Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick höra av en handlare idag att det kan vara B-kvalité på kameror som säljs t ex via Pixmania, Net-on-net.
Jag är tveksam till det påstående. Har ni hört något sådant?
 
Finns nog ingen tillverkare som ser någon som helst vinning i att låta butiker sälja måndags-ex av deras kameror.

Tror dom hade fått höra av deras advokater ganska snabbt.
 
Jag fick höra av en handlare idag att det kan vara B-kvalité på kameror som säljs t ex via Pixmania, Net-on-net.
Jag är tveksam till det påstående. Har ni hört något sådant?

Jag tycker mer detta talar om hur lite man kan lita på dagens fotohandlare.

Pratade med en höjdare på Canon som sa att Canon inte kunde göra mer avancerade kvalitetskompakter eller specialvarianter för att handlarna inte har kompetens att förklara skillnaderna mellan olika kameror. De flesta kameror säljs idag på de stora elektronikvaruhusen.
 
Pratade med en höjdare på Canon som sa att Canon inte kunde göra mer avancerade kvalitetskompakter eller specialvarianter för att handlarna inte har kompetens att förklara skillnaderna mellan olika kameror. De flesta kameror säljs idag på de stora elektronikvaruhusen.

Behövs det verkligen? Jag menar, de flesta som köper lite mera avancerade kameror är väl tillräckligt insatta själva för att veta vad de införskaffar. För en Svensson som mest tar semesterbilder kvittar det väl egentligen då denne säkerligen inte kommer att nyttja den mer avancerade kamerans potential fullt ut.

Men jag är absolut med på ditt resonemang.
 
Jag fick höra av en handlare idag att det kan vara B-kvalité på kameror som säljs t ex via Pixmania, Net-on-net.
Jag är tveksam till det påstående. Har ni hört något sådant?

Det är väl den enda vettiga förklaringen dom kan komma med för att få kunden att inse att det är bättre att betala många tusenlappar extra för att köpa i dyra affären istället för hos dom som har ett vettigt pris.

Själv trodde jag det varken fanns A eller B kameror, de flesta systemkameror verkar ju vara D kameror :)
 
Vilken butik var så inkompetent?

Det är kanske lätt att råka märka en låda fel för en oinsatt. Det som var strålande roligt med deras misstag var ju att jag egentligen ville ha en body till 85/1.2 och 35/1.4 och inte kit'et även om det säkert är ett bra allroundobjektiv.

Hursomhelst så har företaget skött sig strålande med snabb och tydliga besked. Samt att dom gav mig 1000:- extra mer än jag begärt.

Företaget var Inwarehouse och jag är som sagt mycket nöjd med de kontakter vi har haft.
 
Jag tycker mer detta talar om hur lite man kan lita på dagens fotohandlare.

Mitt-i-prick!
Det är tydligt att (i alla fall den här handlaren) inte är på banan.
Att komma med sådana kommentarer, troligen då i syfte att försöka få dig som kund att tro att han säljer 'bättre varianter av samma kamera', är ju helt befängt.
Vi har ju lyckligtvis en hel hög med mycket kompetenta och seriösa fotoföretag, men som vanligt så finns det även en del bottennapp...


Pratade med en höjdare på Canon som sa att Canon inte kunde göra mer avancerade kvalitetskompakter eller specialvarianter för att handlarna inte har kompetens att förklara skillnaderna mellan olika kameror. De flesta kameror säljs idag på de stora elektronikvaruhusen.

Kanske lite taskigt av Canon att skylla på återförsäljarnas kompetens. Det borde var Canons uppgift att se till att både försäljare och konsumenter kan förstå skillnader/fördelar/m.m. med deras produkter. Det gäller att ha väl definierade produktlinjer.

Att de breda konsumentmodellerna (kompakter) säljs mer på elektronikvaruhusen är nog inte så konstigt. Men jag har förstått att det även säljs en hel del mer avancerade modeller av dessa kedjor. Vad det kan bero på kan man ju undra?
(ett helt eget ämne som vi inte ska blanda in i den här tråden!)


Sen vad gäller fördelning av den efterlängtade 5DmkII till Sverige så kan man verkligen undra vad som egentligen händer bakom kulisserna.
Vi vet att Canon (Sverige) deklarerat att man i första hand ska förse press/proffs och därefter övriga.
Vad vi ser är att kameran nu finns mer och mer tillgänglig i EU.
Ett exempel är England, där man nu ett tag sett kommentaren 'in stock'.
Det betyder då att de redan klarat av sina köer och nu säljer från lager på normalt sätt. Här i Sverige är det fortfarande inga klara besked och 'ströleveranser' dyker upp lite här och var hos ÅF (som då inte heller vet hur mycket/när man får vad).
Min tolkning är som jag skrivit tidigare att lilla Sverige är just LILLA Sverige.
Vi är en oerhört liten marknad jämfört med t.ex. England, Tyskland o.s.v.
Det gör att vi definitivt inte prioriteras...
Visst kommer vi också att få vår beskärda del, min inte förrän de övriga är 'mätta'
 
Senast ändrad:
Behövs det verkligen? Jag menar, de flesta som köper lite mera avancerade kameror är väl tillräckligt insatta själva för att veta vad de införskaffar. För en Svensson som mest tar semesterbilder kvittar det väl egentligen då denne säkerligen inte kommer att nyttja den mer avancerade kamerans potential fullt ut.

Naj. Diskussionen vi förde var kring att exempelvis göra en kompaktkamera som var extra bra på svagt ljus med lite större pixlar och större sensor. En sådan kamera skulle nog många familjefotografer ha nytta av.

Men canonchefen trodde få butiker skulle klara av att särskilja en sådan kamera mot andra kompakter, alltså säga att den här är extra bra i svagt ljus (inte förklara något om pixlar och sensorer).

Då föreslog jag att butikerna skulle få en guide där man ställer 3 frågor till kunden som sedan visar på lämpliga modeller. Han skulle fundera på det.
 
Som sagt
Väl definierade produktlinjer gör det enklare för konsumenten att förstå/välja (och för ÅF att hjälpa till)
;-)
 
Bullseye!
Kanske lite taskigt av Canon att skylla på återförsäljarnas kompetens. Det borde var Canons uppgift att se till att både försäljare och konsumenter kan förstå skillnader/fördelar/m.m. med deras produkter. Det gäller att ha väl definierade produktlinjer.

Visst är det Canons och övriga märkens uppgift att vara tydliga med sina modeller och serier, men jag tror nog det kan stämma att de som säljer såväl tv, hemmabio, spel och pc som kameror inte har samma detaljkunskap som en renodlad fotohandlare. Och kanske inte samma intresse av att lära sig.

Att de breda konsumentmodellerna (kompakter) säljs mer på elektronikvaruhusen är nog inte så konstigt. Men jag har förstått att det även säljs en hel del mer avancerade modeller av dessa kedjor. Vad det kan bero på kan man ju undra?

Så är det och antagligen tycker folk inte att det är konstigt att köpa en systemkamera på El-Giganten eller Siba. Systemkameror har blivit var mans egendom på ett annat sätt än tidigare. Det finns inte så många renodlade TV-handlare kvar heller.


Sen vad gäller fördelning av den efterlängtade 5DmkII till Sverige så kan man verkligen undra vad som egentligen händer bakom kulisserna.
Vi vet att Canon (Sverige) deklarerat att man i första hand ska förse press/proffs och därefter övriga.
---
Min tolkning är som jag skrivit tidigare att lilla Sverige är just LILLA Sverige.
Vi är en oerhört liten marknad jämfört med t.ex. England, Tyskland o.s.v.
Det gör att vi definitivt inte prioriteras...

De få kommentarer jag fått från Canon Svenska är att de inte har insyn eller riktigt förstår själva hur fördelningen sker. Lite besvikna låter de allt.

Om exempelvis en jättekedja i Tyskland bestämmer sig för att ta in en modell kan de säkert ändra prioriteringarna.

Nikon har också haft problem. 18-200-zoomen var det upp mot 9 månaders väntetid på och D200:an var det också jätteköer på.
 
Låter enkelt. Men då kan man inte ha intressanta specialmodeller, som en kamera som är extra bra på mörker .

Sant att det inte är det lättaste eller som man brukar säga - Det är en utmaning! :)

Jag skulle kunna tro att man kan välja ut en del funktioner (t.ex. 'extra bra på mörker') och sen helt enkelt markandsföra den inom en av sina produktlinjer.
Frågan är väl snarare att hitta kombinationer av funktioner som tilltalar köparna inom respektive produktlinje.
 
Ursäkta att jag kommenterar en intressant diskussion, men hamnar det inte lite OT igen? Senaste inläggen borde ju hamna under en tråd kallad typ: "Framtida marknadsföring och produktutveckling för Canon kameror"

Eller ska vi kanske starta en ny tråd som heter "när kommer våra kameror"? Det verkar ju rätt rimligt...
 
Jaha...
då kom batterigreppet, men var är kameran?
Jag beställde ju ändå den 17 december!
... lol
 
Jaha...
då kom batterigreppet, men var är kameran?
Jag beställde ju ändå den 17 december!
... lol

haha.. jag har också hämtat ut enn grepp och ett extra batteri.
Jag beställde min på releasedagen i september...

Då blev det ingen kamera idag heller kan man ju konstatera. Ännu en helg utan kamera.
 
Jag blir väl ihjälslagen om jag berättar att jag fick en 5D mark II till redaktionen idag. Ska ha den för att testa mot Nikon D3X.

Men den måste snabbt vidare till nästa testare. Så brukar det inte vara med testkameror. Även om testkameror till fototidningar prioriteras så har Canon färre ex i omlopp än vanligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.