Erik X
Aktiv medlem
Några exempel, finns säkert flerVilket beslut borde man ha fattat?
1. Hade flygtrafiken ut från Kina stängts ner globalt omedelbart då utbrottet blev känt så hade vi inte haft någon pandemi överhuvudtaget
2. Direktflyget från Kina till Sverige stängdes ner för sent
3. Direktflyg från Iran stängdes ner för sent
4. Rekommendation att inte besöka Italien kom för sent
5. Ingen som helst screening vid gränser eller flygplatser har gjorts
Sen förstår jag inte den negativa inställningen till att använda munskydd, asiaterna har uppenbarligen en helt annan syn på saken. Visst, de hindrar inte att man blir smittad men de minskar risken att en smittbärare smittar andra om den personen hostar eller nyser. Dessutom gör munskydd att bäraren ständigt påminns om att vara försiktig och de gör det svårt att röra ansiktet med händerna, något som också minskar smittrisk. Alla åtgärder som minskar R0 en liten liten aning kommer att bromsa utbrottet. Okej munskydden räcker inte till sjukvården om alla ska ha.. Men dessa går faktiskt att tillverka hemma, det finns nu mängder med instruktionsfilmer på youtube!
Samma sak med screening med värmekamera eller ir-termometrar. De kommer inte att ta alla smittade eftersom man inte utvecklar feber i den tidiga fasen, men återigen, lyckas man fånga enstaka fall så minskar det lutningen på spridningskurvan.
Alla bäckar små hjälper tillsammans, på så sätt har kineserna stoppat sitt utbrott men här gör man i princip ingenting. Utom att rekommendera handtvätt och att nysa i armvecket. Det räcker inte!!
Ursäkta utbrottet, jag blir så frustrerad... Är nu hemma med feber, hosta och märkbart nedsatt syreupptagning, att testa icke-riskgrupper verkar inte längre vara prioriterat av sjukvården så jag tänker inte ens försöka. Snart frisk igen, det får bli självkarantän några dar till.
Jag har faktiskt en 3M-andningsmask liggande här men jag vågar inte använda den ute bland folk, vet inte hur folk skulle reagera...
Edit: jag läste nyss nånstans att kineserna kommit fram till att 4 av 5 blev smittade av någon som inte hade en aning om att de var smittbärare. Så uppenbarligen är symptomfria människor farligast! Det är dem man ska ge sig på Så det kanske finns en poäng i att tvinga alla att använda munskydd och sprita händerna..?
Senast ändrad: