Annons

Hur många bilder har du tagit med din 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Känner inte igen dessa problem. Låter väl snarare som det är objektiven som spökar. Att hälften av bilderna bli skarpa som någon säger i recensionerna kan knappast ha med kameran att göra. Upplever väldigt sällan att jag får en oskarp bild om jag inte valt att göra det avsiktligt. Däremot är kameran inte den bästa på att hitta fokus i mörker (detta har förvisso också en del med val av objektiv). Min ljussvagaste glugg har 2.8 (och det var bl.a. de ljusstarka som sades inte gå bra ihop med kameran) har även haft ljussvagare gluggar vilket också funkat fint. Sedan om man av en eller annan anledning kör på diverse tveksamma objektiv så får man förstås en större osäkerhet än på andra objektiv. Kommer inte inte ihåg när min 85/1.8 missade fokus senast, den är ytterst exakt. Sedan att vissa objektiv fungerar bättre på en kamera än en annan kan väl ha att göra med kalibreringen (vilket är en gissning då jag har för lite hum om detta för att verkligen kunna uttala mig om just detta.).

Sedan att 350d fokus inte är lika bra som proffskameror är en annan sak.

Jag har inte haft några problem med fokus på min kamera. Hm, sitter inte den funktionen i objektivet? Jag har inte kitobjektivet.

cecber skrev:
Jag har inte haft några problem med fokus på min kamera. Hm, sitter inte den funktionen i objektivet? Jag har inte kitobjektivet.

Det är inte så enkelt, det finns funktionalitet i både kamera och objektiv för att avläsa fokus även om det bara är objektivet som utför själva fokuseringen.

Min recension behöver nog utvecklas lite, jag återkommer till den, men först ska jag svara på Cecilias fråga och reda ut en del begrepp så vi pratar om samma saker.

*** Var sitter AF? Hur fungerar AF? ***
AF sitter både i huset och i objektivet. I huset sitter en sensor som, när fokus börjar närma sig, känner hur långt objektivet måste förflytta sig för att fokus ska uppnås. Objektivet innehåller motorn som driver förflyttningen samt elektronik som ser till att förflyttningen blir så lång som kamerahuset önskade. När förflyttningen är klar sker ingen ny kontroll. Detta ger en väldigt snabb AF jämfört med kompaktkameran som istället använder bildsensorn för att känna kontrasten i bilden och sedan flytta objektivet en bit för att se om kontrasten blev större eller mindre och på så sätt testa sig fram tills bästa fokus uppnås. Haken med systemkamerans teknik med en egen fokussensor är att den måste vara rätt kalibrerad så fokus på fokussensorn är samma som fokus på bildsensorn. (En halvtransparent spegel skickar en del av ljuset från objektivet till en mattskiva så vi kan se hur bilden kommer se ut i sökaren. Det ljus som släpps igenom första spegeln träffar en bakre spegel som skickar ner ljuset till fokussensorerna som sitter i botten av kamerahuset. När bilden tas lyfts spegeln upp och ljuset når istället bildsensorn.) Eftersom kameran beordrar objektivet en viss förflyttning men inte gör någon efterkontroll måste alltså både kameran och objektivet vara rätt kalibrerade.

*** Vad menar vi med rätt fokus och DoF? ***
Med rätt fokus menar vi förstås det avstånd där motivet avbildas som skarpast. Dock kommer föremål en bit framför och en bit bakom också upplevas om skarpt eftersom detta inte är så oskarpt att vi kan se det. Desto större bländare (mindre bländartal) desto kortare avstånd innan föremålen blir oskarpa. Den stäcka som är acceptabelt skarp kallar vi skärpedjup, eller Depth of Field, DoF. Kollar vi på bilden på datorskärmen zoomar vi ofta 100% och ser att det inte är så mycket som ligger inom perfekt skärpa.

*** Vad menar kameran med rätt fokus? ***
Canon är nöjda motivet ligger inom DoF när fokus låses i konsumentmodellerna. Fokus behöver alltså inte ligga helt optimalt. Proffsmodellerna ska ligga inom 1/3 DoF. Haken är att även objektiven måsta vara kalibrerade, så har du ett konsumenthus som ligger "på gränsen" (fokus hamnar ofta i ytterkanten av DoF) och ett objektiv som ligger lite snett "åt samma håll" kan kombinationen göra att motivet hamnar utanför DoF även om båda ligger inom Canons toleranser var för sig. Omvänt kan ett felkalibrerat hus och objektiv fungera ganska bra tillsammans om de ligger fel åt var sitt håll.

*** Vad menar kameran med DoF? ***
Jag lade kamerans (läs Canons) definition av DoF under en separat punkt, då detta är en avgörande men ofta förbisedd detalj. Med DoF avser Canon den sträcka som ser skarp ut på en ganska liten utskrift, 15*21 cm är nog den närmaste storleken i många fotoaffärer. Problemet är att något som ser skarpt ut på en såpass liten utskrift inte alls behöver vara skarpt när man zommar 100% på skärmen. En sådan granskning motsvarar en utskrift på minst 30*45 cm, oftast mer. Våra toleranser för vad som ligger inom DoF är alltså ofta mycket mindre än kamerans. Antagligen är det också därför en del fotografer aldrig upplever AF som ett problem och andra mest hela tiden. Betraktar man sina bilder utskrivna på 15*21 eller helskärm utan att zomma in upplever man kanske att de flesta bilder ligger rätt, andra zoomar ofta in fullt eller beskär hårt före utskrift och upplever problem trots att kameran sätter fokus inom tillverkarens definition av DoF. Fotograferar man ofta nedbländat något steg (större DoF) märker man inte heller något problem eftersom kameran ska sätta fokus inom DoF med största bländaren. Fokusering sker ju alltid med fullt öppen bländare.

*** Recensionen av AF i 350D ***
Min avsikt var främst att peka på de största skillnaderna mellan 400D/30D och 350D. Köper man ett par ljusstarka zoomar för 10000:-/st tycker jag inte man ska spara in ett par tusenlappar på huset eftersom det märks skillnad i AF. AF-sensorn i 350D duger bra för kitgluggen och t ex 70-200/4, men eftersom mittpunkten saknar en sensor med högre precision vid f/2,8 så märker man en större spridning med t ex 70-200/2,8, även om man får zooma lite i bilderna för att se det. Det varierar också som jag skriver mellan olika objektiv. T ex tycker jag EF-S 60/2,8 fungerar bra med hög träffprocent, medan EF-S 17-55/2,8 IS inte har någon vidare procent på något av de 350-hus jag testat den med. (Jag har testat flera kombinationer av hus och objektiv.) Bländar man ner till f/4 börjar dock procenten gå upp rejält och vid f/5,6 är den helt ok. Även ytterpunkterna på 30D, som inte har någon extra känslighet vid f/2,8 har problem att sätta fokus perfekt med största bländaren på det objektivet. Delvis beror det säkert på objektivet har en lite "vårdslös" AF som är ruskigt snabb även vid svagt ljus (jämfört med t ex 60/2,8) men som också ställer stora krav på AF i kameran.

Kenneths problem tror jag därmed inte har med den sämre precisionen i AF-sensorn i 350D att göra, såvida kitoptik eller motsvarande används. Däremot kan huset eller optiken vara felkalibrerade, men det vågar jag inte spekulera mer i utan bildexempel.

Senast idag läste jag ett inlägg här på FS om en person som skickade sin nya proffskamera (senaste Canon proffsmodellen) eftersom den inte fokuserade rätt.

Det är självklart så att att fokussystemet är mer avancerat i proffshusen än i nybörjarhusen, men skillnaderna mellan 350d, 400d och 30d vet jag inte hur pass stora de är, ifall det nu är några skillnader.

En hel del Sigma objektiv fokuserar fel, men långt ifrån alla.

Det kan inte vara så att du fått ett 350d hus som fokuserar fel. Ett 350d hus behöver ju inte stå för hela utbudet. Detsamma gäller objektiv i största allmänhet (det finns alltid måndagsexemplar).

Mvh

David

David, för en källa med större trovärdighet än mina erfarenheter, se 400D (Rebel XTi) White Paper, sidan 10, där en jämförelse med 350D (Rebel XT) görs:

The Digital Rebel XTi has the same 9-point AF sensor and AF unit as the EOS 30D, including the sophisticated dualprecision cross-type sensor in the center AF position. This represents a very substantial upgrade from the Digital Rebel XT. The XTi is the first entry-level EOS Digital camera to have an enhanced precision cross-type, center AF point compatible with f/2.8, a feature unique in its class. The XTi has some significant AF performance improvements over the Digital Rebel XT. For example, the XTi has the same wide-area focusing as the EOS 30D. With an f/2.8 or brighter lens, the center AF point detects focus with the f/2.8 light flux. The base line of the center AF point's vertical-line sensitive sensor is twice as long as that of an AF point compatible with f/5.6. This makes focusing detection more precise.

Additionally, the center AF point has a vertical-line sensitive sensor compatible with f/5.6. Therefore, cross-type focusing is possible with any EF lens. The center AF point's horizontal-line sensitive sensor for f/5.6 has a two-line, zigzag pattern. This redundancy of focusing methods makes focus detection more consistent. As in the case of the EOS 30D, fine-tuning has been incorporated to improve the AF precision. Focusing performance under low light has been improved by 1 stop and is now possible from EV -0.5 to EV 18. Finally, the wider focusing area with nine AF points and the diagonal configuration of AF points in and around the center afford improved subject focus tracking. Focusing speed is on a par with that of the EOS 30D because the Digital Rebel XTi shares its high-speed 32-bit RISC microcomputer. The algorithm for AI SERVO AF continuous shooting has been fine-tuned and optimized for 3 frames per second.

Jag ifrågasätter inte detta, utan jag ifrågasätter att 350d skulle fokusera så pass illa att man inte får skarpa bilder med ljusstarka objektiv, då jag aldrig märkt av detta, trots att jag fotograferar reportagefoto åt en del olika tidningar där ljusförhållandena är av det slag att man oftast måste använda en så stor bländare som möjligt.

Jag ställer mig alltså frågande kring ifall det är korrekt att dra slutsatsen att 350d hus generellt fokuserar så pass illa som just det 350d hus som du utgår ifrån. Vad vet jag, du kanske har provat flera olika 350d hus, men det framgår inte av dina inlägg.

Mvh

David

Aha, då förstår jag David. Nedsanstående tolkade jag först som om du tvivlade på att det var någon skillnad alls mellan modellernas AF-system.

David Appelgren skrev:
, men skillnaderna mellan 350d, 400d och 30d vet jag inte hur pass stora de är, ifall det nu är några skillnader.

Så dålig är inte 350D. En dåligt kalibrerad 30D gör säkert ett betydligt sämre jobb. Jag fick min 350D kalibrerad i samband med ett dåligt ex av EF 70-200/4 L (se den recensionen vid intresse) och den har fungerat bra med t ex 60/2,8. Jag har dock testat tre ex av 17-55/2,8 på 4 - 5 olika 350D och funnit att 30D sätter fokus betydligt mer konsekvent. För den som vid nyinköp står inför valet mellan 350D eller 400D tycker jag alltså att skillnaden i AF är värd att beakta om man tänker köpa ljusstarka objektiv. Skillnaden är större än t ex den lilla skillnaden i upplösning, därav att jag poängterade den i recensionen. Sedan är ju förstås recensionen baserad på mina upplevelser.

Kul förresten att se att recensionerna läses!

Anders74 skrev:
Min recension behöver nog utvecklas lite, jag återkommer till den, men först ska jag svara på Cecilias fråga och reda ut en del begrepp så vi pratar om samma saker.

Tack för det intressanta och matematiska svaret, det var riktigt intressant. Jag gillar min 350D, jag vet att det inte är en proffskamera, men jag är heller inget proffs så den duger bra för mig och jag tycker att skärpan hamnar där jag vill ha den. Även med ljusstark optik.

David Appelgren skrev:
Jag ifrågasätter inte detta, utan jag ifrågasätter att 350d skulle fokusera så pass illa att man inte får skarpa bilder med ljusstarka objektiv, då jag aldrig märkt av detta, trots att jag fotograferar reportagefoto åt en del olika tidningar där ljusförhållandena är av det slag att man oftast måste använda en så stor bländare som möjligt.

Jag ställer mig alltså frågande kring ifall det är korrekt att dra slutsatsen att 350d hus generellt fokuserar så pass illa som just det 350d hus som du utgår ifrån. Vad vet jag, du kanske har provat flera olika 350d hus, men det framgår inte av dina inlägg.

