Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket beslut borde man ha fattat?
Några exempel, finns säkert fler
1. Hade flygtrafiken ut från Kina stängts ner globalt omedelbart då utbrottet blev känt så hade vi inte haft någon pandemi överhuvudtaget
2. Direktflyget från Kina till Sverige stängdes ner för sent
3. Direktflyg från Iran stängdes ner för sent
4. Rekommendation att inte besöka Italien kom för sent
5. Ingen som helst screening vid gränser eller flygplatser har gjorts
Sen förstår jag inte den negativa inställningen till att använda munskydd, asiaterna har uppenbarligen en helt annan syn på saken. Visst, de hindrar inte att man blir smittad men de minskar risken att en smittbärare smittar andra om den personen hostar eller nyser. Dessutom gör munskydd att bäraren ständigt påminns om att vara försiktig och de gör det svårt att röra ansiktet med händerna, något som också minskar smittrisk. Alla åtgärder som minskar R0 en liten liten aning kommer att bromsa utbrottet. Okej munskydden räcker inte till sjukvården om alla ska ha.. Men dessa går faktiskt att tillverka hemma, det finns nu mängder med instruktionsfilmer på youtube!
Samma sak med screening med värmekamera eller ir-termometrar. De kommer inte att ta alla smittade eftersom man inte utvecklar feber i den tidiga fasen, men återigen, lyckas man fånga enstaka fall så minskar det lutningen på spridningskurvan.
Alla bäckar små hjälper tillsammans, på så sätt har kineserna stoppat sitt utbrott men här gör man i princip ingenting. Utom att rekommendera handtvätt och att nysa i armvecket. Det räcker inte!!
Ursäkta utbrottet, jag blir så frustrerad... Är nu hemma med feber, hosta och märkbart nedsatt syreupptagning, att testa icke-riskgrupper verkar inte längre vara prioriterat av sjukvården så jag tänker inte ens försöka. Snart frisk igen, det får bli självkarantän några dar till.
Jag har faktiskt en 3M-andningsmask liggande här men jag vågar inte använda den ute bland folk, vet inte hur folk skulle reagera...

Edit: jag läste nyss nånstans att kineserna kommit fram till att 4 av 5 blev smittade av någon som inte hade en aning om att de var smittbärare. Så uppenbarligen är symptomfria människor farligast! Det är dem man ska ge sig på :) Så det kanske finns en poäng i att tvinga alla att använda munskydd och sprita händerna..?

Senast ändrad:
Nää och det har varken jag eller någon annan hävdat men det jag undrat över är varför vi aldrig verkar nå flockimmunitet när det gäller vanliga säsongsinfluensan, fast vi vaccinerar massor av folk varje år och att många tagit dessa sprutor i många år.
Förmodligen för att alltför få vaccinerar sig (som du är inne på i din kommentar).
Jag misstänker att ganska många betraktar influensa som en lite värre förkylning, och för en del kan det nog vara så. Ju äldre man blir desto farligare blir det dock att ha influensa.

Vaccinering mot influensa (och i allmänhet) har två syften.
1. Att den som vaccineras slipper bli sjuk. Detta fungerar inte i 100% av fallen, men oftast blir man immun.
2. Flockimmunitet. Det fungerar, som sagt, bara om tillräckligt många vaccinerar sig. Det skyddar de personer som inte kan vaccinera sig av någon anledning (t.ex. risk för allvarliga biverkningar) och de på vilka vaccineringen inte gav immunitet.

Effekten av en vaccinering är inte alltid livslång. Det är därför vi behöver vaccinera oss mot exempelvis influensa, TBE och stelkramp regelbundet.

Om 60% av befolkningen antas behöva vara immun så kanske man inte når detta för att för få går och vaccinerar sig. Av riskgrupperna som ändå får detta gratis så vaccinerar sig idag endast hälften, så då kan ju detta vara ett svar på varför dessa årliga influensor ändå får så stor spridning år efter år.
Ja, det är säkert en starkt bidragande faktor.

Problemet är dock att just Corona-virus inte är särskilt väl studerade då man betraktat dem som rätt harmlösa tidigare.
Det tror jag inte gäller sen cirka 20 år tillbaka. Både SARS och MERS orsakades av varianter av coronavirus och båda sjukdomarna var mycket allvarliga. MERS har hittills 36% dödlighet enligt beräkningen döda/diagnosticerade, men eftersom alla som har gått det kanske inte har diagnosticerats så är förmodligen dödligheten något lägre.

Manzoor skriver också att över tid kommer immuniteten i flocken att avta och av det skälet är det nödvändigt med vaccinering för att försöka uppnår flockimmunitet men uppenbarligen har vi problem med det för det är väl just det som förklarar att massor av folk får årliga influensor trots att jag och 50% av de i riskgrupperna faktiskt vaccineras varje år.
Det lär knappast räcka med att 50% av riskgruppperna vaccineras för att vi ska få flockimmunitet. Även om 50% av hela befolkningen skulle vaccinera sig är det förmodligen alldeles för få.

I Sverige har vi sen ganska länge flockimmunitet mot mässlingen. Det beror på det allmänna vaccinationsprogrammet som vaccinerar barn, utom i Järna förstås. I just Järna har mässlingen därför brutit ut några gånger de senaste åren.

När jag kom hem från Marocko i lördags (ja vi hade lite tur där då de stängde gränserna idag) så stod ett stort gäng skidturister just vid ett band med bagage från Schweiz. Så skidresor har pågått ända in i kaklet.
Vi har stor inhemsk spridning så att få folk att inte resa runt i Sverige har mycket större effekt än att hindra skidturister att komma hem.

Jag frågar (som jag har gjort förr) vilka matematiska modeller "smittskyddsexperterna" här använder för att komma fram till sina kritiska synpunkter på hur svenska smittskyddsmyndigheter har agerat.

Modellerna bör även ta hänsyn till konsekvenserna av de åtgärder man vidtar.

Den som svarar att den inte behöver en matematisk modell för att se det uppenbara kan väl erbjuda sina tjänster till Folkhälsomyndigheten?

Jag frågar (som jag har gjort förr) vilka matematiska modeller "smittskyddsexperterna" här använder för att komma fram till sina kritiska synpunkter på hur svenska smittskyddsmyndigheter har agerat.

Modellerna bör även ta hänsyn till konsekvenserna av de åtgärder man vidtar.

Den som svarar att den inte behöver en matematisk modell för att se det uppenbara kan väl erbjuda sina tjänster till Folkhälsomyndigheten?
Räcker det inte med sunt förnuft, enklare att stoppa 100 vid gränsen än hitta 1000tals ute i samhället. Läste att både i Norge och Danmark så kommer en stor del av smittspridningen från en skidort i Österrike där de flesta besökt något uteställe där det serverade shorts och bartendern var smittad, tror att det var runt 100 som kom till Norge med smittan

Vi har stor inhemsk spridning så att få folk att inte resa runt i Sverige har mycket större effekt än att hindra skidturister att komma hem.

Ja nu ja för nu exploderar det ju ändå men hur bra är det med skidsemestrar i påsk med afterski? När vi åkte hem från Arlanda i lördags kväll så åkte vi med en killa som absolut skulle upp till fjällen i påsk, och han liksom många andra åker både på sportlov och påsklov.

Strängt taget spelar det ingen roll var folk varit på afterski för varenda nytt fall har en multiplikatoreffekt och smittar i många fall ett antal andra.

Om man sedan är så obekymrade som de unga som satt på Boulangeriet i drivor i Vaxholm i går, så är förmodligen risken för spridning rätt överhängande. Det var säkert en del av dessa som just kommit hem från skidsemestrar för här i norrortskommunerna så är det standard varje vinter i många familjer.

Erik Helmersson tog upp just detta i DN igår med folk "som obekymrat klampar omkring" fast de är mitt i en pandemi. Det var replik på Amalia Adamos uttalanden och SVD-damen som mest kände sig kränkt. Hon vägrade känna sig som "en gammal tacka" i dessa Corona-tider och Erik sköt in sig speciellt på 40-talisternas egotrippanden - jag jag jag jag ....

Jag tror att "snöflingorna" kan vara ett minst lika stort problem som 40-talistattityder till inskränkningar i personlig frihet. Det är ju just detta som gör att vi inte alls har samma chans som Kina att begränsa ett sånt här problem.

Att denna servering i Vaxholm var knökfull även efter normal lunchtid i dessa Corona-tider tillskriver jag att många unga yrkesaktiva nu är hemma och officiellt "jobbar hemma" fast de inte alla gånger gör det. Ägaren av Järn och Färgaffären har som sagt också "all time high" för årstiden. Han har aldrig sett något liknande. Helt plötsligt ska många måla om eller fixa hemma.

Inte heller lär det minska beröringsytorna mellan folk när Försäkringskassan inte längre ska kolla vabb eller kolla längre sjukskrivningar utan sjukintyg när sådana inte längre behövs för att stanna hemma en längre tid. Regeringen har ju upphävt den kontrollen sedan några dagar tillbaka.

Senast ändrad:
…..Det tror jag inte gäller sen cirka 20 år tillbaka. Både SARS och MERS orsakades av varianter av coronavirus och båda sjukdomarna var mycket allvarliga. MERS har hittills 36% dödlighet enligt beräkningen döda/diagnosticerade, men eftersom alla som har gått det kanske inte har diagnosticerats så är förmodligen dödligheten något lägre....

I Sverige har vi sen ganska länge flockimmunitet mot mässlingen. Det beror på det allmänna vaccinationsprogrammet som vaccinerar barn, utom i Järna förstås. I just Järna har mässlingen därför brutit ut några gånger de senaste åren.

Det spelar ju ingen roll vad du och jag tror men det var ju en av kanonerna på KS som meddelade Manzoor just detta och han bör ju veta bättre än du och jag eller hur? Han menade att man länge betraktat dessa virus som harmlösa - det är bara några få som smittar människor. Av det skälet hade man sämre kunskap om dessa virus än många andra.

När det gäller mässlingen är man osäker på om det är så att vi verkligen har flockimmunitet eller om den är hotad vad jag förstått. Vi nu fått in massor av människor från andra länder på kort tid och en del unga föräldrar har dessutom fått för sig att man inte bör vaccinera sina barn överhuvudtaget.

Det går ju att erinra även om andra sjukdomar såsom exv. TBC som i princip varit utrotad i Sverige men nu kommit tillbaka igen med flyktingar och via den nya rörligheten med inflöde av smittade från gamla östblocket. Ingen övrig jämförelse mellan Corona och TBC.

Senast ändrad:
Räcker det inte med sunt förnuft, enklare att stoppa 100 vid gränsen än hitta 1000tals ute i samhället. Läste att både i Norge och Danmark så kommer en stor del av smittspridningen från en skidort i Österrike där de flesta besökt något uteställe där det serverade shorts och bartendern var smittad, tror att det var runt 100 som kom till Norge med smittan

Det var i Ichgl i Tirol. Många Österrikare smittades också där.

Håller med. Smittskyddsexperten Gisecke sade väl i princip att: "om de som kände sig sjuka på morgonen skulle stanna hemma tills de kände sig symptomfria, så skulle det här vara över på några veckor. Det kanske inte är svårare än så även om det uppenbart är svårt nog.

Per fortsätter att kräva modeller, empiri och stringens av alla utom sig själv som vanligt. Han tror på som vanligt (se ovan) och tillmäter sin egen uppfattning större värde än exv. KS-experternas. Dessa forskare söker ju just empiriska svar och deras kunskap bör vi väl lyssna på nu.

"vilka matematiska modeller har du använt för ….???" främjar nog inte kollektivt lärande något vidare i en tid då inte ens våra bästa experter har svar på våra frågor men det innebär inte att det helt saknas kunskap att utgå från nu även om den som i fallet covid-virus kan ha sina luckor. Jag tror mest krav som dessa handlar om att utöva en form av härskarteknik och att försöka styra diskussionen på ett osunt sätt.

Ska vi lägga ribban på den höjden som Per har lagt den på så kan vi nog stänga ner hela forumsektionen på Fotosidan. För på den höjd den tydligen ligger nu kommer även Duplantis att riva.

Ta er en titt själva i detalj vilka 70-plussare ni hittar på den verandan. Det finns inte en enda där för ska ni hitta dessa så får ni besöka COOP på förmiddagen. Där har alltfler börjat undvika de vanliga kassorna och väljer självbetjäningskassorna istället för de står med mycket större avstånd och då slipper man folk som hostar en i nacken. Man har även lagt ut nitrilhandskar så folk kan undvika att kladda på varorna.

20200319_140104_4K_.jpg

Senast ändrad:
Barn är inte speciellt smittsamma eftersom de inte smittas i lika hög grad som vuxna så det tycks som att de negativa effekterna av att stänga grundskolor överväger.

"Science does not emerge from voting, party politics, or public debate." -- MRC

Agree, barn och unga ser att ut klara sig bra. Sedan ska alla åtgärder vägas mot samhällsnytta. Många arbetstagare kan tvingas stanna hemma om förskola och grundskola stängs ner. Såg en siffra på 35000 vårdanställda och även polisen blir drabbad vid en stängning.

Stockholm är ett issue, mycket människor, kollektivtrafik mm.

Sunt förnuft skulle vara att dämpa smittspridningen inom länderna genom vägspärrar mellan kommuner eller län som Per varit inne på, för utbrotten har ju kommit i vissa områden i länderna. Men när politikerna fattar beslut är det populärare att stänga gränser.

Sunt förnuft skulle vara att dämpa smittspridningen inom länderna genom vägspärrar mellan kommuner eller län som Per varit inne på, för utbrotten har ju kommit i vissa områden i länderna. Men när politikerna fattar beslut är det populärare att stänga gränser.
Nä nu är det för sent för stängda gränser, detta skulle man gjort som första åtgärd när spridningen började.

Fast nu får man väl hoppas att de stänger de svenska skidorterna, under en körning på E6 i veckan vid Helsingborg så såg jag tre tyska bilar med takbox, det kanske blir en internationell rusning till svenska fjällen om allt annat är stängt

Nä nu är det för sent för stängda gränser, detta skulle man gjort som första åtgärd när spridningen började.

Fast nu får man väl hoppas att de stänger de svenska skidorterna, under en körning på E6 i veckan vid Helsingborg så såg jag tre tyska bilar med takbox, det kanske blir en internationell rusning till svenska fjällen om allt annat är stängt

Om flygtrafiken hade stoppats globalt för kanske en månad sen hade corona spridningen dämpats, men troligen inte stoppats.
Frågan är om ~10 års framtida ekonomiska åtstramningar är värt att några procent sjuka personer får leva några år till.
Men egentligen är ju människan viruet och coronan möjligen boten.
500.000 till en miljon människor på jorden anses som hållbart, men nu försöker samhället till varje pris behålla och öka invånarantalet ytterligare.

Pengar och särintressen styr, förstår att Åre vill tjäna pengar. Påsken generar säkert stora inkomster, men jag tycker det rimmar illa med det vi vet nu. Italien har redan fått känna av detta med sina skidorter, varför riskera ökad spridning en gång till?

Vi övriga i Sverige ska tänka oss för, borde inte det gälla även för Åre. Hur klarar sjukvården en ökad spridning ute i landet? Frankrike och Italien har väl stängt ner sina skidorter.

Såg efter jag skrev förra inlägget. 30000 gäster beräknas komma till Åre. Det finns heller inga restriktioner mot olika events och after ski. Tydligen en person redan smittad efter en sammankomst i Åre. Sjukvården i regionen varnar för att de har begränsade resurser för att vårda sjuka.

En person smittad = ett mörkertal.

Senast ändrad:
Ja, det är konstigt att inte Sverige införde restriktioner inom landet när grannländerna stängde gränserna.
När Stockholmare (å andra) åker till Sälen/ åre osv. stannar dom även på tankstationer och restauranger. ...
Så länge det inte är förbjudet mer eller mindre, så är det nog full fart.

Om datat bakom grafen på c19.se är korrekt så är det verkligen ingen explosion eller exponentiell spridning i Sverige. Snarare är det en mycket rak och stabil utveckling.

Bilagor

• 8CDC0B4F-30B0-496E-A4DF-699855E3B246.png
    8CDC0B4F-30B0-496E-A4DF-699855E3B246.png
    324.5 KB · Visningar: 12
Om datat bakom grafen på c19.se är korrekt så är det verkligen ingen explosion eller exponentiell spridning i Sverige. Snarare är det en mycket rak och stabil utveckling.
Men med vår slimmade sjukvård är utvecklingen häftig, men i Sverige har "vi" nog varit klokare än i övriga Nordeuropa.
Statistiska uppgifter brukar vara osäkra, och coronan är nog mycket mer osäkra. Själv funderar jag på sjukvård i sommar om det lugnar ner sig då (fläckar på ryggen som grannar anmärkt på, stortåled (ingen skidåkning dom senaste 20 åren), dåligt vänsterben, arbetsolycka sen årtionden, mm.
Men oron för mej är vad det här försöket att rädda några liv kommer att kosta årtionden framöver.

Men med vår slimmade sjukvård är utvecklingen häftig, men i Sverige har "vi" nog varit klokare än i övriga Nordeuropa.
Statistiska uppgifter brukar vara osäkra, och coronan är nog mycket mer osäkra. Själv funderar jag på sjukvård i sommar om det lugnar ner sig då (fläckar på ryggen som grannar anmärkt på, stortåled (ingen skidåkning dom senaste 20 åren), dåligt vänsterben, arbetsolycka sen årtionden, mm.
Men oron för mej är vad det här försöket att rädda några liv kommer att kosta årtionden framöver.
Jo, men om spridningen hade fått härja fritt så att - låt säga - varje smittad i sin tur smittade åtta nya så hade ju kurvan i diagrammet för länge sedan pekat ovanför taket hemma hos mig.
Eller är smittningstiden (inkubationstiden) så långsam så att vi ännu inte sett exponenten av det hela.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar