Annons

Hur länge finns D300 kvar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag tolkar trådskapare Axel rätt så har han ställt frågan för att han är sugen på en D300, men har inte råd just nu, och då är det ju intressant att veta hur länge den finns kvar, för att kunna köpa när den antagligen kommer att vara som billigast?

Jag själv försöker praktisera den metoden när det gäller allt möjligt, jag kan leva med att något är från förra säsongen, om jag vet att det ändå är något riktigt bra, som jag fått till ett bra pris. Köper kvalitet men spar ändå pengar... Sedan är jag lite efter i utvecklingen, men det vet jag om...
 
För mig finns det en klar gadget-faktor när jag köper kamera. Gammal hederlig hedonism alltså.

Självklart väntar jag mig inga underverk i och med mitt byte från D80 till D90, men det finns alltså ovan effekt också. Den där sköna känslan att ha något nytt, några nya finesser, något fräschare.

Låter ytligt, och det ä r ytligt, men vad kan jag säga. Im only human :)

När tjejen springer runt och kollar på Manolo Blahnik-skor, så kollar jag efter kameror och klockor.

En mänkslig defekt.


D80 -> D90 inte mycket till gadget faktor.
Kutar din flickvän runt och kikar på träskor?

(Ursäkta att jag anpassade mig till trådens nivå! Kunde inte låta bli...)
 
D80 -> D90 inte mycket till gadget faktor.
Kutar din flickvän runt och kikar på träskor?

(Ursäkta att jag anpassade mig till trådens nivå! Kunde inte låta bli...)


Som jag sade i mitt inlägg så blir det inga revolutionerande förändringar när jag fotar med D90.

Men några positiva grejer blir det - framförallt för funktionaliteten, INTE för bildkvaliteten:
- Auto-ISO i toppfönstret - underlättar mycket för mig.
- Live-view, kanon för stativfoto.
- Picure-styles, och en underbar genväg till egna inställningar i my menu.
- Sedan är filmfunktionen en kul grej, som faktiskt funkar för mindre filmer.
Exempelvis.

Som sagt - D90 har underlättat mitt fotande, men inte gjord det så mkt bättre sett i bildkvalitet.

Allt behöver faktiskt inte mätas i bildkvalitet per pixel, användarvänlighet och övriga funktioner är också värt något.
 
Du menar alltså att nästan hälften av dina bilder nu då har blivit bättre för att du tagit dom med din D300? =)

Är galset halvfullt eller halvtomt...?

Visst har du rätt och jag visste att kommentaren skulle komma...men tänk också på att vi jämför top-of-the-line 2002 med top of the line i APC format 2008 - 6 års intensiv digitalutveckling. Jfr datorer. Och ÄNDÅ skulle ungefär hälften av bilderna blivit lika bra med den gamla kameran - DET var vad jag menade... ;-)

Hur många här kör med en dator från 2002 ?

Nikon D1 var god nog åt reklamfotografer 2002 - idag duger den inte ens åt "entry level" nybörjare - är det ingen som ser det konstiga i det ...vid sidan av mig själv...

Ni som står för ert pryleri - ni behöver inte bry er om mina kommentarer för ni vet att ni är "sjuka"...

Och för att förekomma er - jag är också "sjuk", men jag försöker få mig själv att ta mig ur det tillståndet och börja bete mig lite mer sunt...det är därför jag måste formuler sånt här ibland...

Varning för jobbig moralism nedan !!!

Med tanke på vår världs status med avseende på bl.a. miljön så skulle jag vilja att all produktutveckling av nöjesprodukter kunde bromsas rejält...och att vårt beteende förändrades i stället.
Jag skulle också vilja se en anna eknomisk modell i vår värld - en som inte bygger på kontinuerligt växande konsumtion. För den modellen kommer att inte att hålla i längden...*

Jag hoppas nu att alla har insett att jag inte undantar mig själv från den kritik jag ibland ger uttryck för...

Nu har detta blivit trådurspårning av rang...förlåt mig...

D300 kommer att vara en jättebra kamera i väldigt många år till - det är väl egentligen min bottom line...

/ Magnus

* - Nej, jag tror inte på kommunism. Men jag vill gärna att min son skall ha en vettig värld att leva i när han blir vuxen...
 
Jag har nu försökt nå ansvarig person, på Nikon agenturen, men växeln säger att ovanligt många har oxå ringt, oroliga för hur länge D300 verkligen kommer att finnas kvar, som fungerande kamerahus!
Återkommer när de har ringt upp mig!

Jag är verkligen stressad, tänk om jag har köpt fel kamerahus?

Mitt andra alternativ var en D-SLR från Sony, hade troligen varit ett säkrare val inför framtiden, nu får man väl ingenting för denna D300 vid inbyte, bara några hundra lappar, suck!
 
Lars, du missuppfattar ju det hela. TS undrade hur länge D300:an säljs ute i butik. Den har inte direkt rasat i pris och det ryktas om en efterföljare. Hade jag varit beredd att slanta upp summan så hade jag defintivt hört mig om flera gånger om en ny efterträdare är på G.

Alla vet att D300:an är en ruggigt bra kamera - in fact så vågar jag påstå att det fortfarande är den bästa DSLR:en i semipro segmentet. Den kommer stå sig länge. Men det var inte frågan...
 
D300 har gått ner ca 3000kr sedan den började säljas. Inte illa.

Med värderaset på svenska kronan så kan vi inte förvänta oss några sänkningar. Var i stället glad åt att Nikon inte har höjt priserna som vissa andra har gjort.

Trots att den funnits i 15 månader så känns den inte i behov av att ersättas tycker jag.
 
Jag är rätt övertygad om att D300 redan är ute ur produktion och ersatts av.......D90 eller någon annan produkt. De som fortfarande säljs kommer från lager.

Nikon, Canon mfl har gjort på detta sätt under alla år. Undantagen verkar vara de produkter som kommer från Nikons fabrik i Sendai i Japan. Där tillverkas "top of the line" och de verkar kunna tillverka efter efterfrågan. Handlar det om produkter tillverkade i Thailand eller någon annat obskyrt :) lågprisland så tillverkas produkterna under mycket kort tid för att sedan ersättas av något annat. Jag vet med bestämdhet att produktionen av D300 sattes upp i Sendai initialt men enligt ett rykte skulle hela monteringslinan monteras ner och flyttas till annat land när allt var uppe och snurrade. Jag vet alltså inte om det stämmer men ni som har köpt D300 under senare tid kanske kan kika under kameran efter tillverkningsland.....

Ni måste skilja på produktlivslängd och produktionstid. En modern kamera tillverkas under mycket kort tid för att sedan säljas under längre tid. Produktlivslängden för en moderna DSLR är avsevärt kortare än den var under den analoga tiden men den är fortfarande avsevärt längre än produktionstiden.
 
Senast ändrad:
D300 har gått ner ca 3000kr sedan den började säljas. Inte illa.

Med värderaset på svenska kronan så kan vi inte förvänta oss några sänkningar. Var i stället glad åt att Nikon inte har höjt priserna som vissa andra har gjort. [...]

Det är bara en tidsfråga, på Fotomässan erkände Nikon-killen jag pratade med att de hade räknat med 10kr/euro när de justerade priserna i januari. Han sa också att därför kommer det en ny höjning nu i mars, minst 15% (rek-priset på 70-200/2,8VR skulle höjas från 21000kr till 25500kr, en höjning på över 20%).

Min D300 är för övrigt också byggd i Thailand, serienummer 408xxxx. Inköpt i maj förra året.
 
... Jag vet med bestämdhet att produktionen av D300 sattes upp i Sendai initialt men enligt ett rykte skulle hela monteringslinan monteras ner och flyttas till annat land när allt var uppe och snurrade. Jag vet alltså inte om det stämmer men ni som har köpt D300 under senare tid kanske kan kika under kameran efter tillverkningsland......

Köpte min D300 för ett år sedan, 2008-03-02 och den har #4043167 Made in Thailand.
 
Jag är en riktig pryl bög, och jag brukar vara den första som köper en ny modell när den kommer, det gjorde jag med D300'an när den kom, och det är den bästa kamera jag haft, men det har ju alla kameror man köpt varit, men skillnaden med D300'an är att jag inte kan se vad som skulle kunna bli så mycket bättre med D400 att det skulle vara värt att byta upp sig, mer pixlar än 12 är ju ingenting som lockar, det har ju Canon visat, filmfunktion är inget som intresserar mig alls, så vad återstår ?
Snabbare i 14bit, något bättre brusprestanda, troligen ingenting som kommer att hända då den kommande säkert kommer att ha fler pixlar, så jag har redan bestämt mig för att behålla D300'an minst en generation till, jag kan inte tänka mig en bättre kamera för mina ändamål, en D3 skulle jag gärna byta emot om det inte innbar att jag då också skulle behöva byta ut flera objektiv, det skulle bli för dyrt helt enkelt, men annars så kan jag sakna det gedigna proffshuset när det gäller tyngd, grepp och handhavande, D700 är ju i princip en D300 med FX sensor så den är ju inget att sukta över då den är ännu tyngre och klumpigare.
Sen har APS-C sensorn fler fördelar än vad en FX sensor har för mig personligen, sanningen är väl att D300'an fortfarande är en otroligt bra kamera, jag tror det dröjer länge innan Nikon släpper en uppgradering som innebär en lika stor förbättring som det var mellan D200 och D300, och jag kommer inte byta kamera fören det händer igen, och det dröjer nog några år skulle jag tro.

Förövrigt, alla D300 är byggda i Thailand, det är bara proffshusen D3 och D3x som är byggda i Japan, resten är byggda i Thailand, jag tror det är lika med objektiven, dvs, Pro-gluggarna i Japan, resten i Thailand.

/kent
 
Senast ändrad:
Jag läste någonstans i början av vintern att Nikon har flyttat sin produktion från Thailand pga att Thailand är för politiskt instabilt.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men jag fann trovärdigheten rätt hög.

Gissning då:
En del skulle de kunna ha tagit hem till Japan och resten blir nog Kina då.
 
Förövrigt, alla D300 är byggda i Thailand, det är bara proffshusen D3 och D3x som är byggda i Japan, resten är byggda i Thailand, jag tror det är lika med objektiven, dvs, Pro-gluggarna i Japan, resten i Thailand.

/kent


Sorry. Jag blandade ihop modellerna. Du har helt rätt Kent.

"In addition to the D3, Sendai has produced the D2Xs, D2X, D2Hs, D2H, D100, D1X, D1H and D1."

Citatet kommer från http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8744-9113

Mitt misstag kommer från att jag läst på en Nikonsida, men minns inte vilken, att det är vanligt att de sätter upp en produktionslina i Sendai för att sedan montera ner den och flytta den till ett billigare land när allt är inkört. Tom personalen eller i alla fall nyckelpersonerna tas till Japan för att "köras in" på produktionslinan.. Att jag sedan blandade ihop modellerna gör inte saken bättre

Och givetvis är min D300 även den producerad i Thailand trots att den är "tidig"
 
Börjar det inte bli ganska löjligt att konnotera Thailand med lågpris, dålig kvalitet, sekunda jmf Japan när bland annat D300 bevisligen har en ypperlig kvalitet?

Är det någon som har några kvantitativa data att det skulle vara fler problem med D300:an relaterade till dess byggkvalitet inom avsett användningsområde (exv grad av vädertätning) jmf Japan-Sendai-byggd D3?
 
Börjar det inte bli ganska löjligt att konnotera Thailand med lågpris, dålig kvalitet, sekunda jmf Japan när bland annat D300 bevisligen har en ypperlig kvalitet?

Är det någon som har några kvantitativa data att det skulle vara fler problem med D300:an relaterade till dess byggkvalitet inom avsett användningsområde (exv grad av vädertätning) jmf Japan-Sendai-byggd D3?

Vem har påstått det?

Jag bryr mig inte ett dugg om var min kamera är producerad. Det enda som räknas är att den levererar det den ska och det gör den "trots" att den är tillverkad i Thailand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.