Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
OK. Tack för det.
Det där med svensk moms beroende på andel export har jag också hört. Lurigt värre...

Kiwi
Canons Europalager finns väl i Holland så de kanske finns på lager i någon on-line butik där :)
 
Canons Europalager finns väl i Holland så de kanske finns på lager i någon on-line butik där :)

Faktiskt gör dom det..!

Den finns i lager på Cameranu.nl. Visserligen måste man som svensk kund betala i förskott via bank (om jag förstår sidan rätt), men de har fått väldigt bra betyg väldigt länge av kunder. Jag hittade dom via kelkoo.nl.

5DMkII-huset kostar, exklusive frakt och lite avgifter, runt 26.400 kr. Inte alldeles oöverkomligt, om man nu vill ha den snabbare än vad man verkar få den från Sverige.

Jag har redan fått klartecken från Dustin att jag får tillbaka mina pengar om jag säger upp beställningen, så jag är ytterst sugen på att klicka på "Bestel"-knappen. Först ska jag dock sova på saken.


/ Kiwi
 
Faktiskt gör dom det..!

Den finns i lager på Cameranu.nl. Visserligen måste man som svensk kund betala i förskott via bank (om jag förstår sidan rätt), men de har fått väldigt bra betyg väldigt länge av kunder. Jag hittade dom via kelkoo.nl.

5DMkII-huset kostar, exklusive frakt och lite avgifter, runt 26.400 kr. Inte alldeles oöverkomligt, om man nu vill ha den snabbare än vad man verkar få den från Sverige.

Jag har redan fått klartecken från Dustin att jag får tillbaka mina pengar om jag säger upp beställningen, så jag är ytterst sugen på att klicka på "Bestel"-knappen. Först ska jag dock sova på saken.


/ Kiwi

humms, tycker det är mycket märkligt att husen är så pass mycket dyrare på vissa ställen. på "ebuyer" eller vad det nu hette i england kostade dom ju typ 21500kr, varför 5000kr mer från holland, det är ju också EU lixom?!
 
humms, tycker det är mycket märkligt att husen är så pass mycket dyrare på vissa ställen. på "ebuyer" eller vad det nu hette i england kostade dom ju typ 21500kr, varför 5000kr mer från holland, det är ju också EU lixom?!

Delvis beror det säkert på valutakurserna. Pundet ligger på runt 11,50 (mycket mindre än det gjorde för något år sedan), medan euron har åkt raketfart upp till runt 10,50. Dessutom har de båda länderna förmodligen olika moms. Än är långtifrån allt enhetligt inom EU. Vissa vill inte ens att det ska vara så. (Nötter.)

Sedan kanske det finns någon specialregel som gör att vissa elektronikprodukter inte får skickas utanför de brittiska öarna och att detta gör att Canon m.fl. håller lägre priser till återförsäljarna där, eftersom de inte riskerar att dumpa priserna på andra marknader inom EU.

Rena spekulationer alltihop. Faktum kvar: Kameran finns tydligen i Holland, men inte här. Dags för ett surt brev till svenska Canon, som inte ens kan gå ut med ett pressmeddelande och "tacka" alla oss för att vi har tålamod med att det just nu är en enorm efterfrågan.


/ Kiwi
 
humms, tycker det är mycket märkligt att husen är så pass mycket dyrare på vissa ställen. på "ebuyer" eller vad det nu hette i england kostade dom ju typ 21500kr, varför 5000kr mer från holland, det är ju också EU lixom?!

Ta en titt på Prisjakt.se, priserna skiljer lika kraftigt inom Sverige. Canons riktpris på 5DMkII är 26,000kr. Konkurrensen driver vissa handlare att pressa priserna hårdare än andra.
 
Verkar ju som bara de som har det högre priset har levererat senaste tiden också. Att ligga på lågt pris är ju lätt ifall man inte säljer ngt.
 
Verkar ju som bara de som har det högre priset har levererat senaste tiden också. Att ligga på lågt pris är ju lätt ifall man inte säljer ngt.

Det kan jag ju direkt säga att det inte stämmer. Se till ex. på Cyberphoto, Fotokungen, Mediamarkt osv. det verkar ju vara där de flesta fått tag på kameror hittils. tycker snarare att det verkar så att de som tar 26.000kr för ett hus i Sverige inte fokuserar på just foto eller canon utan mer att de har kameran vid intresse, men då tar de också betalt därefter.
De flesta vettiga fotohandlare tar runt 23-24000kr för huset tycker jag mig se i alla fall.

Kollar man på prisjakt så är ingen av de handlare som tar över 24500kr rena fotobutiker utan "it-leverantörer".

Det är ju så att det finns alltid ställen, typ mindre datorbutiker som använder sig av en stor distributör där de köper datorer osv. som även har canons kamerasortiment. det är klart att de kan sälja en 5D mkII:a, men de lär inte lägga sig på taskig marginal, bara för sakens skull, snarare försöka tjäna nån extra tusenlapp.
 
Jaha, pojkar och flickor... Då har man satt sin ära och plånbok i pant.

Jag mejlade det holländska företaget och frågade om kameran fanns i lager och om hur det funkade med att beställa till Sverige. Jodå, den fanns och de skickade gärna den hit.

Den är dyrare än den jag bokat på Dustin, men herregud - varje dag utan en MkII är en förlorad dag! ;-)

Så jag beställde en via deras hemsida (mha Google Translate) och har nu fört över pengarna till deras bankkonto i Holland. Jag håller tummarna - och kommer självklart att hålla er informerade om hur det går, i fall fler funderar på att göra samma sak.


/ Kiwi
 
Jaha, pojkar och flickor... Då har man satt sin ära och plånbok i pant.

Jag mejlade det holländska företaget och frågade om kameran fanns i lager och om hur det funkade med att beställa till Sverige. Jodå, den fanns och de skickade gärna den hit.

Den är dyrare än den jag bokat på Dustin, men herregud - varje dag utan en MkII är en förlorad dag! ;-)

Så jag beställde en via deras hemsida (mha Google Translate) och har nu fört över pengarna till deras bankkonto i Holland. Jag håller tummarna - och kommer självklart att hålla er informerade om hur det går, i fall fler funderar på att göra samma sak.


/ Kiwi

Modigt! trevligt med pionjärer tycker jag, jag brukar själv vara den som handlar konstiga saker från jordens alla hörn från små obskyra webbshoppar och har aldrig blivit blåst hittills.
Synd att det var så dyrt bara, men lager är lager, det kan ju ingen slå i sverige som det ser ut just nu. =)
 
Senast ändrad:
Jaha, pojkar och flickor... Då har man satt sin ära och plånbok i pant.

Jag mejlade det holländska företaget och frågade om kameran fanns i lager och om hur det funkade med att beställa till Sverige. Jodå, den fanns och de skickade gärna den hit.

Den är dyrare än den jag bokat på Dustin, men herregud - varje dag utan en MkII är en förlorad dag! ;-)

Så jag beställde en via deras hemsida (mha Google Translate) och har nu fört över pengarna till deras bankkonto i Holland. Jag håller tummarna - och kommer självklart att hålla er informerade om hur det går, i fall fler funderar på att göra samma sak.


/ Kiwi


Hups! Jag hoppas att jag inte knuffat in dig i nåt galet ;-)
Jag har också handlat en hel del via nätet och har bara goda erfarenheter.
Det är som sagt viktigt att kolla referenserna och söka information.

Nu tar det väl någon dag innan de fått bekräftelse på insättningen, och sen ska de skicka iväg paketet... Med lite tur borde du ha den i början/mitten på nästa vecka då?
 
Fick just min från en svensk it-leverantör. Dom hade dock packat en body och tagit betalt för ett kit. Så det måste ju vara det hittills dyraste huset?
 
Hups! Jag hoppas att jag inte knuffat in dig i nåt galet ;-)
Jag har också handlat en hel del via nätet och har bara goda erfarenheter.
Det är som sagt viktigt att kolla referenserna och söka information.

Nu tar det väl någon dag innan de fått bekräftelse på insättningen, och sen ska de skicka iväg paketet... Med lite tur borde du ha den i början/mitten på nästa vecka då?

Ingen fara - jag är vuxen och får ta ansvar för mina egna beslut. :)

Jag har handlat massor på nätet sedan 1994/1995 och inte blivit lurad hittills (ta i trä). Mitt mest vågade köp var en sjusärdeles dyr videokamera från en okänd tysk firma för snart fyra år sedan. Väldigt få referenser, accepterade bara förskottsbetalning, men den verkade vara seriös. Och jodå, knappt en vecka senare anlände videokameran med budfirma.

Om SEB sköter sig och banken i Holland bekräftar min betalning, så hoppas jag få den någon gång i nästa vecka, ja.

Om nu inte kameran hinner bli slutsåld. Om den nu inte försvinner på vägen. Om nu inte affären lurar mig. Om nu inte... Nej, usch, nu tänker jag på något annat.


/ Kiwi
 
Fick just min från en svensk it-leverantör. Dom hade dock packat en body och tagit betalt för ett kit. Så det måste ju vara det hittills dyraste huset?

Mårten, det råkar inte vara techdata? hade en bokad där men alldeles för sent i kö. dom om nån kan verkligen inte hålla lev.tider
 
Mårten, det råkar inte vara techdata? hade en bokad där men alldeles för sent i kö. dom om nån kan verkligen inte hålla lev.tider

Nej, det var en annan. Hoppas nu inte dom envisas med att skicka ett separat objektiv utan reducerar priset till body-nivå istället.

Först undrade dom om jag ville skicka tillbaka kameran och vänta på ett kit. *asgarv*

Hursomhelst så blir det intressant att höra hur smidig dom är. Har förslagit att jag betalar 25' för huset, så dom gör ju inte direkt en dålig affär ändå även om det är 1000 mindre än deras pris för huset.

(Det är naturligtvis en något bättre affär att skicka ett objektiv för dom, så vi får se hur dom räknar på goodwill)
 
Senast ändrad:
Nej, det var en annan. Hoppas nu inte dom envisas med att skicka ett separat objektiv utan reducerar priset till body-nivå istället.

Först undrade dom om jag ville skicka tillbaka kameran och vänta på ett kit. *asgarv*

Hursomhelst så blir det intressant att höra hur smidig dom är. Har förslagit att jag betalar 25' för huset, så dom gör ju inte direkt en dålig affär ändå även om det är 1000 mindre än deras pris för huset.

(Det är naturligtvis en något bättre affär att skicka ett objektiv för dom, så vi får se hur dom räknar på goodwill)

Nu ringde firman tillbaka och "chefen" hade tyckt att mitt förslag var bra. Så nu får plånboken (o)roa sig med att dom pengarna läggs på en 1dMarkII+35/1.4L istället för 24-105
 
Jag är lika fascinerad som förvånad över tjabbet i den här tråden. Värre än otåliga barn innan tomten kommer på julafton. Lite förvånande med tanke på vad kameran kostar - Mer än en hel, bra månadslön och lååångt över vad de flesta vuxna ens har betalningsförmåga till att lägga på vilken pryl som helst.
Är det mestadels bortskämda barn med jobb som fortfarande bor hemma hos mamma som kommenterar här?
Skärpning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.