Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast sådär kan man ju inte räkna. Jag går efter det billigaste stället, vad Canon anser att dom bör ta är ju föga intressant.

Jag är i kön hos Webhallen. Pris för hus där är 23290kr. 25290:- blir det då om jag ska betala för Pixmanias lägsta pris-garanti. 2000:- för att få den 0-2 veckor tidigare känns inte så jättevärt.
 
Vet inte hur stor kunskapen är om rekommenderade pris i just denna tråd, men som säljare i it-branchen så kan jag direkt säga att det i princip aldrig är ett pris som stämmer överens med verkligheten. tex. kan HP säga att en dators rekommenderade pris är 10 000kr, sen kostar den 8-9000 kr överallt.

Sen tycker jag det verkar som att rekommenderade priser inte ändras i samma takt som de faktiska priserna. ett rekommenderat pris kan vara detsamma efter ett år, men priset har sjunkit markant på marknaden, ex. för att det kommit nya modeller. Priserna har ju de senaste åren sjunkit rejält på t.ex. it-produkter. Kameror blir ju "gamla" rätt fort nu för tiden de med.
 
Vet inte hur stor kunskapen är om rekommenderade pris i just denna tråd, men som säljare i it-branchen så kan jag direkt säga att det i princip aldrig är ett pris som stämmer överens med verkligheten. tex. kan HP säga att en dators rekommenderade pris är 10 000kr, sen kostar den 8-9000 kr överallt.

Sen tycker jag det verkar som att rekommenderade priser inte ändras i samma takt som de faktiska priserna. ett rekommenderat pris kan vara detsamma efter ett år, men priset har sjunkit markant på marknaden, ex. för att det kommit nya modeller. Priserna har ju de senaste åren sjunkit rejält på t.ex. it-produkter. Kameror blir ju "gamla" rätt fort nu för tiden de med.

Jag har inte så stor erfarenhet av de rekommenderade priserna, men ett genomsnitt av priserna på prisjakt ger 25,803kr. Inte allt för långt ifrån riktpriset.
 
Christian: Är du säker på att det är 0-2v tills du får din från webbhallen. Webbhallen har ju prel. releasdatur 31/3 enl. uppgift?
 
Christian: Är du säker på att det är 0-2v tills du får din från webbhallen. Webbhallen har ju prel. releasdatur 31/3 enl. uppgift?

Nä det var en optimistisk gissning :). Att dom får sin första leverans i feb känns bara för otroligt. Hur som helst, 2000:- för 2,5v är inte värt ändå.
 
Jag undrar om du inte slog huvudet på spiken där Henrik.
Jag läste någonstans att Linmajon hade funderingar på just en Septitank (!)

Tja, det är inte utan att man på allvar undrar hur gamla ni är.
Tråden har sin poäng men när man börjar smutskasta butiker, dess anställda och inte minst Canon för att ni tycker de inte ger de svar ni vill ha i er barnsliga iver att komma över ett exemplar har det gått för långt.

För det sjunde tjänar jag tillräckligt mycket för att kunna köpa kameran utan att det knappt ens märks i plånboken, och det har jag också gjort.
Jag tror att minst 95% av de som skrivit i tråden köper den med visst besvär och en hel del ångest. Det är en ganska liten procent av befolkningen som har ekonomiska möjligheter att köpa den överhuvudtaget.
 
Tja, det är inte utan att man på allvar undrar hur gamla ni är.
Tråden har sin poäng men när man börjar smutskasta butiker, dess anställda och inte minst Canon för att ni tycker de inte ger de svar ni vill ha i er barnsliga iver att komma över ett exemplar har det gått för långt.

För det sjunde tjänar jag tillräckligt mycket för att kunna köpa kameran utan att det knappt ens märks i plånboken, och det har jag också gjort.
Jag tror att minst 95% av de som skrivit i tråden köper den med visst besvär och en hel del ångest. Det är en ganska liten procent av befolkningen som har ekonomiska möjligheter att köpa den överhuvudtaget.

Vem är det som tvingar dig att läsa våra inlägg? Om du inte tycker om det som vi försöker diskutera i tråden så får du väl skapa en tråd som behandlar just det ämnet.
 
För det sjunde tjänar jag tillräckligt mycket för att kunna köpa kameran utan att det knappt ens märks i plånboken, och det har jag också gjort.
Jag tror att minst 95% av de som skrivit i tråden köper den med visst besvär och en hel del ångest.

Ok, du är rikare än Bill Gates o äger redan kameran. Nu fick du det sagt. Glädj oss med din frånvaro i fortsättningen.
 
Tja, det är inte utan att man på allvar undrar hur gamla ni är.
Medelåldern är rätt låg, är jag rädd. Vet man hur det går till förstår hur Canon och andra företag jobbar. Kommentarer som att Canon med flit skulle maska för att haussa (slå upp det) upp pris/efterfrågan/ryktet är ju så naiva och befängda.

Det är inte bara vi som väntar på kameran. En massa människor runt om i hela världen väntar på sitt ex. Canon har bara en viss produktionskapacitet och det får vi leva med. Sen fattar man ett marknadsföringsbeslut när man ska tillkännage kameran. Då har man inte ett lager med hundratusen kameror som väntar på att levereras ögonabums. Idag lagerhåller man så lite som möjligt. Lagerhållning än väldigt dyrt.

Kan vi inte lägga ner OT-snacket och fortsätta att hålla varandra informerade om när Sverige verkar få en ny sändning? Det verkar inte ha hänt så mycket den här veckan, om man ser till rapporteringen i den här tråden.
 
För det sjunde tjänar jag tillräckligt mycket för att kunna köpa kameran utan att det knappt ens märks i plånboken, och det har jag också gjort.
Jag tror att minst 95% av de som skrivit i tråden köper den med visst besvär och en hel del ångest. Det är en ganska liten procent av befolkningen som har ekonomiska möjligheter att köpa den överhuvudtaget.

Du får ursäkta mig men jag har väldigt svårt att förstå hur din och min ekonomi, den förstnämnda vilken jag är helt ointresserad av, spelar någon roll. Huruvida jag sparat en månad eller en livstid till kameran är ovidkommande, min ålder likaså. På sättet du uttrycker dig skulle jag tvärt om vilja påstå att du är den barnsliga här.

Jag sitter med utrustning värd det fyrdubbla vilken jag inte kan använda på grund utav att jag inte har ett kamerahus (självförvållat visserligen), det är klart att jag väntar med iver.

Jag tycker helt klart att majoriteten av kritiken som riktats mot Canon och återförsäljare i tråden har varit befogad. Att Canon vägrar ge några uppgifter eller en tidsplan kan tyckas lite arrogant med tanke på den stora hypen kring kameran och med tanke på hur många som väntat/väntar på den. Att butiker som Kungsholms Foto bara låter vissa ställa sig i kö (efter lite tjat) men inte andra kan också uppfattas som orättvist. Värre blir det i och med att priserna stiger i nuläget - man drabbas ekonomiskt utav att inte få stå i kön och köpa till nuvarande lägre marknadspris. Att Dustin och liknande sajter påstår att dem skall få in kameror även fast datumen är ytterst preliminära och i nio fall av tio inte stämmer är också klandervärt.

Avslutningsvis kan jag nämna att jag faktiskt fick ställa mig på kö hos Kungsholms Foto, jag fick dessutom köpa ett 24-70/2.8 i förskott till lägre pris. Det är en toppenbutik i övrigt, men det var lite taskigt att vissa här inte fick stå i handpenningkön kan tyckas.
 
Jag har inte så stor erfarenhet av de rekommenderade priserna, men ett genomsnitt av priserna på prisjakt ger 25,803kr. Inte allt för långt ifrån riktpriset.

jovisst, fast jag vet inte om jag tycker det är speciellt rätt sätt att räkna på då typ de 35 sista inte är fotobutiker utan "it-handlare" samt att den sista "dialect i detta fallet" tar 35 589kr för ett hus. det gå ju inte att räkna något medel på det. tar du däremot ett medelvärde på de ställen där folk troligen handlar sin kamera så hamnar du på betydligt lägre siffror. det jag ville säga var bara att ett riktpris oftast inte har speciellt mycket med sanningen att göra.
 
sen måste jag bara hålla med MathiasT som tyckte den här tråden börjar spåra.... är det dags att starta en "när kommer det fler 5DmkII hus/kit till Sverige 2009"-tråd?

det var ju trots allt det den här tråden började som...
 
Citat från en annan 5D-tråd av Mats som förklarar ett och annat:

"Om den höjs så mycket som en krona hoppar jag av, och det är vi nog MÅNGA som gör.
Jag försöker mentalt förbereda mig för att betala avin från posten. Nästan så man har mardrömmar.
Den kostar trots allt ohyggligt mycket pengar för oss fattiga amatörfotografer."

;)

men som sagt, åter till ämnet...!
 
Senast ändrad:
OK!
Låt oss nu försöka halka tillbaka till ämnet och inte provoceras av märkliga OT inlägg.

Nu är alla helgdagar avklarade och de flesta har väl börjat komma igång den här veckan.
Låt oss nu hoppas att leveranser både till Canon Sverige OCH återförsäljarna börjar droppa in under nästa vecka.... :)
 
Jag har en beställning hos Komplett. De har flyttat fram "förväntat leveransdatum" tre gånger nu. Nu säger dom 1 februari.
Det är bedrövligt dåligt av Canon att inte kunna ge riktiga leveransbesked.
 
OK!
Låt oss nu försöka halka tillbaka till ämnet och inte provoceras av märkliga OT inlägg.

Nu är alla helgdagar avklarade och de flesta har väl börjat komma igång den här veckan.
Låt oss nu hoppas att leveranser både till Canon Sverige OCH återförsäljarna börjar droppa in under nästa vecka.... :)

JA! låt oss dessutom hoppas att idag, fredag blir den stora dagen då så många återförsäljare som möjligt får in ett större antal hus och kit så vårt lidande mattas av.

Humm... jag tror nog att jag ska försöka glömma allt istället och se det som en glad överaskning den dag de ringer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.