Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt, jag pratade med personalen där förra veckan och påpekade att det skrevs på fotosidan om fler en 25 därför att jag inte fick ställa mig i handpenningskön. Jag fick svaret att Kungsholmsfoto har hög moral och att det är bara 25 som fick lägga in handpenning. Resten står i en vanlig kö.
Så jag vet inte hur kan det vara så.
Det skulle vara intressant att få veta det.

En av killarna ville inte låta mig stå i kön. Jag trilskades och tillslut sa en annan kille sa att det var OK bara jag var medveten om att det skulle ta ett bra tag att få kameran.
 
Jag har varit borta i en vecka och har inte hängt riktigt med. Har Cyber börjat leverera kamerahus än? Fast det är ju omänskligt kallt ute, så det spelar väl mindre roll just nu.
Cyberphoto fick nog ett 10-tal i fredags, de skickade mitt hus till mig då som jag fick idag. Jag hade köplats 7, och jag vet att någon som hade köplats 14 samtidigt inte hade hört nåt i fredags.
 
Var inne på mediamarkt idag och för första gången fick jag ett ärligt svar. Hon sa att de aldrig fått några datum när de kommer, och det gör allt de kan för att få hem hus XD.
Undrar varför de tar datum ur luften för? Om man inte vet kan man väl lika gärna hålla käft?
 
Var inne på mediamarkt idag och för första gången fick jag ett ärligt svar. Hon sa att de aldrig fått några datum när de kommer, och det gör allt de kan för att få hem hus XD.
Undrar varför de tar datum ur luften för? Om man inte vet kan man väl lika gärna hålla käft?

Tycker jag också! Det var otroligt irriterande när Dustin för flera månader sedan missade datum på datum på datum vad det gällde lagerhållning av 5DMkII :(
 
Tycker jag också! Det var otroligt irriterande när Dustin för flera månader sedan missade datum på datum på datum vad det gällde lagerhållning av 5DMkII :(


Dom är ju säljare, och vill visa sig attraktiva som sådana. Snabba leveranstider är ju ett försäljningsargument - det märks ju om inte annat i denna 5dmk2-törstande tråd. :)

Ett annat exempel är ju Fotovideo som genomgående har vad man kallar "obekräftat" leveransdatum, och detta är i de flesta fall cirka 2-3 dagar fram i tid. När man irriterat frågade om detta ofog skyllde man på Norge, som då var hemland för huvudägaren. Man har dock kvar denna policy trots att huvudägaren numera är finländsk. Fö har man levdatum på 5dmk2-kitet satt till idag.
 
Det är kanske bra att det dröjer ett tag med leveranser av 5D2.
Canon kanske kommer med något svar om de problem som finns i 5D2, tydligen att ni användarna får nöja er med kameran som den är...
Man har tid på sig att titta på andra alternativ.
Man har också tid att tänka om man behöver den kamera överhuvudtaget.
Canon kanske hinner att annonsera 5D3.
 
Senast ändrad:
Hahaha...otroligt att ni orkar ringa var eviga dag och kolla er köplats. Den kommer väl när den kommer? Som att stå på busshållplatsen och kolla tidtabellen. Går ju inte fortare för det. :)
 
Hahaha...otroligt att ni orkar ringa var eviga dag och kolla er köplats. Den kommer väl när den kommer? Som att stå på busshållplatsen och kolla tidtabellen. Går ju inte fortare för det. :)

du glömde lägga till "...Som att stå på busshållplatsen och kolla tidtabellen, fast det inte finns någon!" :-D
Vi vet ju att den där bussj&$¤%ln kommer så småningom. Det är ju bara så trökigt att vänta.....
 
Hahaha...otroligt att ni orkar ringa var eviga dag och kolla er köplats. Den kommer väl när den kommer? Som att stå på busshållplatsen och kolla tidtabellen. Går ju inte fortare för det. :)

Vad jag erfarit från andra köp går det oftast snabbare om man tjatar,
 
Det var ett tag sedan jag handlade inom EU.
Hur är det egentligen med:

1. Moms/VAT. Betalas väl i det land där man köper produkten, eller?

2. Canon garantier kamerahus. Vad gäller här?
(vet att objektiv är WorldWide men jag tror det är annorlunda med husen)

Garantin ska det inte vara nåt problem med när du handlar inom EU.
 
Det var ett tag sedan jag handlade inom EU.
Hur är det egentligen med:

1. Moms/VAT. Betalas väl i det land där man köper produkten, eller?

Ja.

En liten lustig sak hände mig när jag handlade golfutrsustning.

Jag brukade köpa från den brittiska siten onlinegolf. För en tid sedan meddelade de dock att de numera måste ta ut SVENSK moms för leveranser till Sverige! Orsaken påstods vara begränsningsregler inom EU som gör att om en viss andel (belopp ?) av ett företags försäljning går till annat EU-land skall det landets moms användas. Så nu råder den lustiga situationen att om jag beställer från dem igen så betalar jag svensk moms, men om jag beställer från deras konkurrenter i England, ja då gäller engelsk moms! Underbar skattelogik.
 
Kan tänka mig att de skattereglerna uppfanns för att inte alla företag i Europa genast skulle bokföra sig i det land som har lägst moms. Genom att sätta en gräns för hur mycket man får sälja till ett land utan att behöva "momsskriva" sig i det, minskar man byråkratin och krånglet (på ett område, ökar det på ett annat).

Jaja, hur som helst: Nu vill jag se europeiska sajter som 1) har kameran i lager och 2) kan leverera till Sverige. Inga fler falska löften! ;-)


/ Kiwi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.