Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur lockar man till sig Örnar?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
SM0SBI
Aktiv medlem
Jocce skrev:
He he, ja du, försökte den, men gick inge bra
Pontus: Inget annat enklare man kan göra?
/Jocce
Örnar är blad de skyggaste djuren som finns. Så genvägar kan man glömma! Ska man få gott om örnar till sin åtel går det åt några ton grisar per år...
Ska man även se dessa när de äter så får man fixa ett gömsle och sitta i det från innan det ljusna och tills det är mörkt. Altså inget man gör sådär enkelt. Hyr in dig i ett gömsle, klart enklare.
Jocce
Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Örnar är blad de skyggaste djuren som finns. Så genvägar kan man glömma! Ska man få gott om örnar till sin åtel går det åt några ton grisar per år...
Ska man även se dessa när de äter så får man fixa ett gömsle och sitta i det från innan det ljusna och tills det är mörkt. Altså inget man gör sådär enkelt. Hyr in dig i ett gömsle, klart enklare.
Okej, misstänkte nästan det
Men är de revirdjur? Alltså finns det chans att man iaf kan få se dem här igen?
Har även sett falk i närheten, är de mindre skygga?
/Jocce
Birdman
Aktiv medlem
Havsörnarna har ökat rejält i antal, låt oss säga de senaste 15-20 åren, från att ha varit på allvarligaste utrotningsbranten. Idag är det inte något sällsynt att se havsörn i Sthlms skärgård, utan vet man hur, när och var man ska spana så kommer man tillslut att få se dem. De har även spridit sig in i de större sjöarna så även i Sthlms innestad finns möjligheten att se havsörn, men mest under vinterhalvåret då de är ute och flyger runt lite mer.
Just nu är de adulta inne i häckperioden och är nog relativt bundna till sina revir. Men det finns ju alltid örnar som inte häckar eller är för unga att göra det. Dessa vandrar nog omkring en hel del. Så om just de som dina föräldrar såg kommer att komma tillbaka är svårt att säga, men ni har säkerligen alla möjligheter att se havsörn igen, bara ni spanar...
Håller nog med Pontus att det är absolut lättare att hyra in sig i ett gömsle än att försöka starta upp något själv med allt vad det innebär.
Lycka till med spanandet...
// Daniel
Just nu är de adulta inne i häckperioden och är nog relativt bundna till sina revir. Men det finns ju alltid örnar som inte häckar eller är för unga att göra det. Dessa vandrar nog omkring en hel del. Så om just de som dina föräldrar såg kommer att komma tillbaka är svårt att säga, men ni har säkerligen alla möjligheter att se havsörn igen, bara ni spanar...
Håller nog med Pontus att det är absolut lättare att hyra in sig i ett gömsle än att försöka starta upp något själv med allt vad det innebär.
Lycka till med spanandet...
// Daniel
PMD
Aktiv medlem
Det är bara att stanna nedanför ett träd och sikta upp mot örnen.Jocce skrev:
Hur lockar man fram de så man kan ligga beredd med kameran?
Bilagor
Kodiak
Aktiv medlem
Örnbo?
Hej!
Stötte på det här boet när jag var ute och paddlade i helgen. Är det ett örnbo eller är det någon annan fågel som passar in?
Det finns en del havsörn i området så det talar för det...
Boet är byggt på en lodrät klippa som är ca 30 m hög och de har byggt ca 25 m upp.
Mvh
Svante
Hej!
Stötte på det här boet när jag var ute och paddlade i helgen. Är det ett örnbo eller är det någon annan fågel som passar in?
Det finns en del havsörn i området så det talar för det...
Boet är byggt på en lodrät klippa som är ca 30 m hög och de har byggt ca 25 m upp.
Mvh
Svante
Bilagor
Peter Almqvist
Medlem
Med fisk
Jag såg ett danskt tv program där de lockade till sig örnar genom att plåsa luft (med ett sugrör) i fisken lungor. Detta för att fisken skulle ligga kvar längre på havsytan. sedan var det bara att vänta in havsörnen. Kan ju bli en snygg bild när örnen tar bytet.
Jag såg ett danskt tv program där de lockade till sig örnar genom att plåsa luft (med ett sugrör) i fisken lungor. Detta för att fisken skulle ligga kvar längre på havsytan. sedan var det bara att vänta in havsörnen. Kan ju bli en snygg bild när örnen tar bytet.
Kodiak
Aktiv medlem
Birdman skrev:
Jag tror inte att örnar bygger på klippavsatser i Sthlms skärgård (om det nu var där). Havsörnar bygger (oftast) i stora tallar några meter ner från toppen. Jag skulle nog kunna tänka mig att det är ett korpbo du har stött på, men jag är inte säker.
// Daniel
Ok det var inte i Sthlms skärgård utan utanför Hudiksvall men de borde ju bygga på samma sätt. Kändes bara så stort för att vara korpar.
Ok då vet jag.
Svante
skogsbaronen
Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Ok det var inte i Sthlms skärgård utan utanför Hudiksvall men de borde ju bygga på samma sätt. Kändes bara så stort för att vara korpar.
Ok då vet jag.
Svante
Korpar är faktiskt ganska jättestora =)