Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur många dpi...?

Produkter
(logga in för att koppla)

P.P

Ny medlem
ursäkta en novisfråga...hur många dpi vid scanning för bästa resultat på tex kritikbilder här på fotosidan?
hur många Kb får bilderna vara på?

72 dpi räcker på en datorskärm om jag inte är felinformerad...

filerna ska väl va 1024x768 och max 250 kb stora...

ooutch! begreppsförvirring! det finns en fantastisk artikel om dpi och dyl. här på fotosidan. läs den!

läs in bilden i halva maxupplösningen (eller en fjärdedel beroende på ork), ta bort damm, rätta till färger och gör allt annat mörkrumsarbete, skala därefter ner den till ~400 - 600px i bredd beroende på hur stor du vill ha den. du kan också göra den större i men då kommer bilden skalas ner och besökaren tvingast klicka på bilden för att se den i originalformat. lite oskarp mask och sen spara ner den i jpg-format.. håll dig under 100kb för att spara bandbredd! (mina bilder brukar ligga runt 50kb)

dpi har ingenting med visning på skärmen att göra!

tackar för infon
bilderna tappar en hel del skärpa vid scanningen tycker jag nämligen, kan ju bero på kass scanner förståss.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar