Min recension behöver nog utvecklas lite, jag återkommer till den, men först ska jag svara på Cecilias fråga och reda ut en del begrepp så vi pratar om samma saker.
*** Var sitter AF? Hur fungerar AF? ***
AF sitter både i huset och i objektivet. I huset sitter en sensor som, när fokus börjar närma sig, känner hur långt objektivet måste förflytta sig för att fokus ska uppnås. Objektivet innehåller motorn som driver förflyttningen samt elektronik som ser till att förflyttningen blir så lång som kamerahuset önskade. När förflyttningen är klar sker ingen ny kontroll. Detta ger en väldigt snabb AF jämfört med kompaktkameran som istället använder bildsensorn för att känna kontrasten i bilden och sedan flytta objektivet en bit för att se om kontrasten blev större eller mindre och på så sätt testa sig fram tills bästa fokus uppnås. Haken med systemkamerans teknik med en egen fokussensor är att den måste vara rätt kalibrerad så fokus på fokussensorn är samma som fokus på bildsensorn. (En halvtransparent spegel skickar en del av ljuset från objektivet till en mattskiva så vi kan se hur bilden kommer se ut i sökaren. Det ljus som släpps igenom första spegeln träffar en bakre spegel som skickar ner ljuset till fokussensorerna som sitter i botten av kamerahuset. När bilden tas lyfts spegeln upp och ljuset når istället bildsensorn.) Eftersom kameran beordrar objektivet en viss förflyttning men inte gör någon efterkontroll måste alltså både kameran och objektivet vara rätt kalibrerade.
*** Vad menar vi med rätt fokus och DoF? ***
Med rätt fokus menar vi förstås det avstånd där motivet avbildas som skarpast. Dock kommer föremål en bit framför och en bit bakom också upplevas om skarpt eftersom detta inte är så oskarpt att vi kan se det. Desto större bländare (mindre bländartal) desto kortare avstånd innan föremålen blir oskarpa. Den stäcka som är acceptabelt skarp kallar vi skärpedjup, eller Depth of Field, DoF. Kollar vi på bilden på datorskärmen zoomar vi ofta 100% och ser att det inte är så mycket som ligger inom perfekt skärpa.
*** Vad menar kameran med rätt fokus? ***
Canon är nöjda motivet ligger inom DoF när fokus låses i konsumentmodellerna. Fokus behöver alltså inte ligga helt optimalt. Proffsmodellerna ska ligga inom 1/3 DoF. Haken är att även objektiven måsta vara kalibrerade, så har du ett konsumenthus som ligger "på gränsen" (fokus hamnar ofta i ytterkanten av DoF) och ett objektiv som ligger lite snett "åt samma håll" kan kombinationen göra att motivet hamnar utanför DoF även om båda ligger inom Canons toleranser var för sig. Omvänt kan ett felkalibrerat hus och objektiv fungera ganska bra tillsammans om de ligger fel åt var sitt håll.
*** Vad menar kameran med DoF? ***
Jag lade kamerans (läs Canons) definition av DoF under en separat punkt, då detta är en avgörande men ofta förbisedd detalj. Med DoF avser Canon den sträcka som ser skarp ut på en ganska liten utskrift, 15*21 cm är nog den närmaste storleken i många fotoaffärer. Problemet är att något som ser skarpt ut på en såpass liten utskrift inte alls behöver vara skarpt när man zommar 100% på skärmen. En sådan granskning motsvarar en utskrift på minst 30*45 cm, oftast mer. Våra toleranser för vad som ligger inom DoF är alltså ofta mycket mindre än kamerans. Antagligen är det också därför en del fotografer aldrig upplever AF som ett problem och andra mest hela tiden. Betraktar man sina bilder utskrivna på 15*21 eller helskärm utan att zomma in upplever man kanske att de flesta bilder ligger rätt, andra zoomar ofta in fullt eller beskär hårt före utskrift och upplever problem trots att kameran sätter fokus inom tillverkarens definition av DoF. Fotograferar man ofta nedbländat något steg (större DoF) märker man inte heller något problem eftersom kameran ska sätta fokus inom DoF med största bländaren. Fokusering sker ju alltid med fullt öppen bländare.
*** Recensionen av AF i 350D ***
Min avsikt var främst att peka på de största skillnaderna mellan 400D/30D och 350D. Köper man ett par ljusstarka zoomar för 10000:-/st tycker jag inte man ska spara in ett par tusenlappar på huset eftersom det märks skillnad i AF. AF-sensorn i 350D duger bra för kitgluggen och t ex 70-200/4, men eftersom mittpunkten saknar en sensor med högre precision vid f/2,8 så märker man en större spridning med t ex 70-200/2,8, även om man får zooma lite i bilderna för att se det. Det varierar också som jag skriver mellan olika objektiv. T ex tycker jag EF-S 60/2,8 fungerar bra med hög träffprocent, medan EF-S 17-55/2,8 IS inte har någon vidare procent på något av de 350-hus jag testat den med. (Jag har testat flera kombinationer av hus och objektiv.) Bländar man ner till f/4 börjar dock procenten gå upp rejält och vid f/5,6 är den helt ok. Även ytterpunkterna på 30D, som inte har någon extra känslighet vid f/2,8 har problem att sätta fokus perfekt med största bländaren på det objektivet. Delvis beror det säkert på objektivet har en lite "vårdslös" AF som är ruskigt snabb även vid svagt ljus (jämfört med t ex 60/2,8) men som också ställer stora krav på AF i kameran.
Kenneths problem tror jag därmed inte har med den sämre precisionen i AF-sensorn i 350D att göra, såvida kitoptik eller motsvarande används. Däremot kan huset eller optiken vara felkalibrerade, men det vågar jag inte spekulera mer i utan bildexempel.