Jag tycker mer detta talar om hur lite man kan lita på dagens fotohandlare.
Mitt-i-prick!
Det är tydligt att (i alla fall den här handlaren) inte är på banan.
Att komma med sådana kommentarer, troligen då i syfte att försöka få dig som kund att tro att han säljer 'bättre varianter av samma kamera', är ju helt befängt.
Vi har ju lyckligtvis en hel hög med mycket kompetenta och seriösa fotoföretag, men som vanligt så finns det även en del bottennapp...
Pratade med en höjdare på Canon som sa att Canon inte kunde göra mer avancerade kvalitetskompakter eller specialvarianter för att handlarna inte har kompetens att förklara skillnaderna mellan olika kameror. De flesta kameror säljs idag på de stora elektronikvaruhusen.
Kanske lite taskigt av Canon att skylla på återförsäljarnas kompetens. Det borde var Canons uppgift att se till att både försäljare och konsumenter kan förstå skillnader/fördelar/m.m. med deras produkter. Det gäller att ha väl definierade produktlinjer.
Att de breda konsumentmodellerna (kompakter) säljs mer på elektronikvaruhusen är nog inte så konstigt. Men jag har förstått att det även säljs en hel del mer avancerade modeller av dessa kedjor. Vad det kan bero på kan man ju undra?
(ett helt eget ämne som vi inte ska blanda in i den här tråden!)
Sen vad gäller fördelning av den efterlängtade 5DmkII till Sverige så kan man verkligen undra vad som egentligen händer bakom kulisserna.
Vi vet att Canon (Sverige) deklarerat att man i första hand ska förse press/proffs och därefter övriga.
Vad vi ser är att kameran nu finns mer och mer tillgänglig i EU.
Ett exempel är England, där man nu ett tag sett kommentaren 'in stock'.
Det betyder då att de redan klarat av sina köer och nu säljer från lager på normalt sätt. Här i Sverige är det fortfarande inga klara besked och 'ströleveranser' dyker upp lite här och var hos ÅF (som då inte heller vet hur mycket/när man får vad).
Min tolkning är som jag skrivit tidigare att lilla Sverige är just LILLA Sverige.
Vi är en oerhört liten marknad jämfört med t.ex. England, Tyskland o.s.v.
Det gör att vi definitivt inte prioriteras...
Visst kommer vi också att få vår beskärda del, min inte förrän de övriga är 'mätta'