Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt riktigt. Tegnell är inte korkad, utan arbetar i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Flockimmunitet blir en bonuseffekt, och varför skulle någon vara emot det?

Att just du inte slipper säsongsinfluensan trots vaccinering varje år är faktiskt inte ett argument för att ingen behöver vaccinera sig mot sagda influensa. Flockimmunitet handlar inte om att precis alla ska bli immuna.

Vet du f.ö. att det är influensan du drabbas av och inte förkylning? Har du testat dig?

Jag har aldrig fått influensan sedan jag vaccinerat mig. Det är så länge sedan jag hade en riktig förkylning att jag inte minns när det hände sist.

Det är ju toppen med flockimmunitet men mot vad? Vi som är äldre uppmanas ju att vaccinera oss och med tanke på att jag gjort det de senaste 10 åren så undrar jag ju över varför vi håller på så om jag nu skulle blivit immun. Med TBE sägs jag nu ha livslångt skydd om jag fattat det rätt. Detsamma gäller gulsot. Men inte influensan för där säger man att det virus som man siktade mot för 10 år sedan inte är detsamma som i år. Så det är väl därför man fortsätter rekommendera dessa vaccinationer. Ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp trängas på Vårdcentralen med alla andra pensionärer i vår lilla håla.

Jag har aldrig fått influensan sedan jag vaccinerat mig. Det är så länge sedan jag hade en riktig förkylning att jag inte minns när det hände sist.

Det är ju toppen med flockimmunitet men mot vad? Vi som är äldre uppmanas ju att vaccinera oss och med tanke på att jag gjort det de senaste 10 åren så undrar jag ju över varför vi håller på så om jag nu skulle blivit immun. Med TBE sägs jag nu ha livslångt skydd om jag fattat det rätt. Detsamma gäller gulsot. Men inte influensan för där säger man att det virus som man siktade mot för 10 år sedan inte är detsamma som i år. Så det är väl därför man fortsätter rekommendera dessa vaccinationer. Ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp trängas på Vårdcentralen med alla andra pensionärer i vår lilla håla.

För TBE så ska du ta den 4e sprutan efter 3 år och sedan en spruta vart 5 år. Stelkramp ska också fyllas på vart 20e år, fick jag lärt mig förra året då jag fick en sådan

Jag har inte påstått att inte insatserna inte sköttas bra men utan hjälpen utifrån hade man haft svårt att klara det. Vi hade ju själva inga vattenbombare och polackernas och fransmännens insatser var väldigt välkomna och avgörande.
Det var planerat så. Det finns ett EU-samarbete för skogsbrandsbekämpning och det samarbetet fungerat som avsett.

Tyvärr tycks inte länderna inom EU vara lika benägna att samarbeta för Covid-19-bekämpning.

Sedan när det gäller vården så har vi ju haft en ändlös debatt kring vården som inte riktigt klarar sin uppgift längre. De flesta har nog inte missat det eller hur. Nu ska den vård som redan går på knäna och har svårt att klara vardagen innan Coronan gjorde entré ta sig an även alla de som kommer behöva intensivvård av det skälet. Det tycker jag bekräftar rätt väl att vi inte är rustade för detta längre. Du kanske ska läsa siffrorna från DN:s artikel ovan en gång till.
Du slår in öppna dörrar. Jag (och ingen annan i tråden heller, tror jag) har påstått att Sverige står väl rustat för en epidemi av det här slaget.

Ja men de planen kan vi aldrig räkna med för de behövs ofta i stora bränder kring Medelhavet och de var ju tvungna att åka till Grekland lite i förtid om jag inte missminner mig. Hade vi haft egna plan hade bränderna aldrig vuxit sig så stora som de nu gjorde.
Det kan vara bra att revidera sina planer om förutsättningarna ändras, ja.

Det är effektivast och billigast att göra kraftiga insatser så tidiga som möjligt - innan det gått över styr .
I det inledande skedet behövs oftast inte vattenbombning. T.ex. så hade hela den stora skogsbranden i Västmanland 2014 kunnat undvikas om de som startade den hade varit mer uppmärksamma och kanske undvikit skogarbete helt med tanke på att brandrisken var stor då.

Så det viktigaste är alltså att ha metoder för att upptäck skogsbränder tidigt, t.ex. genom brandflyg. Sådant har vi i Sverige genom Frivilliga Flygkåren, men vi skulle behöva nog behöva mer sånt.

Vad är det då du inte slipper enligt detta i inlägg #242?
Som jag sagt tidigare så går jag år ut och år in och vaccinerar mig och aldrig verkar jag slippa detta för vi blir tydligen aldrig helt immuna när det gäller den "vanliga" årliga influensan

Det är ju toppen med flockimmunitet men mot vad?
Mot SARS-CoV-2 förstås, vad annars? Det här har vi ju gått igenom (minst) en gång förut i tråden (se inlägg #247).

Vi som är äldre uppmanas ju att vaccinera oss och med tanke på att jag gjort det de senaste 10 åren så undrar jag ju över varför vi håller på så om jag nu skulle blivit immun.
En vaccinering hjälper bara mot ett specifikt virus. Inte mot alla virus.

Med TBE sägs jag nu ha livslångt skydd om jag fattat det rätt.
Nej, det har du inte.
(Det har vi också gått igenom en gång förut i tråden).

Ser ut att vara panik i Spanien, 2000 nya fall det senaste dygnet. Smittkurvan i Europa har en stigande vinkel på 45˚ och det ser ut så för alla länder men att Italien ligger före i antalet bekräftade fall.

Engelsmännen skippar flockimmunitet och istället satsar på ”så lite kontakt” som möjligt. Tegnell har tidigare lutat sig mot britternas strategi, undrar hur FHM tänker nu?

Engelsmännen skippar flockimmunitet och istället satsar på ”så lite kontakt” som möjligt. Tegnell har tidigare lutat sig mot britternas strategi, undrar hur FHM tänker nu?
Jag har bara sett att Tegnell har kommenterat att Sverige och UK hittills har agerat ganska lika, inte att han har haft UK som en slags förebild. Var hittar du det?

Jag har bara sett att Tegnell har kommenterat att Sverige och UK hittills har agerat ganska lika, inte att han har haft UK som en slags förebild. Var hittar du det?

Det är min uppfattning att Tegnell tyckte att britterna hade den mest ”vetenskapliga hållningen” och att Sverige hade samma plan eller kände sig mest besläktad med britternas strategi. Men man sade då inte lika tydligt ordet flockimmunitet, som det presenterades igår (eller i förrgår).

Det är min uppfattning att Tegnell tyckte att britterna hade den mest ”vetenskapliga hållningen” och att Sverige hade samma plan eller kände sig mest besläktad med britternas strategi. Men man sade då inte lika tydligt ordet flockimmunitet, som det presenterades igår (eller i förrgår).
Det låter ungefär som jag har uppfattat honom, men det är inte samma sak som att Tegnell tidigare har lutat sig mot britternas strategi.

Vi tar nu en paus i vårt arbete, på kontoret, för att kolla,
- Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen? -
Det tycks vara bortglömt, massa sidosnack, som har lite med rubriken,
att göra, tyvärr.
Troligen helt lediga personer, pensionärer, har tagit över tråden ….. :) :)

Det låter ungefär som jag har uppfattat honom, men det är inte samma sak som att Tegnell tidigare har lutat sig mot britternas strategi.

Jo i den meningen att han kände stöd i britternas strategi. Det finns ju inte så många vägval. England är en av dom få länder som har sina skolor öppna. Sverige har halvöppet medan övriga Europa förutom Nordirland och Vitryssland har stängda skolor.

Vi tar nu en paus i vårt arbete, på kontoret, för att kolla,
- Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen? -
Det tycks vara bortglömt, massa sidosnack, som har lite med rubriken,
att göra, tyvärr.
Troligen helt lediga personer, pensionärer, har tagit över tråden ….. :) :)

Folk har ett behov av att ventilera. Det är nog uppenbart vid det här laget att kameraförsäljningen kommer ta duktigt med stryk. Som med så otroligt mycket annat i dessa minst sagt extrema tider

Vi som har kamerorna till yrkesbruk kommer nog vara helt panka när det här är över, så vi får nog slita på våra gamla ett bra tag till. Och strängt taget spelar det ingen större roll, så länge de flesta sitter i samma båt, det blir bilder ändå.

Jo i den meningen att han kände stöd i britternas strategi. Det finns ju inte så många vägval. England är en av dom få länder som har sina skolor öppna. Sverige har halvöppet medan övriga Europa förutom Nordirland och Vitryssland har stängda skolor.
Barn är inte speciellt smittsamma eftersom de inte smittas i lika hög grad som vuxna så det tycks som att de negativa effekterna av att stänga grundskolor överväger.

"Science does not emerge from voting, party politics, or public debate." -- MRC

Vad är det då du inte slipper enligt detta i inlägg #242?

Ja jag kan ju aldrig veta om jag drabbats om jag INTE vaccinerat mig eller hur? Jag tillhör ju numera riskgrupperna eftersom jag är över 70. Varför ska jag chansa med det. Några av våra vänner som inte vaccinerar sig och också numera är i riskgrupp fick den vanliga årliga influensan och den kanske de sluppit om de tagit sin spruta. Det är kanske ingen hit att vara sänkt av den vanliga influensan och sedan få Corona direkt på det.

Mot SARS-CoV-2 förstås, vad annars? Det här har vi ju gått igenom (minst) en gång förut i tråden (se inlägg #247).

Ja och jag menade alltså inte dagens Corona nödvändigt, för vi har ju ingen aning om det är precis samma virus vi får nästa gång (det har jag också påpekat förut). Det är väl ingen idag som har en aning om vad som kommer nästa gång. Det kan väl mycket väl vara en förändrad variant eller hur? För att denna flockimmunitet ska funka så krävs väl att samma virus kommer igen och igen. Så är det ju tydligen inte med den vanliga influensan för då skulle jag aldrig mer behöva ta någon spruta och då antar jag att man skulle upplysa folk om det som redan vaccinerats otaliga gånger - inte minst av statsekonomiska skäl.

Att stöka till hela vår Vårdcentral i lilla Vaxholm med drivor av pensionärer som ska ta influensavaccin kan väl inte vara en bra idé om det nu inte behövs. De var så många sist att det var kaos. De var tvingade att sprida ut det på ett antal dagar för att hantera det. Det finns ju andra sjuka som behöver vården bättre om det nu skulle vara onödigt med årliga vaccinationer mot influensor som vi tydligen aldrig utvecklar immunitet fullt emot.

En vaccinering hjälper bara mot ett specifikt virus. Inte mot alla virus.

Ja om det inte är så att vaccinerna innehåller en cocktail och det vet jag inte om de gör. Men det kanske någon annan vet så vi kan hjälpas åt med att öka kunskapen om detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar