Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan det verkligen stämma, då.skulle man kunna bli smittad år två av samma virus?
Det förekommer rätt ofta. Jag brukar bli förkyld (nästan) varje år under vinterhalvåret.
Förkylningar orsakas f.ö. ofta av ett coronavirus.

Om det stämmer, finns det inget skäl till bygga upp en kollektiv immunitet?
Om immuniteten bland befolkningen är utspridd under en längre tid, och HIT inte är väldigt högt, så minskar risken att bli smittad flera gånger av samma virus inom kort tid.

Här i Schweiz stänger mer eller mindre landet nu,

Alla affärer förutom livsmedel, post, bank, apotek får inte ha öppet. Gränserna stängde och alla privata och publika tillställningar är förbjudna.

Folk i riskgrupper och folk över 65år får inte längre gå till jobbet, kan dom jobba hemifrån är det ok.

Även jag, som inte tillhör någon riskgrupp, är tvingad av arbetsgivaren att jobba hemifrån.

Vad innebär det som svar på Mats fråga om vårdsökande från Italien?

Hans argument var att han var i Österrike. Så mitt argument borde väl väga minst lika tungt.

Min information kommer från Schweizisk press & myndigheter samt från Italiensk press. Italiensk press får jag dock i andra hand av min sambo, då jag själv inte är så haj på italienska själv.

Det förekommer rätt ofta. Jag brukar bli förkyld (nästan) varje år under vinterhalvåret.
Förkylningar orsakas f.ö. ofta av ett coronavirus.

Om immuniteten bland befolkningen är utspridd under en längre tid, och HIT inte är väldigt högt, så minskar risken att bli smittad flera gånger av samma virus inom kort tid.

Jag säger inte emot, för jag vet inte. Tycker bara det låter motsägelsefullt, det finns experter runt Boris som vill smitta ner den friska befolkningen för att få immunitet. Det låter väldigt omständigt om det inte ger ett långsiktigt skydd mot covid-19?

Dom flesta experter säger att dom inte vet och att dom gör sitt bästa i sina rekomendationer. Vad som var rätt och vad som var fel vet vi förmodligen bättre om ett år.

Hans argument var att han var i Österrike. Så mitt argument borde väl väga minst lika tungt.
Jag tycker inte att det ser ut som att Mats argumenterade för något speciellt med det.

Min information kommer från Schweizisk press & myndigheter samt från Italiensk press. Italiensk press får jag dock i andra hand av min sambo, då jag själv inte är så haj på italienska själv.
Har schweiziska myndigheter rapporterat att de har stoppat italienska vårdsökande? I vilken omfattning?

(Pressen kan vi nog lämna därhän tills vidare).

Jag säger inte emot, för jag vet inte. Tycker bara det låter motsägelsefullt, det finns experter runt Boris som vill smitta ner den friska befolkningen för att få immunitet. Det låter väldigt omständigt om det inte ger ett långsiktigt skydd mot covid-19?
Väldigt många kommer att bli smittade överallt i hela världen. Det är oundvikligt. Man kan bromsa smittspridningen men inte hejda den (och definitivt inte hejda den med politiska åtgärder som att stänga gränser).

Man behöver alltså inte aktivt arbeta med att smitta ner den friska befolkningen. Det kommer att gå av sig självt (men 100% kommer inte att bli smittade).

Dom flesta experter säger att dom inte vet och att dom gör sitt bästa i sina rekomendationer.
Man kan göra välgrundade antaganden baserat på erfarenheter av tidigare virusutbrott, men det förstås inga hundraprocentiga sanningar som experterna kommer med (vilket de själva påpekar som du skrev).

Vad som var rätt och vad som var fel vet vi förmodligen bättre om ett år.
Eller kanske lite tidigare. Vad vi kommer att veta är hur effektiva åtgärderna som har vidtagits blev. Vi kommer inte att veta så mycket om huruvida det hade varit bättre med andra åtgärder.

Jag tycker inte att det ser ut som att Mats argumenterade för något speciellt med det.

Har schweiziska myndigheter rapporterat att de har stoppat italienska vårdsökande? I vilken omfattning?

(Pressen kan vi nog lämna därhän tills vidare).

Det var mer en beskrivning av hur stängt det börjar bli inom EU. Fri rörlighet för människor är så gott som helt upphävt.

Mitt bekymmer är just nu hur jag skall komma hem. Vad som gäller för mig vid den Österrikiska/Tyska gränsen är fortfarande oklart. Får ringa svenska ambassaden i Wien i morgon. Tyska ambassaden i Wien har mycket information men inte som rör mig som svensk som skall hem. Är transfer genom landet tillåtet för mig som svensk precis som det är genom danmark eller är det idiotstängt för de som varit i Österrike.
Det är också ett rörligt mål. Vad som gäller i dag kanske är ändrat när jag vaknar i morgon.

Väldigt många kommer att bli smittade överallt i hela världen. Det är oundvikligt. Man kan bromsa smittspridningen men inte hejda den (och definitivt inte hejda den med politiska åtgärder som att stänga gränser).

Man behöver alltså inte aktivt arbeta med att smitta ner den friska befolkningen. Det kommer att gå av sig självt (men 100% kommer inte att bli smittade).

Delar den uppfattningen, det är som det är. Det kommer över oss och frågan är med vilken fart.

Det skrivs mycket, översätts och görs tolkningar. Här är ett citat: ” Boris Johnsons rådgivare vill stoppa coronaviruset – genom att låta 40 miljoner britter smittas”.

Det skrivs mycket, översätts och görs tolkningar. Här är ett citat: ” Boris Johnsons rådgivare vill stoppa coronaviruset – genom att låta 40 miljoner britter smittas”.
Jag läser inte massmedia regelbundet, men jag har fått intrycket att det är lite hysteriskt nu. Citatet ovan får mig att tro att det handlar om att sälja tidningar eller locka till klick. Det låter ju väldigt illa när det formuleras på det viset.

Jag tvivlar på att alla förstår att det inte handlar om att gå och injicera virus i 40 miljoner britter, eller ens att det inte handlar om att passivt låta viruset härja fritt.

Sverige och Storbritannien tycks agera på ungefär samma sätt nu, men med den skillnaden att den Folkhälsomyndigheten i Sverige inte hävdar att strategin i första hand syftar till flockimmunitet. FHM vet självklart att en effekt av den förda strategin kommer att bli flockimmunitet, så snart kommer nog någon att hävda att FHM "mörkar" det.

Det var mer en beskrivning av hur stängt det börjar bli inom EU. Fri rörlighet för människor är så gott som helt upphävt.

Mitt bekymmer är just nu hur jag skall komma hem. Vad som gäller för mig vid den Österrikiska/Tyska gränsen är fortfarande oklart. Får ringa svenska ambassaden i Wien i morgon. Tyska ambassaden i Wien har mycket information men inte som rör mig som svensk som skall hem. Är transfer genom landet tillåtet för mig som svensk precis som det är genom danmark eller är det idiotstängt för de som varit i Österrike.
Det är också ett rörligt mål. Vad som gäller i dag kanske är ändrat när jag vaknar i morgon.

Transit har så vitt jag vet inte förbjudits någonstans än. I Schweiz är det i alla fall tillåtet och i Danmark har det också varit tillåtet.

Har dock vare sig läst att det är tillåtet eller inte tillåtet gällande Tyskland. Kommer du igenom kan det nog vara rätt angenämnt att köra på tyska Autobahn nu. Förmodligen kan man sota ur avgassystemet rejält. Tyskarna har i möjligaste mån också betts köra home office. Glöm dock inte att tanka fullt i Österrike, Österrike har jättebillig diesel/bensin.

Utländska turister behöver tydligen ett utresevisum för att lämna Österrike (”Gästeausreiseblatt”).
Det står lite om det på svenska ambassadens websida.

Men du måste förstås också kolla upp hur/om du kan passera genom Tyskland och Danmark på vägen hem. Det har jag noll koll på.

Gällande Österrike är det två problem, komma ut ur Österrike vilket borde gå att fixa ganska lätt, sedan är ju problem två att komma in i Tyskland.

Jag läste dessutom att Tyskland spärrat Fernmahrn extra, vilket gör att TT-Line också kan bli svårt. Det går väl dock fortfarande färjor Rostock->Trelleborg.

Schweiziska regeringen var väldigt tydliga idag när dom stängde gränserna att det handlade om att dom vill fokusera på den egna befolkningen i vården. Dom är också tydliga med att det som görs bara innebär en bromsning, så att vården skall klara av att behandla dom som blir sjuka.

Schweiziska regeringen var väldigt tydliga idag när dom stängde gränserna att det handlade om att dom vill fokusera på den egna befolkningen i vården.
Det är nog viktigt för många regeringar nu att framstå som handlingskraftiga inför sina väljare så att det inte går åt pipan i nästan val.

Dom är också tydliga med att det som görs bara innebär en bromsning, så att vården skall klara av att behandla dom som blir sjuka.
Samma här i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar