ting) där sånt ställs in genom att fotografen vrider på en ring eller med mekaniska spakar från kameran.
Det går knappt att svara på de här frågorna utan att bli mer specifik. Optimalt i vilken situation och perfekt för vad?Vart går gränsen för många objektiv? Hur många objektiv är optimalt? Behövs bara ett objektiv?
Hur många objektiv har du? Överlappar de objektiv du äger varandra? Har de olika bländare?
Vad är det perfekta objektivet?
Du vet alltså vad som menas med ett analogt objektiv? Är det ett objektiv som används tillsammans med en "analog" kamera?
Jag försöker inte "trycka ner" någon (vilket du däremot tycks försöka göra). Jag vill reda ut terminologin som används.
…
Ett objektiv som inte är digitalt.Vad är ett analogt objektiv?
Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara elektriskt och mekaniskt. Elektricitet och elektronik används i de allra flesta fall för att driva och/eller styra mekaniska processer. När man gör en distinktion mellan elektrisk och mekanisk bländare avser man normalt hur bländaren styrs: med en elektrisk signal eller med mekanik.Objektiv med elektrisk inställning av bländare har oftast en mekanisk bländare.
Jag vill reda ut terminologin som används.