Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder har du tagit med din 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja Mårten, jag håller med. Sedan jag upptäckte antalet exponeringar igår, har jag tänkt till ganska ordentligt på mitt fotande. Allt som oftast kommer jag hem med en hel hög bilder, av vilka jag behåller ett fåtal. Visst, jag lär mig massor, men förlorar samtidigt på att jag inte koncentrerar mig på varje bild, utan mer kör på kvantitet och då kan vara tämligen säker på att åtminstone en av alla bilder är bra nog.

Från och med nu ska jag begränsa mig till ett visst antal bilder per fotosession. Bara för att "tvinga" mig själv att verkligen tänka efter inför varje ny bild jag tar. Tror att det kan vara lärorikt.

Det jag var mest rädd för när jag såg antalet exponeringar hittills, var mest att jag skulle riskera service eller nytt inköp av kamera efter betydligt kortare tid än jag räknat med. Jag hade ju tänkt behålla kameran i åtminstone 3-4 år...
 
Det vore intressant om så många som möjligt har tid att bara skriva ett kort inlägg innehållandes:

Antal exponeringar: XXXX st
Haft kameran sedan: XXXX-XX-XX

Å andra sidan kanske jag går till överdrift nu, men det vore rätt intressant att veta hur många bilder ni tagit innan ni sålt/skrotat kameran, eller hur många ni har tagit till dags dato utan service av slutare, spegel eller annat.

Ange i så fall om service gjorts och av vad, så kanske man kan räkna ut ett medelvärde när man kan tänkas behöva punga ut pengar på reparationer.
 
Ett tips kan vara att skaffa en försäkring. Jag köpte min 400d hos japanfoto och skaffade en 4 års försäkring som täcker fel pga av förslitning.
Ganska dyrt men man slipper oroasig för hur många exponeringar man gör.
 
Okej. Ja jag fick ju ett erbjudande om något sådant för en tid sedan. Så det täcker alltså "onormalt slitage" eller "onormalt nyttjande"?

Jag har fått för mig att det är någon sådan luddig punkt som det kan hänvisas till om jag vill ha något fixat på försäkringens bekostnad. Det brukar alltid finnas någon svårtolkad punkt som friar tillverkaren eller försäkringsbolaget, men jag hoppas att jag har fel.

"Jaha, du har tagit 14000 bilder på ett år! Ja det täcker ju inte vår garanti/försäkring. Det är ett klart fall av överdriven användning"

Den typen av svar vore himla tråkigt...
Jag menar - vem bestämmer om var gränsen för "onormalt" går?
 
EndZone skrev:
Okej, tack! Nu börjar jag bli lugnare. Och precis som en vis man nämnde här i tråden, man bör nog tänka efter lite innan man tar bilden. Nu i början av min "fotokarriär" har jag testat så många olika exponeringar och slutartider, ISO-lägen och annat att jag helt enkelt "varit tvungen" att ta en massa bilder.

Antar att det kommer att lugna ned sig betydligt när jag väl lärt mig mer om kameran. Eller? :)

Jag har en analog F3 som jag använder parallellt med D200'an. Sedan jag började med det så har jag börjat "tänka till" innan jag tar en bild.

Senaste diarullen jag tog innehöll 29 bra bilder av 36, att ställas i relation till att komma hem med 180 digitala bilder och behålla 5-10...

Det är kul i början att bara "smattra" av en massa bilder för att man kan, särskilt om man fotat analogt sen tidiga tonåren då man fick spara ihop stålar till film... :)

Med tiden så kommer ju tiden man behöver för att knäppa av en bra bild dessutom bli kortare. I början när man är ovan så känns det som fåglar och fjärilar bara sitter still en 1/1000-dels sekund, med tiden så blir den stunden fullt tillräcklig för att komponera och ställa in skärpedjup m.m. Det leder också till färre, men bättre bilder.

Men visst, när jag är ute för att fota fåglar kan jag bränna av en jäkla massa repriser för att vara säker på att få EN bra med mig hem. Det har väl kanske mest med att göra att det kan vara knepigt att få skärpan där man vill p.g.a. små motiv på långt håll med långa objektiv. Det får man dock lida för när man blir sittande framför datorn och sorterar i timtal...

Hursomhelst, använd du kameran så mycket du vill, det är ju det den är till för! :)

/H
 
Jag sålde precis iväg min 350D. Men den har gått cirka 15-16000 exponeringar och fungerar precis om ny. Om inte bättre.. så sluta oroa er och ut och plåta nu för sjutton! ;)
 
Det är inte så att man måste köpa en ny kamera ifall slutaren skulle ge sig p.g.a. förslitning, man kan byta slutare.
Jag har tidigare sett uppgifter på att det skulle kosta runt 2500:- här på fotosidan, men kan inte gå i god för den uppgiften.

Personligen tror att jag slutarna klarar rätt många bilder, risken att kameran ska lägga av för att man tappar den eller liknande är nog större än att den lägger av p.g.a. ålderskrämpor. Säger detta med viss bitterhet då jag tappade min EOS10QD (analog) här om veckan och sedan dess uppför den sig inte riktigt som förr....
 
Jaha???

3200 bilder på 3 dagar då?
Eller det var inte fulla dagar heller. Mer som 25-30 timmar.

Detta uppnådde jag under Peace and Love 2007 i Borlänge. ;)
Allt detta med en 350D.

Någon som slår det?
 
Ca. 2300 bilder på två år.
Det är bilder som jag har sparat.
Blev väl en hel del testskott i början, men har förmodligen inte tagit mer än 4000 exp.

Hur bär ni er åt för att ta så många bilder?
Har man det som jobb kan jag förså, men ni andra. Hur hinner ni med?


Föresten, finns det något sätt att ta reda på antal exp. på en Dynax 5D?



/Thomas
 
Re: Jaha???

Andreas S Eriksson skrev:
3200 bilder på 3 dagar då?
Eller det var inte fulla dagar heller. Mer som 25-30 timmar.

Detta uppnådde jag under Peace and Love 2007 i Borlänge. ;)
Allt detta med en 350D.

Någon som slår det?


Nej, inte än i alla fall :)
Tack för alla svar! Är en betydligt lugnare amatörfotograf nu!
 
jtkarlsson skrev:


Hur bär ni er åt för att ta så många bilder?

/Thomas


Ja du, det är inte så svårt som det kan verka faktiskt. Hade någon frågat mig innan jag själv tittade efter, hade jag förmodligen svarat c:a 3000 bilder. Nu var det betydligt mer än så och jag fattar det knappt själv. Många bilder på fåglar och andra rörliga objekt har det blivit, mest i testsyfte. Har även stått och fotat bilar som susat förbi bara för att få träning på rörliga objekt.

Under en flygdag i Örebro drämde jag av 900 bilder om jag inte minns fel.

Så här i efterhand kanske man kan säga att man nog har övat lite väl mycket... :)
 
första året tog jag 35000 bilder, andra året 10000 och fortsätter det som hittills så blir det ca 5000 bilder nu år 3...
 
Anders74 skrev:
Råkar man sätta in ett inte helt tomt minneskort med högre nummer från en annan kamera får man dock trixa lite för att få tillbaks rätt nummer igen.

Jag slänger bara in en fråga här.

Hur går det här "trixet" till med att få rätt filnummer igen även om man har haft ett kort från en annan kamera? :) är väldigt benägen att veta för det är precis vad jag behöver göra.
 
Albwah skrev:

Hur går det här "trixet" till med att få rätt filnummer igen även om man har haft ett kort från en annan kamera? :) är väldigt benägen att veta för det är precis vad jag behöver göra.

Jag undvek att beskriva det så ingående eftersom jag inte minns exakt hur jag gjorde :) men kameran plockar vid kontinuerlig numrering det högsta numret av den interna räknaren och det på minneskortet. Då bör man alltså i kamerans meny kunna ställa om kamreran till att inte använda kontinuerlig numrerering och sätta i ett blankt kort för att så få kameran att börja på noll, för att sedan lägga i en bild med senaste korrekta nummer på kortet och starta om med kontinuerlig numrering igen. Haken är att kameran även numrerar mapparna på kortet, så man måste även ändra mappnamn, men syntaxen var rätt enkel. Testa dig fram några gånger så ramlar nog rätt nummer in och beskriv gärna enklaste sättet att göra det här sedan. Jag borde ha noterat förfaringssättet när jag gjorde det...
 
Re: Jaha???

Andreas S Eriksson skrev:
3200 bilder på 3 dagar då?
Eller det var inte fulla dagar heller. Mer som 25-30 timmar.

Detta uppnådde jag under Peace and Love 2007 i Borlänge. ;)
Allt detta med en 350D.

Någon som slår det?

1688 bilder på 5,5 timmar.. STCC.
 
EndZone skrev:
Det vore intressant om så många som möjligt har tid att bara skriva ett kort inlägg innehållandes:

Antal exponeringar: XXXX st
Haft kameran sedan: XXXX-XX-XX

EOS 1n (analog)
Antal exponeringar: ca. 1800 st på två år

EOS 10D
Antal exponeringar: ca 12000 st på 21 månader

EOS 1D MkII
Antal exponeringar: ca 38000 st sedan december -04 (31 månader)
 
Anders74 skrev:
Det ser man inte i kameran. Om man använder kontinuerlig filnumrering och har koll på när räknaren slår runt så kan man se det på filnamnen. Råkar man sätta in ett inte helt tomt minneskort med högre nummer från en annan kamera får man dock trixa lite för att få tillbaks rätt nummer igen, är man lat där tappar man räkningen för gott. Det sägs dock att verkstaden kan läsa ut en räknare.

Kan det vara därför min kamera 30D hoppade ca 2000 bilder när jag höll på att fota? växlade mellan 3 minneskort varav ett använts på en annan kamera. fast jag vet förståss inte om den hade högre nummer...
 
Lejjonet skrev:
Kan det vara därför min kamera 30D hoppade ca 2000 bilder när jag höll på att fota? växlade mellan 3 minneskort varav ett använts på en annan kamera. fast jag vet förståss inte om den hade högre nummer...

Ja, Canon adopterar automatiskt den högsta nummerserien för att undvika dubletter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.