Annons

Hur länge finns D300 kvar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som jag saknar i D300 är


* bättre brusegenskaper
* mycket snabbare serietagning i 14bitars raw
* bättre antismuts-på-sensorn-system
* högre dynamiskt omfång

Då lär du få vänta länge på en betydligt bättre kamera. D300 är marknadens bästa APS-C-DSLR. Bättre DR och SNR får du bara med FX.

D400 med 15 MP lär inte vara något stort steg fram på dina punkter.
 
Kanske tänker Nikon om D300 som Canon gjorde med 5D; ifall inget bättre finns på marknaden varför spendera pengar på utveckling.
 
Jag skriver nog inget här eftersom jag ändå kommer att lämna denna tråd för att ägna mig åt viktigare saker så det är ingen idé att ni försöker besvara vad jag nu skriver, bla bla bla

he he detta var en kommentar till mankepankekaka o inget annat
 
Glömde lägga till:

12MP känns lite magert. Förhoppningsvis har efterträdaren iallefall 15mp. Bättre beskärningsmöjligheter samt möjligheter till riktigt stora utskrifter. Men pixelantalet får givetvis inte inkräkta på brusegenskaperna, då föredrar jag bättre brusegenskaper isåfall.

En D700 som komplement till en D300 vore fint, men även D700an tycker jag har för få antal pixlar..
 
D700:an är förmodligen den mest lyckade DSLR:en genom tiderna. Att man valt att inte hysteriskt kasta in fler MP är en del av framgången.
 
Glömde lägga till:

12MP känns lite magert.

Titta på EOS 40D vs EOS 50D. Skillnaden i antalet pixlar är mer på det teoretiska planet. Skillnaden i tryck är så liten att det är svårt att skilja kamerorna åt.

Man kan skriva ut en 70x100 sm bild från 6MP utan problem. Många tror att fler pixlar är svaret. Men tyvärr har det mycket liten påverkan på utskriftsresultatet. Naturligtvis så är skillnaden synbar vid detaljgranskning av bilden. men det många missar är att större bilder kräver ett större betraktningsavstånd och därmed kan vi inte urskilja detaljerna.
 
Man kan skriva ut en 70x100 sm bild från 6MP utan problem..

Måste bli rätt suddigt på någon meters avstånd va?
Jag skrev ut en 50x70 med 10megapixlar och tyckte det blev okey resultat, men jag skulle gärna inte vilja ha lägre upplösning.

På crimson.se är största rekomenderade canvasstorlek för en D300 bild i obeskuret format 40x50cm (högsta kvalitet).

70x100 från 12.3mp ger på crimson kvalitetsbetyget "dåligt".
 
Runt 60% av alla bilder jag tagit med min D300 skulle blivit i princip lika bra med min gamla D100...- jag förstår inte teknikhetsen? Är ni så "kåta" på att kasta pengar i bolagens fickor?


1. Om det bara är teknikhets, varför köpte du då en D300?
2. Kommer det en D400 blir D300an garanterat billigare och därmed mindre "pengar kastade i Nikons fickor".
 
Kompisen min var i Asien för ett par veckor sedan och skulle då passa på att köpa en D300. Priset blev 9000kr och han betalade.
Medans han väntade på kameran så pratade han med expediten och frågade om menyn i kameran var på engelska........
Nej blev svaret.......:)
VA!!! En D300 med internationell meny kostar 13000 kr :)

Så det blev ingen kamera.

Kanske är likadant med denna sida?


Trodde att både svenska och engelska menyer fanns i alla Nikon modeller !
Det var svaret jag fick ifrån Nikons proffs support, när jag var på väg att köpa ett D80 hus ifrån Usa.

Mvh
Mikael
 
1. Runt 60% av alla bilder jag tagit med min D300 skulle blivit i princip lika bra med min gamla D100...- jag förstår inte teknikhetsen? Är ni så "kåta" på att kasta pengar i bolagens fickor?

1. Om det bara är teknikhets, varför köpte du då en D300?


Ja vad säger man .....
 
Glömde lägga till:

12MP känns lite magert. Förhoppningsvis har efterträdaren iallefall 15mp. Bättre beskärningsmöjligheter samt möjligheter till riktigt stora utskrifter. Men pixelantalet får givetvis inte inkräkta på brusegenskaperna, då föredrar jag bättre brusegenskaper isåfall.

En D700 som komplement till en D300 vore fint, men även D700an tycker jag har för få antal pixlar..

Vi har ju diskuterat detta med upplösning i flera trådar. Sammanfattnignsvis: Om det är svårt att se skillnad på 24 MP i D3X och 12 MP i D3 förutom vid utskrifter på A3 och därutöver så kommer det inte synas någon skillnad alls mellan 15 MP i en D400 och 12 MP i nuvarande D300. Se tex tråden om Canon 40D och 50D där det är svårt att se någon upplösningsfördel i den senare som har 15MP jämfört med 10 MP i 40D.

Själv har jag svårt att se att D400 (och en framtida D4) kommer att innebära samma lyft som D300 (och D3) gjorde i förhållande till tidigare Nikon DSLR. För DX-DSLR lär det vara svårt att uppnå några större framsteg i sammantagen bildkvalitet (SNR, DR, tonalitet, färg osv) genom att höja MP-antalet.

Hoppas jag har fel...
 
Måste bli rätt suddigt på någon meters avstånd va?
Jag skrev ut en 50x70 med 10megapixlar och tyckte det blev okey resultat, men jag skulle gärna inte vilja ha lägre upplösning.

På crimson.se är största rekomenderade canvasstorlek för en D300 bild i obeskuret format 40x50cm (högsta kvalitet).

70x100 från 12.3mp ger på crimson kvalitetsbetyget "dåligt".

Nej, det blir inte suddigt... och inte dåligt.

Jag har sålt bilder från en 6MP (EOS 10D) till roll-ups i formatet 70x100 cm och kunderna hade inga klagomål. Så då ställer man genast sig frågan, hur många pixlar behöver man och till vad skall de användas?
 
Hallojsan kamrater,
Eftersom jag inte kunde hålla mig borta från tråden trots allt - får jag ge mina kritiker rätt och göra en s.k. pudel på den punkten...

Sen för att bemöta frågan om min D100 kontra mitt inköp av D300 så var det så att min D100 var en begagnad proffskamera s.a.s. redan när jag köpte den. Säljaren uppgav föredömligt att den gått >30000 exponeringar. Sen hade jag den i ~3 år och jag började sedan helt enkelt bli lite orolig att den skulle börja krångla med bortåt 40 000 exponeringar på sitt samvete. Kanske överdriven oro - men det var så jag tänkte och kände i.a.f.
Så jag sa som det var och sålde den snuskigt billigt till en som vill känna på digital foto innan han bestämde sig för att satsa på det eller ej (som jag uppfattade honom i.a.f.).
Det var inget lätt val att välja D300'n - jag tyckte den var för dyr. Jag var ruggigt nära att välja D80'n men mina händer (handskar storlek 11) funkade inte alls ihop med det kamerahuset och givetvis var jag heller inte immun för hyllningen av kameran.

Visst sticker jag ut huvudet lite när jag ifrågasätter teknik- och köphetsen, men jag tycker att det är rimligt att ställa sig frågande till varför det är sådan övervikt på frågor om "nästa kameramodell" och teknik jämfört med frågor kring hur man skapar en bra bild på forumen...?

Eller för att åter formulera mig lite provokativt: varför är det viktigt att ha precis rätt kamera om man ändå inte är intresseard av hur man gör bilden bra?
Det handlar inte bara om skärpa, upplösning och brus...eller hur ?

Jag kommer aldrig att försöka övertala någon att jag har rätt - men jag står för mina åsikter, hur fel de än må vara i era ögon.

/ Magnus

ps. En provokation till:
Hur har ni tid att sitta och skriva på forumen så mycket - när ni borde vara ute och fotografera med era fina fina vädertätade,skarptecknande, ljusstarka och brusfria kamerasystem...

ps igen. Jag kommer säkert inte kunna låta bli att läsa i tråden igen - så inga flera sådana utfästelser...
 
Som svar på ursprungsfrågan gissar/säger jag 2009-11-01 i Svea rike.
Och det bör väl bli butikstid i någon mening så jag säger väl 10:00.

/ Magnus
 
För mig finns det en klar gadget-faktor när jag köper kamera. Gammal hederlig hedonism alltså.

Självklart väntar jag mig inga underverk i och med mitt byte från D80 till D90, men det finns alltså ovan effekt också. Den där sköna känslan att ha något nytt, några nya finesser, något fräschare.

Låter ytligt, och det ä r ytligt, men vad kan jag säga. Im only human :)

När tjejen springer runt och kollar på Manolo Blahnik-skor, så kollar jag efter kameror och klockor.

En mänkslig defekt.
 
När tjejen springer runt och kollar på Manolo Blahnik-skor, så kollar jag efter kameror och klockor.
QUOTE]

En kille som klara av att stava till Manolo Blanco..Banana...Blahnik-skor måste verkligen vara gadgetfixerad. :)

Jag håller med om att det är kul att byta till bättre, men det kostar en slant att göra det och man får ju fråga sig om det är värt det. Det gör nog inte mycket mer för fotograferandet, mer för egot. Fast gott självförtroende kan vara positivt, så varför inte? Fast jag tycker att det är lite synd att en härskande mentalitet i samhället är en slit-och-släng-attityd, istället för att spara och vara nöjd. Låter kanske tråkigt, men med den här krisen kanske det blir ändring på det?
 
Hur länge finns D300 kvar?

Har den något bästa datum, med självförstörande media inbyggt?
Jag trodde den skulle kunna fungera många år till, bäst att fråga Nikon agenturen!
Kanske lika bra att gå ut och foto, nu genast, så länge kamerahuset D300 fortfarande fungerar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.