Mvh

David

Jag är ingen expert.
Jag har testat två andra 350D hus med samma resultat-frontfokus.
Det blev en ny värld för mig när jag fick 30D.
Förtydligande; Det är med Tamron 28-75/2,8 och Tokina 12-24/f4 som de problemen varit störst med 350D och som nu fungerar med 30D.
På tal om låg bländare så fungerar 350D med Canons 50mm/1,8 och som Arvidsson säger Kit-objektivet. Även Sigma 70-300 APO går bra med 350D. Varför vet jag inte.

Utkastarens livslängd

Normalt är det slutarens livslängd som väcker oro, men kanske är det inte den som brukar lägga av först. Av sju Canon DSLR som vi använt i kursverksamhet vid JTH under ett år har två behövt repareras under sommaren. I båda fallen (en 350D och en 400D) är det utkastarpinnen till CF-läsaren som lossnat. Vid normalt bruk är det nog inget problem, i dessa fall skulle jag tro att ovana användare satt i CF-kortet fel och sedan brukat felaktigt våld, men jag passar på att uppmana till viss försiktighet med pinnen då konstruktionen har visat sig väldigt vek.

Här är en med rasad slutare...

Jaha, får man presentera sig som den första på FS som fått en slutare i en 350d att rasa? Kanske inte den första, men många finns det inte som jag hört. Men min slutare i min 350D rasade idag under Lisebergs avslutningsfyrkerkeri. Spegeln går upp, men sedan händer inget mer, Err 99 blir det och kameran dör. Ingen bild bir det. Och hur långt har kameran då gått? Ja, det är nästan pinsamt att säga, men runt 125 000 exponeringar sedan i maj 2005. Så det blir knappt ett halvt öre per bild om man räknar vad jag betalade för kameran. Och jag tänker inte reparera slutaren i nuläget, att betala 2500-3000 för att laga en kamera som gått så långt känns inte kul, fler grejer kan ju gå sönder… Det är som att laga en gammal bil, en gammal bil kan kosta lika mycket som en ny om man har otur. Sedan är det bara att instämma i andra inlägg tidigare i denna mycket intressanta tråd... 350d är en ingångskamera så nu blir det dags att köpa en 40d.

Men hur katten kunde det bli 125 000 exponeringar, det är juh ca 140 bilder per dag! Ja, en förklaring till det är att jag verkligen inte sparat in på krutet när jag fotat, lider snarare av de problemen att jag fått ta bort exakta kopior av bilderna som jag tagit - jag tar alldeles för mycket, något som jag skall försöka jobba med nu med min nya kamera. Men en av anledningarna till att det blivit så mycket är det projekt som jag håller på med just nu, nämligen att ta en bild varje dag under hela 2007. Och det har inte blivit en bild utan ganska många i jakten på att få den bästa dagens bild... Jaja, det var lite från en som alltså nyligen fått en rasad slutare i sin 350D...

Tråkigt när det går sönder men härligt när grejorna används!

Jag tycker du kan köpa ny kamera med gott samvete! :)

Mvh
Anders

Är det någon som kan ge ett bra tips på hur man kan räkna fram EXAKT hur många exponeringar som kameran gjort (350D), alltså även de när man inte haft något minneskort i etc. Har hört att det skall finnas någon programvara för det. Har provat med Opanda IExif 2.3, men 350D genererar tydligen inte något läsbart Shutter Count-värde. Finns det någon annan bra programvara?

Det verkar lite klurigt. Såg följande svar i en liknande diskussion på www.photography-on-the.net:

The only way to get an accurate shutter count is to send it in to Canon. Not only will inserting a used card bump the image number up if the card contains higher numbered images, but the image numbering can be reset to 1 through a menu command. There is NO WAY to verify the sellers claims on your own.

When I had servicing done on my XT, the repair ticket from Canon included the OFFICIAL counter value which can only be retrieved by Canon Support.

Re: Re: Hur många bilder har du tagit med din 350D?

Chasid skrev:
Jag blev lite nyfiken på hur man som nybörjare kan ta 7400 bilder på bara två månader. Jag jobbar som frilans lite av och till men har trots det inte lyckats ta mer än 9500 bilder med min 20D under de två åren som jag har haft den och då har jag ändå varit på ett par reportageresor i Lettland och Turkiet...

åh, inget svårt alls.
Har haft min kamera i ca 2½ månad.
Har tagit 8300 kort.
Fotograferar varje dag.
Tar många kort på varje sak.
Så det blir 1 bra bild på varje motiv iallafall
:)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto