Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge finns D300 kvar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ackemannen

Avslutat medlemskap
Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som vet hur länge D300 kommer finnas innan det kommer komma ut någon ny
 
Hur lång är en produktcykel ... ???

Eftersom D300 presenterades 23 aug -07 och med 18 mån produktcykel borde den gå i graven feb -09, dvs nu!

Dock tror jag inte på så korta produktcyklar numera, snarare 24 månader och då skriver vi august 2009.

Med dagens ekonomi kanske vi får vänta ... ???

Den som lever får se / Jan-Olof
 
Ja det har ju varit en hel del rykten om D400 ett bra tag nu. Så den lär komma när som helst egentligen!
 
Ja det har ju varit en hel del rykten om D400 ett bra tag nu. Så den lär komma när som helst egentligen!

Det lustiga är att lika många förståsigpåaren gör gällande att hela DX formatet är dött och begravet......Spekulationer är roliga men alltid spekulationer. Påfallande ofta är spekulationer inte ens spekulationer utan rena gissningar;-)
Mvh
JB
 
MIN D300 kommer att finnas kvar länge länge än...

Det finns så mycket jag som fotograf kan förbättra att jag inte ser att jag är "ikapp" min kamera än på ett tag...

Runt 60% av alla bilder jag tagit med min D300 skulle blivit i princip lika bra med min gamla D100...- jag förstår inte teknikhetsen? Är ni så "kåta" på att kasta pengar i bolagens fickor?

Men det var inte riktigt det tråden handlade om...

Med dagens marknadssituation så skulle jag gissa att Nikon presenterar 300-arvingen på nästa Photokina.
I asien kanske några månader tidigare...

...om det kommer en arvinge över huvud taget...nu när D90 är så vass...och D700 är relativt "billig"...

/ Magnus
 
Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som vet hur länge D300 kommer finnas innan det kommer komma ut någon ny

När D400 kommer ställs frågan när efterträdaren kommer till den.. Även fast det blir ett modell byte, så innebär det ju faktiskt inte att det andra blir sämre. Om du undrar om du vågar köpa en D300 är svaret givet från mig: Ja. Äger du en, så var glad över det. Man kan faktiskt misslyckas med bilder även om man äger en D3.... eller ta en bild som blir prisbelönt med en mobilkamera.
 
MIN D300 kommer att finnas kvar länge länge än...

Det finns så mycket jag som fotograf kan förbättra att jag inte ser att jag är "ikapp" min kamera än på ett tag...

Runt 60% av alla bilder jag tagit med min D300 skulle blivit i princip lika bra med min gamla D100...- jag förstår inte teknikhetsen? Är ni så "kåta" på att kasta pengar i bolagens fickor?

Men det var inte riktigt det tråden handlade om...

Med dagens marknadssituation så skulle jag gissa att Nikon presenterar 300-arvingen på nästa Photokina.
I asien kanske några månader tidigare...

...om det kommer en arvinge över huvud taget...nu när D90 är så vass...och D700 är relativt "billig"...

/ Magnus

D700 kostar uppåt 23000 (cyberphoto) och D90 9000 (dito) så nog finns det utrymme för en D300-ekvivalent. Om uppföljaren till D300 skulle ha en FX-sensor så är det ju en D700... och den kostar uppenbarligen ordentligt mer. Så nog tror jag att det finns ett sådant segment att fylla även framgent.

Och inte tänker jag uppgradera för att jag känner för att ge mina pengar till Nikon, då skulle jag väl bara donera dem rakt av. Självklart har jag en orsak, ett behov, att göra detta.
 
http://www.igooshop.com/goods.php?id=190&gclid=CInlqvSF5pgCFQ9SQgodTCvUdw

Vet inte om detta kan vara en indikator på förestående ny modell, i vilket fall som helst ett lågt pris.

Nikon 300 Body, market price 920 EUR, Shop price 669 EUR, dvs ung 6.531 SEK med dagens kurs (090218) 11,26 enligt FOREX.

OBS! Jag har ingen aning om hur tillförlitlig denna webbshop är!


Tror inte att det är en "jättebra" indikator. I så fall skulle det misstänkas att Nikon, Sony och Canon står inför ett byte av samtliga DSLR-modeller då prissättningen på siten är liknande för alla kamerorna.
 
Känner mig tvungen att kolla ...

IGOOSHOP www.igooshop.com är tydligen ett företag som ligger i Peking, Kina! Överlåter till läsaren att dra sina egna slutsatser,

Welcome to China Beijing ChangHai International Trade Co., Ltd,

The company is a leading online Consumer Electronics superstore, providing more than 1,000 Electronics Products directly to consumers.

The quality of our products is the best, our service is perfect, and our price is the best, the speed of our shipping is very fast.

We have our own warehouse and stores, we have clients all over the world, and we have been received very high praise from our customers.

If you have some suggestions about our products or our service, please tell us ,and we must accept and improve ,and appreciate you very much. we hope we can cooperate happily in the long term.

Our belief: credit is the first, customers are our god.

Values
Integrity: We don't lie, cheat, steal, or tolerate people who do.
Respect: We treat people the way we want to be treated.
Motivation: We seize, retain, and exploit the initiative.
Ingenuity: We encourage alternative thinking.
Accountability: We honor our commitments and strive for excellence.

100% Authentic Products

Igooshop.com never sells knock off, spoof or fake Electronics Products. All of our products are the EXACT Electronics Products that you would find at your local department store or salon. How do we sell them at such low prices? Bulk buying, low overhead, and smaller margins allow us to provide optimal deals to you. We guarantee that all of our products are Name Brand Originals.

100% Guaranteed

At Kicks On Fire we stand behind every product we sell. If for any reason you are not happy with your order once you get it. You can send it back to us for a full refund or exchange. All items must be in new unworn condition.
 
En kinastationerad kameraexperten kanske?
Troligtvis. Ett Kinesiskt företag skulle aldrig uttrycka sig på det sättet som man gör i annonsen. Det är "oösterländskt" att försöka argumentera för att man är ärlig. I och med det förolämpar man sina kunder som man enligt österländskt synsätt i så fall förmodas vara idioter som inte kan ta ställning till detta själva.
Dessutom, om det är sant så blir det inte så billigt med frakt, tull och moms på priset med euro som passerat 11 kr strecket. Nej, handskas försiktigt med sådana här "misstänkta Nigeriabrev".
Mvh
JB
 
http://www.igooshop.com/goods.php?id=190&gclid=CInlqvSF5pgCFQ9SQgodTCvUdw

Vet inte om detta kan vara en indikator på förestående ny modell, i vilket fall som helst ett lågt pris.

Nikon 300 Body, market price 920 EUR, Shop price 669 EUR, dvs ung 6.531 SEK med dagens kurs (090218) 11,26 enligt FOREX.

OBS! Jag har ingen aning om hur tillförlitlig denna webbshop är!

Det säkraste sättet som jag har sett för att se förutspå ett stundande modellbyte är att det börjar bli låga lagersaldon hos många leverantörer.
Inte bulletproof, men det är en bra indikation.
 
Tack för alla fina svar jag skrevden här tråden för att jag är sugen på en d300 men har inte dom pengarna nu utan måste sommar jobba först och så vågar jag inte köpa begagnat
 
Kompisen min var i Asien för ett par veckor sedan och skulle då passa på att köpa en D300. Priset blev 9000kr och han betalade.
Medans han väntade på kameran så pratade han med expediten och frågade om menyn i kameran var på engelska........
Nej blev svaret.......:)
VA!!! En D300 med internationell meny kostar 13000 kr :)

Så det blev ingen kamera.

Kanske är likadant med denna sida?
 
Och inte tänker jag uppgradera för att jag känner för att ge mina pengar till Nikon, då skulle jag väl bara donera dem rakt av. Självklart har jag en orsak, ett behov, att göra detta.

Var och en får ha sin egen uppfattning så klart, men om man sitter med en D300 eller funderar på att köpa en D300 och undrar över när en D400 kommer så måste jag tillåta mig att lite ironiskt undra...kan det sägas vara ett "behov"?

Vi har det allså så bra i det här landet att en amatörfotograf kan prata om behov när man vill gå till en D400(?) från en D300...eller som jag läst i andra trådar går från 5D till en 5DMKII...

Ursäkta men jag tycker faktiskt att detta är ett lite sjukt beteende, och handlar nog inte så mycket om vilket behov man har av kameran utan snarare vilket behov man har att visa upp en bild av sig själv inför andra...

Alla som har sitt levebröd från fotografi är helt undantagna från mitt resonemang här...för de sätter inte riktigt villkoren själva...

Men en sak är positiv, ni kommer att hjälpa oss ur finanskrisen - för vi har tillsammans skapat ett samhälle som bygger på kontinuerligt ökande konsumtion för att fungera...

/Magnus, som nu lämnar denna tråden för att ägna isg åt annat...
 
Var och en får ha sin egen uppfattning så klart, men om man sitter med en D300 eller funderar på att köpa en D300 och undrar över när en D400 kommer så måste jag tillåta mig att lite ironiskt undra...kan det sägas vara ett "behov"?

[snipp]

/Magnus, som nu lämnar denna tråden för att ägna isg åt annat...

Ingen större idé jag bemöter detta då om han ändå inte tänker läsa det ... :)
 
Var och en får ha sin egen uppfattning så klart, men om man sitter med en D300 eller funderar på att köpa en D300 och undrar över när en D400 kommer så måste jag tillåta mig att lite ironiskt undra...kan det sägas vara ett "behov"?

Vi har det allså så bra i det här landet att en amatörfotograf kan prata om behov när man vill gå till en D400(?) från en D300...eller som jag läst i andra trådar går från 5D till en 5DMKII...

Ursäkta men jag tycker faktiskt att detta är ett lite sjukt beteende, och handlar nog inte så mycket om vilket behov man har av kameran utan snarare vilket behov man har att visa upp en bild av sig själv inför andra...

Alla som har sitt levebröd från fotografi är helt undantagna från mitt resonemang här...för de sätter inte riktigt villkoren själva...

Men en sak är positiv, ni kommer att hjälpa oss ur finanskrisen - för vi har tillsammans skapat ett samhälle som bygger på kontinuerligt ökande konsumtion för att fungera...

/Magnus, som nu lämnar denna tråden för att ägna isg åt annat...

Jag håller med om mycket det du skriver, mycket av uppgraderingarna är för uppgraderingens skull. Känslan av något nytt. Känslan att vara modern. Känslan av att kunna ha råd. Etc. Ett allmänmänskligt beteende, även inom fotografin.

Men. Jag gjorde det "omotiverade" bytet från D80 till D90, och måste säga att jag fått valuta för pengarna. Inte för att det blir så otroligt mycket bättre bilder, för det blir det inte, utan för att D90 gör mitt fotograferande enklare. Så att jag kan snabbare och enklare ta de bra korten.

Exempel:
1) Liveview, som är oslagbart när man stativfotograferar, som jag allt oftare gör.

2) ISO-visning i toppfönstret. Du ser omedelbart om korrigeringar behövs.

3) My menu. Samlar alla dina favoritfunktioner på samma ställe - återigen, fotograferandet blir enklare och snabbare. Och mer intuitivt.

4) Bättre autofokus, och bättre ljusmätning. Detta står inte så mkt om i specarna, men det känns.

5) Otroligt mkt bättre skärm. Återigen - perfekt vid stativfotografering, och du kan enklare se slutresultatet redan på plats. Du slipper i många fall jobbig efterbehandling.

Detta är några fördelar på "onödiga bytet" från D80 till D90 har gett mig. Kanske inte så mkt bättre bilder på pixelnivå, men enklare och roligare fotografering.
 
Det som jag saknar i D300 är


* bättre brusegenskaper
* mycket snabbare serietagning i 14bitars raw
* bättre antismuts-på-sensorn-system
* högre dynamiskt omfång
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.