Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Helt riktigt. Tegnell är inte korkad, utan arbetar i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Flockimmunitet blir en bonuseffekt, och varför skulle någon vara emot det?
Att just du inte slipper säsongsinfluensan trots vaccinering varje år är faktiskt inte ett argument för att ingen behöver vaccinera sig mot sagda influensa. Flockimmunitet handlar inte om att precis alla ska bli immuna.
Vet du f.ö. att det är influensan du drabbas av och inte förkylning? Har du testat dig?
Jag har aldrig fått influensan sedan jag vaccinerat mig. Det är så länge sedan jag hade en riktig förkylning att jag inte minns när det hände sist.
Det är ju toppen med flockimmunitet men mot vad? Vi som är äldre uppmanas ju att vaccinera oss och med tanke på att jag gjort det de senaste 10 åren så undrar jag ju över varför vi håller på så om jag nu skulle blivit immun. Med TBE sägs jag nu ha livslångt skydd om jag fattat det rätt. Detsamma gäller gulsot. Men inte influensan för där säger man att det virus som man siktade mot för 10 år sedan inte är detsamma som i år. Så det är väl därför man fortsätter rekommendera dessa vaccinationer. Ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp trängas på Vårdcentralen med alla andra pensionärer i vår lilla håla.