Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller slutaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsnyhlen

Aktiv medlem
Det pratas om att slutaren håller för ca 100 000 exponeringar. Jag tycker det låter lite, vad händer sedan? Måste man köpa ny kamera, eller går slutaren att byta ut mot en ny? Jag har en Nikon D300.

Skaffa solidförsäkring så byter de slutaren gratis.

Solidförsäkring?
Det går att skaffa sån 2 veckor innan man har tänkt byta slutaren då?
Normalt slitage på slutaren kan knappast täckas av en försäkring.
Jag vet att Solid erbjuder annorlunda försäkringar och att man ofta får de förslagen i samband med att man köper elektronik, men en vanlig hemförsäkring för lösöre täcker redan 95% av det som kan tänkas hända en kamera.

vet ej hur man försäkrar saker hos dem, jag fick en lapp om försäkring när jag köpte min 30d.

Den håller ett tag till!

Den går förstås att byta ut, kostar från ett par tusen och upp beroende på kameramodell.

Jag kollade antalet exponeringar med programmet Opanda och det ligger för närvarandre på ca 2000 exponeringar efter ett halvårs användande, så jag känner mig lite lugnare efter den informationen. Tack för svaren.

Mailade solid och de sa att försäkringen täckte slutaren.

På så sätt...
Då är det ju lite konstigt att alla fotografer inte har Solids försäkringar. Men som sagt... Det där gäller vid nyköp. Och hur stor är risken att du behöver byta slutaren efter 2-3 år?
Skulle det vara så går det alltid att hävda konsumentköplagen och där är det statuerat att det ALLTID är 3 års garanti på fabrikationsfel oavsett vad för garantier som tillverkaren ger.

Robins förslag om att backa över kameran med bilen är väl knappast mer oetiskt än alla de förslag om hur man skall smita från tull och moms vid köp från utlandet, som florerar på fotosidans debattforum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar