Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att kunna längta efter nåt som kommer glädja en låter sunt i mina öron. Men som en surgubbe irritera sig på en forumstråd som denna klingar däremot illa. Skärpning själv! =D
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!

Jösses då?!...
Jag startade tråden för att försöka bilda mig en uppfattning om vilka chanser det eventuellt fanns att få kameran före 2009. Det var det bevisligen fler som var intresserade av med tanke på antalet inlägg/visningar. Trist om det stör dig.
Själv är jag en gubbe, med familj, heltidsarbetande (ej foto) + egen företagare (med en del fotouppdrag) och ovanpå det 'ännu mer' fotointresserad. Jag faller således inte inom din grupp om "bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma"
Hur folk finansierar sina kamerainköp tycker jag är ointressant/oviktigt i sammanhanget. Att det finns väldigt många människor som är beredda att spendera en rejäl slant på en ny kamera är helt klart.
Om nu folk kanske uppfattas som ivriga och 'väntandes på jultomten' så tyder det väl bara på både barnasinne och förmåga att uttrycka känslor.

Så varsågod, sitt ner, försök varva ner och fortsätt fascineras
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!

Ptja kameran har ju cirkulerat på nätet i ryktesform i snart två år. Känns som rätt bra med tid att spara pengar för dom som inte har så hög månadslön. Den långa väntetiden samt de uteblivna leveranserna innan jul kanske också skvallrar om varför folk är otåliga. Det var ju trots allt en ovanligt lång vintersemester för de flesta. Mycket tid att hinna "leka" med kameran med andra ord.

Löjligt att ens kommentera på en sån grejj.
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!

http://www.youtube.com/watch?v=47GJdMGwXAE&feature=related
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!

En fis som hamnat på tvären och inte vill komma ut, eller vad ligger bakom det här?

Är problemet att vi väntar eller vad kameran kostar?

Jag väntar för att jag helt enkelt behöver kameran. Då jag sålt den kamera som den här ska ersätta är jag lite otålig. Det kanske var dumt gjort att sälja innan jag får tag på den nya, men det är lite sen att göra något åt nu.

Priset känns rätt ointressant i sig och knappast något som drar ned nivån på tråden. Jag bor inte hos mamma, jag har jobb, min månadslön räcker gott till den här kameran. Bortskämd? Ja kanske, men så länge jag är det med pengar jag drar in själv ser jag inte det som ett problem. Framförallt inte för andra.

Hoppas fisen kommer ut til slut, så du kan få ro.
 
Inga glada ägare till en ny 5D2 idag?

Så dumt att Canon inte ens kan säga något mer eller mindre konkret om leveranser.
Oförskämd approach, tycker jag, mot sina trogna kunder som sitter med massor av Canons tillbehör och väntar på kameran.
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!

Det kan väl inte vara vårt fel att du drar in för lite deg för att ha dyra leksaker?

Jag tror inte att denna tråden skulle få mycket luft ifall det inte var så att kameran levereras i stora lass utomlands och att vi i svedala inte ser röken av den. Själv tröttnade jag på att vänta och köpte via Pixmania för 39 papp med kittet, tog 2 dagar sen va den hemma. Har just använt deras trygga köp och får tillbaka mellanskilnaden (mot 31490 kr) snart.
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!

Du väljer väl antagligen helt själv vad du ska bränna dina pengar på, även om det hade tagit ett tag så hade jag kunnat spara ihop till denna kamera som student. Lyckligtvis är jag en arbetande ung man nuförtiden och då går det betydligt fortare att spara ihop till prylar som denna.

Så länge som man har en ekonomisk plan och inte slösar med sina medel så kan man ha råd med ganska mycket... Och jag bor inte hemma hos mamma, bara så att du vet.
 
Det kan väl inte vara vårt fel att du drar in för lite deg för att ha dyra leksaker?

Jag tror inte att denna tråden skulle få mycket luft ifall det inte var så att kameran levereras i stora lass utomlands och att vi i svedala inte ser röken av den. Själv tröttnade jag på att vänta och köpte via Pixmania för 39 papp med kittet, tog 2 dagar sen va den hemma. Har just använt deras trygga köp och får tillbaka mellanskilnaden (mot 31490 kr) snart.

Bra tips!! Verkar ju inte superkrångligt att få tillbaks pengarna och dom har ju hus liggandes på lager. Frågan är om dom accepterar typ Webhallens pris då dom inte ens börjat leverera än.

Känns som det måste finnas en "catch"? är det verkligen så enkelt att få tillbaks pengarna?
 
Kanske inte var så bra, det man får tillbaks är ju mellanskillnaden. Tjänsten 'Lugnt Köp' kostar ju 2000:- och dom pengarna får man inte tillbaks. Så då blir det ju ändå 2000:- dyrare än det billigaste stället.

Sneaky fuckers
 
Verkar onekligen för bra. :)

Enda haken jag sett hittills är att det bara gäller en gång för en produkt per hushåll, men har man inte handlat på Pixmania tidigare så går det.

Eller tja, det finns ju en hake till: Deras kundbetyg. Kolla på Prisjakt. Usch.


/ Kiwi
 
Linmajon:

Jag ser vad du skriver, jag håller med på sätt och vis. Foto är en hobby för väligt många människor. En hobby måste få kosta. Ingen ifrågasätter på samma sätt en dykare med egen utrustning so många ggr är mycket dyrare.

En ny EOS 5D mk 2 kostar 23490 kronor på Hegetehorns. Väldigt mycket pengar (även om jag inte håller med om att det är mer än en BRA månadslön).

Ett räkneexempel; Säg att Kalle köper en 5D som han tänker använda i ca 5 år. 23490/60= 391 kronor/månad. Sedan kommer den ha ett värde på sig 5000 som ha får tillbaka. Man har ingen filmkostnad osv. Köper man en digitalare så är det i stort sett en engångskostnad.. Du kan sedan fota hur mycket du vill för de pengarna.

Jag som dyker åker på kanske 2-3 dykutfärder per månad = 1000-1500 kronor/månad och då tillkommer luft/gas fyllning, det är mycket utrustning som ska servas hela tiden osv osv. Semesterarna med familjen drar iväg några tusenlappar varje gång så jag ska få möjlighet att komma under ytan..

Min åsikt; Man måste få ha en hobby som kostar.. Istället får man dra in på något annat. Foto är en en hyffsat billig hobby!!
 
Det är kanske bra att det dröjer ett tag med leveranser av 5D2.
Canon kanske kommer med något svar om de problem som finns i 5D2, tydligen att ni användarna får nöja er med kameran som den är...
Nu har det faktiskt kommit en firmware-uppdatering som säger sig fixa det ökända black dots-problemet samt vertical banding noise i sRAW1..
Har personligen inte hunnit uppdatera än, men har heller inte upplevt ovanstående problem.
http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html
 
Jag har fått svar från Pixmania i sverige, de säger ok på mellanskillnaden, de skall bara få ok från Frankrike också ( huvudkontoret) Jag mailade bara dem med en länk på det billigaste priset jag hittade på prisjakt. Återkommer när jag har antingen fått nej eller fått pengarna. Som ni säger så är trygga köp beskaffat med en hög avgift, men helt klart värt det tycker jag. Jag har ju iaf kameran...
 
Jag har fått svar från Pixmania i sverige, de säger ok på mellanskillnaden, de skall bara få ok från Frankrike också ( huvudkontoret) Jag mailade bara dem med en länk på det billigaste priset jag hittade på prisjakt. Återkommer när jag har antingen fått nej eller fått pengarna. Som ni säger så är trygga köp beskaffat med en hög avgift, men helt klart värt det tycker jag. Jag har ju iaf kameran...

De tar ju 7000kr mer än billigaste, så att betala 2000kr extra för att få billigaste ger ju fortfarande ett 5000kr billigare hus. Dessutom är ju 24,595 (billigaste pris + 2000kr) under Canons rekommenderade pris (26,000kr), och säkert en bra bit under genomsnittspriset också för den delen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.