Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur löser DU detta problem, jämfört med andra?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag tänkte det skulle vara intressant att se vad andra får för slutresultat på en och samma bild. För att det ska fungera väljer jag en egen bild som jag delar från min dator, så att bilder blir stor nog att jobba med. Eftersom den är tagen som HDR, finns ingen RAW bild att jobba med, utan endast en .jpeg men bilden är ändå 24 Mb stor.

Tanken är att ta bort solreflexen/vattendroppen till höger och även fixa den droppe som gör bilden suddig på övre vänstra sidan. Det finns även lite andra blå reflexer i träden ungefär i mitten på bilden. Det ni har att jobba med är det som finns i bilden. Jag har redan gjort en färdig bild. men skulle vilja se dels hur den står sig mot andras, men framför allt att bara få se hur andra löser samma problem när alla har samma grundförutsättningar.

Jag ger ju inte bort rättigheterna till min bild, så det är sagt även om det är rätt självklart för de flesta. Jag hoppas verkligen att det finns några som vill detta och också vill se andras slutresultat. Senare så lägger jag ju upp mitt slutresultat här.

Bilden som visas här på Fotosidan är bara så ni ser vad för bild det gäller. Följ länken, högerklicka på bilden och ladda ner den. Du som vill anta utmaningen kan väl skriva ett svar på en gång, så alla ser hur många vi blir, och senare lägga upp din färdiga bild här...

http://1drv.ms/1C9pEWw

MVH
Jacob Boman

Bilagor

• HDR0112a.jpg
    HDR0112a.jpg
    186.8 KB · Visningar: 240
Största problemet i mina ögon är att den har HDR-looken. D.v.s. 400% mer kontrast än vad som är tilltalande i mina ögon och att grenverket p.g.a. detta ser rörigt ut. Det går att ta en liknande bild men att vara mer restriktiv med reglagen.

Bilden din nedan är de två tingen snabbt bortklonade.

Bilagor

• HDR0112AA.JPG
    HDR0112AA.JPG
    148.6 KB · Visningar: 147
Jag får tacka att du tog dig tiden, även om snabbkloningen ju innebär att träden och löven fortfarande är blåa och att det är en massa in klonade blåa streck, men alla får ju välja själva hur det färdiga resultatet blir.

Att bilden har en massa kontrast och färger ÄR ju hela grejen med HDR-bilder och gillar man det inte, tar man naturligtvis inga sådana bilder.

Tillbaka för att ta en ny bild d.v.s köra motorcykel 4 mil, åka fyrhjulsdriven terrängbil, för att sedan klättra på leriga och hala klippor längst en stig där det många gånger inte fanns något att hålla sig i i en stigning som mer passade för en stege, och då ha en dyr kamera på magen, är inget jag planerar någonsin göra om. ;)

Att bilden har en massa kontrast och färger ÄR ju hela grejen med HDR-bilder och gillar man det inte, tar man naturligtvis inga sådana bilder.

Nej, det är INTE grejen med HDR-bilder utan att uppnå en fin bild där fördelarna från flera olika typer av exponeringar nyttjas och man kan sedan använda reglagen olika mycket.

Man kan sedan diskutera vad som är fint och inte fint men din bild är definitivt inte en definition av optimalt HDR-foto.

Nej, det är INTE grejen med HDR-bilder utan att uppnå en fin bild där fördelarna från flera olika typer av exponeringar nyttjas och man kan sedan använda reglagen olika mycket.

Man kan sedan diskutera vad som är fint och inte fint men din bild är definitivt inte en definition av optimalt HDR-foto.

Då får jag be om ursäkt för att jag uttryckte mig fel. Det var heller inte vare sig min avsikt, eller något jag skrev, d.v.s att påstå att min bild på något sätt skulle representera definitionen av en optimal HDR-bild.

Då får jag be om ursäkt för att jag uttryckte mig fel. Det var heller inte vare sig min avsikt, eller något jag skrev, d.v.s att påstå att min bild på något sätt skulle representera definitionen av en optimal HDR-bild.

Det behövs inte bes om ursäkt för något, bara det att min tolkning av det du sa var att det är så en HDR-bild ser ut och ingenting annat.

Forumet är ju till för att diskutera åsikter :)

Det är en bra ide' att lägga ut en problembild och se hur olika personer löser det.

I det här fallet är HDR-effekten så kraftig att det inte finns så mycket att jobba med.

Men om du lägger upp en vanlig råfil så är jag med.

Instämmer med föregående.

Har kollat din bildfil och måste tyvärr säga att det myckna dragandet i reglagen gjort att bilden i princip förlorat all skärpa. Förutsatt att du hade skärpa i den från början.

En annan sak som inträffat är att den smetat igen vilket också gör ett vidare arbete i just den här filen ointressant.

En orörd originalfil vore helt klart mycket mer intressant att utgå ifrån.

Visst, jag får återkomma när jag har ett verkligt problem att lösa. Nu var det den här bilden jag ville lösa problemet på och också gjorde det. Och det utifrån vad bilden hade att erbjuda. Jag är ju fortfarande i Thailand och har bara de bilder jag tagit här. Att se hur folk som inte tycker om bilden gör en "snabbkloning" eller gör om bilden helt och hållet är inte vad jag är nyfiken på, och avslutar experimentet för denna gång. Jag visar också min färdiga bild....

Bilagor

• HDRboldKLAR.jpg
    HDRboldKLAR.jpg
    226.3 KB · Visningar: 119
Att se hur folk som inte tycker om bilden gör en "snabbkloning" eller gör om bilden helt och hållet är inte vad jag är nyfiken på, och avslutar experimentet för denna gång. Jag visar också min färdiga bild....

Tja, vad hade du väntat dig? Kloning är väl standardmetoden att ta bort reflexer och andra oönskade element i en bild? Visst går det att göra på andra sätt också, men knappast lika snabbt och enkelt.

Jag tänkte det skulle vara intressant att se vad andra får för slutresultat på en och samma bild. För att det ska fungera väljer jag en egen bild som jag delar från min dator, så att bilder blir stor nog att jobba med.

Tanken är att ta bort solreflexen/vattendroppen till höger och även fixa den droppe som gör bilden suddig på övre vänstra sidan. Det finns även lite andra blå reflexer i träden ungefär i mitten på bilden. Det ni har att jobba med är det som finns i bilden. Jag har redan gjort en färdig bild. men skulle vilja se dels hur den står sig mot andras, men framför allt att bara få se hur andra löser samma problem när alla har samma grundförutsättningar.

Här gav du förutsättningarna för det hela.

JAC38 sa:
Att se hur folk som inte tycker om bilden gör en "snabbkloning" eller gör om bilden helt och hållet är inte vad jag är nyfiken på, och avslutar experimentet för denna gång.

Och att då skriva och vara missnöjd med vad andra har gjort känns lite så där faktiskt...!
Om du nu ville att bilden skulle se ut på ett specifikt sätt så kunde du ju bara ha gjort bilden själv utan att efterfråga andras input.

Här gav du förutsättningarna för det hela.

Och att då skriva och vara missnöjd med vad andra har gjort känns lite så där faktiskt...!
Om du nu ville att bilden skulle se ut på ett specifikt sätt så kunde du ju bara ha gjort bilden själv utan att efterfråga andras input.

Ja du har helt rätt, det var inget vidare. Jag blev lite sur över den sista bilden i svart vitt som ju knappast var ett försök att ta bort vattendroppar utan mer ett sätt att visa sitt ogillade om bilden, men kunde väl låtit bli att alls skriva nåt. Nej, klonar gör jag ju själv men hade ju velat se resultat som inte var gjort i ett hafsverk men det borde jag väl hållit för mig själv. Nu blev det inte så och jag är ledsen över det.

Jag har redan flera liknande "problem" jag funderar att lägga upp t.ex en RAW av en vanlig porträttbild, utan studio och ljussättningar, och se hur folk väljer att ställa alla rattar och sen beskär den. Jag tycker just att välja hur jag bäst ska beskära porträtt är svårt.

Jag blev lite sur över den sista bilden i svart vitt som ju knappast var ett försök att ta bort vattendroppar utan mer ett sätt att visa sitt ogillade om bilden, men kunde väl låtit bli att alls skriva nåt.

Haha ... man får tolka det som man vill. Att jag gjorde den i svartvitt var för då ser man ingen skillnad på en grön trädkrona och en blå droppe. Svartvitt är ett effektivt sätt att ta bort oönskade färgskillnader ;)

Lite intressant att du blir sur, då jag inte skrev något nedsättande heller ... haha ... tänk vad en förutfattad inställning kan göra med en tolkning av en ärlig insats :)

Jag har redan flera liknande "problem" jag funderar att lägga upp t.ex en RAW av en vanlig porträttbild, utan studio och ljussättningar, och se hur folk väljer att ställa alla rattar och sen beskär den. Jag tycker just att välja hur jag bäst ska beskära porträtt är svårt.

Du kanske ska låta bli, då du kanske får förslag som du inte gillar :p

Du kanske ska låta bli, då du kanske får förslag som du inte gillar :p

Jag vet att det är sagt med ett leende men jag tänker snarare tänka innan och inte efter jag lägger in några svar eller kommentarer. Dessutom är det ju en annan typ av "problem" och när det gäller beskärning finns det inga rätt eller fel, bara åsikter som delas av fler eller färre antal andra människor. Antagligen kommer det då beskärningar jag inte skulle välja men det är ju det som kan vara berikande och intressant att se...

MVH
Jacob

Jag tycker den här typen av "uppgifter" är intressanta och givande men för att det skall fungera i ett offentligt diskussionsforum måste nog den som drar igång tråden vara väldigt öppen för olika varianter och ha en hög toleransnivå.

Om man från början har väldigt snäva ramar och höga krav på slutresultatet får man nog gå till en betald bildredigerare eller göra jobbet själv.

"Vi" deltar ju bara i sådan här diskussioner för att vi tycker där kul. Får man massa skit och sura kommentarer när man lägger ner tid på att försöka hjälpa någon är det inte skoj längre.

"Vi" deltar ju bara i sådan här diskussioner för att vi tycker där kul. Får man massa skit och sura kommentarer när man lägger ner tid på att försöka hjälpa någon är det inte skoj längre.

Där kunde jag inte hålla med dig mer faktiskt.

Det var också lite därför som jag skrev mitt förra inlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar