Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen vad gäller fördelning av den efterlängtade 5DmkII till Sverige så kan man verkligen undra vad som egentligen händer bakom kulisserna.
Vi vet att Canon (Sverige) deklarerat att man i första hand ska förse press/proffs och därefter övriga.
Vad vi ser är att kameran nu finns mer och mer tillgänglig i EU.
Ett exempel är England, där man nu ett tag sett kommentaren 'in stock'.
Det betyder då att de redan klarat av sina köer och nu säljer från lager på normalt sätt. Här i Sverige är det fortfarande inga klara besked och 'ströleveranser' dyker upp lite här och var hos ÅF (som då inte heller vet hur mycket/när man får vad).
Min tolkning är som jag skrivit tidigare att lilla Sverige är just LILLA Sverige.
Vi är en oerhört liten marknad jämfört med t.ex. England, Tyskland o.s.v.
Det gör att vi definitivt inte prioriteras...
Visst kommer vi också att få vår beskärda del, min inte förrän de övriga är 'mätta'

Ett annat skäl skulle kunna vara att prishöjningen/justeringen till nuvarande dollar/euro-kurs äger rum just nu, kanske väljer Canon att avvakta tills den är avklarad? Den svenska prissättningen på Canonprodukter är ju förhållandevis låg om man ser på resten av EU?
 
Tack, Josef Nilsen.
I ditt inlägg #590 sa du med finare ord det jag ville svara på inlägg #586.

MVH
Alex

Kul att det uppskattades av någon!

Hoppade av kön på Hegethorns Foto idag, de sa på telefon att jag troligen skulle få kameran sent i december men så var ju uppenbarligen inte fallet.

Någon som har koll på hur många kamerahus Kungsholms Foto levererat än så länge? Vore kul att veta sin nuvarande köplats utan att behöva ringa och tjata :)
 
Kul att det uppskattades av någon!

Hoppade av kön på Hegethorns Foto idag, de sa på telefon att jag troligen skulle få kameran sent i december men så var ju uppenbarligen inte fallet.

Någon som har koll på hur många kamerahus Kungsholms Foto levererat än så länge? Vore kul att veta sin nuvarande köplats utan att behöva ringa och tjata :)

Jag har avancerat från plats 2 till 1 i kön hos kungsholmsfoto (enbart hus). De har alltså levererat ett hus (och ett kit tror jag).
 
Totalt!? Jag kommer få vänta tills nästa år! :'(

Ja ni gott folk.. Måste ,medge att jag gav upp idag och avbeställde mitt hus och beställde ett på Pixmania istället. Det verkade helt enkelt tröstlöst och jag har sålt min gamla femma redan i oktober och FÖRSÖKT stå ut...

Nu var jag på typ plats 160 så det rensade knappast för de som var före.. ;-) och jag ställde mig ändå på kö 5/10..

Därför känns det JÄKLIGT konstigt att kunna beställa en kamera på Pixmania igår och ha den på väg hem till mig redan idag.. Det är faktiskt nåt sjukt med tanke på hur kösituationen ser ut.. Jag tror inte att Sverige är det enda landet som har kö som sagt..

Nå. Nu är kameran på väg hem till mig med UPS Express och.. jaaa...
det ska faktiskt bli skönt att få en kamera i händerna igen.

Icke desto mindre kan jag inte låta bli att undra hur mycket Goodwill Canon förlorar på ett i mitt tycke OERHÖRT klantigt agerande... Naturligtvis skulle man lagt upp ett lager INNAN lansering eller åtminstone inte permitterat 5000 personer i Asien tidigt i oktober..

Nu ska det bli otroligt härligt att klämma in nya fwuppdateringen och gå ut och göra det man helst vill.. Fotografera!!

Ha det bäst!
/Christer
 
För egen del ser det också ljust ut. Hoppas jag.

Pengarna till Holland har kommit fram och de har nu skickat paketet med TNT. Märkligt nog har jag fått två olika "paketnummer" att söka på. Kan kameran redan ha gått i två bitar? ;)

Vi får se om det kommer en tegelsten eller vad som händer. Hur som helst så borde paketet vara framme hos mig på tisdag, senast onsdag. Jag meddelar hur det blir - i fall fler blir sugna på att skippa MkII-fattiga Sverige och shoppa utomlands.


/ Kiwi
 
Är det någon som har hört något om när nästa leverans för canon är att vänta? Eller skickar de ut någon enstaka kamera då och då bara?

Kommer ihåg att innan jul så fanns det ett ryckte om att runt 10 kameror skulle skickas ut och som också verkar ha stämt då det var många som fick kameror under ett par dagar för att sedan helt avstanna.
 
Är det någon som har hört något om när nästa leverans för canon är att vänta? Eller skickar de ut någon enstaka kamera då och då bara?

Kommer ihåg att innan jul så fanns det ett ryckte om att runt 10 kameror skulle skickas ut och som också verkar ha stämt då det var många som fick kameror under ett par dagar för att sedan helt avstanna.

7e januari sas det, men det kan inte ha varit en allt för stor laddning... :(
 
Den fabriken skulle först börja byggas nu så tror ej att effekten skulle märkas på leveranser av 5dII:an.
 
Vet inte om det har tagits upp förut i den här tråden men Canon kanske hade planerat att tillverka 5d mark II i den fabrik som blev uppskjuten; http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2213023.svd

Det hade man kanske men det är inget som påverkar den nuvarande situationen.
Fabriken som man pratar om var tänkt att starta sin produktion december 2009.
...och då finns det nog inga köer kvar på 5DmkII...öööh eller... ?
(Ursäkta sarkasmen men den känns nästan befogad)
 
Att Canon inte kan tillgodose allas behov när efterfrågan är stor har jag all förståelse för.
Det är dock är oförlåtligt att ge felaktiga leveransbesked till kunder, vilket verkar vara fallet.
 
Att Canon inte kan tillgodose allas behov när efterfrågan är stor har jag all förståelse för.
Det är dock är oförlåtligt att ge felaktiga leveransbesked till kunder, vilket verkar vara fallet.

Jag undrar om detta med avsaknaden av leveranser är
en medveten del i marknadsföringen?

En del här är ju som skogstokiga efter denna nya modell... :)
Undrar också om Canon har folk skrivande i detta forum ?

Den som väntar efter något gott...
 
Jag undrar om detta med avsaknaden av leveranser är
en medveten del i marknadsföringen?

Det kan jag inte tänka mig. Canon har bara att förlora på att inte leverera. Det gäller att smida mens järnet är varmt och det kallnar ju längre tiden går. Dessutom tappar dom goodwill för varumärket Canon hos alla frustrerade kunder och handlare.
Det måste kosta pengar för handlarna att svara på en massa frågor från kunder istället för att tjäna pengar på att leverera.
Japaner är kända för att vara stelbenta men pålitliga leverantörer som håller vad dom lovar. Till skillnad från amerikaner som lovar vad som helst för att få en order.
En förklaring till situationen kan vara inkörningsproblem i produktionen av kameran. Något som de stolta japanerna inte vill medge.
 
Det kan jag inte tänka mig. Canon har bara att förlora på att inte leverera. Det gäller att smida mens järnet är varmt och det kallnar ju längre tiden går. Dessutom tappar dom goodwill för varumärket Canon hos alla frustrerade kunder och handlare.
Det måste kosta pengar för handlarna att svara på en massa frågor från kunder istället för att tjäna pengar på att leverera.
Japaner är kända för att vara stelbenta men pålitliga leverantörer som håller vad dom lovar. Till skillnad från amerikaner som lovar vad som helst för att få en order.
En förklaring till situationen kan vara inkörningsproblem i produktionen av kameran. Något som de stolta japanerna inte vill medge.

Det verkar inte som om 5D mkII köparna kallnar snarare tvärt om.
I nuläget finns det ingen kamera som kan mäta sig med nya 5D och
det vet Canon....
Att det just nu kostar pengar för handlarna att svara på frågor, tar
de säkerligen igen när de säljer kameran, om det nu inte dröjer tills
hösten... då har nog Nikon visat upp någon ny som alla kan börja köa för. ;-)
 
Den fabriken skulle först börja byggas nu så tror ej att effekten skulle märkas på leveranser av 5dII:an.

Det beror på hur man har valt att stuva om i produktionslinjen när man insett att man inte kommer ha samma produktionstakt ett par månader framöver. Vi som sitter med en massa objektiv är nog mer benägna att vänta ett par månader längre (uppenbarligen :-( ) på just den modellen än t ex om man ska köpa en kompaktkamera som julklapp till någon.
 
Jag ställde mig i Kö för ett par dagar sen hos fotovideo. Dom visste inte exakt utan trodde nån gång i vår. Vad nu vår är. :) Mitten av april för min del. Drömma kan man ju...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.